19. marts 2011

En lørdag eftermiddag med kompost og blade.

Sidst på formiddagen kom solen frem SKØNT!!

Sådan så det ud i dag, da jeg startede endnu en kamp med den frosne kompost.

Efter en formiddag med indkøb og indendørs sysler, var det med at komme ud og nyde det gode vejr.

Endelig fik jeg et rum ryddet - YES !! Midt i billedet ses den frosne jordknold, den er tungere at danse med, end man lige umiddelbart vil tro. Foran t.v., nyt affald som endelig kan komme over i det tomme rum.

I ugens løb har jeg været ude og arbejde lidt med min kompost næsten hver dag efter fyraften, i det omfang det har kunnet lade sig gøre pga. frost i bunkerne.

Så er jeg godt i gang med at fylde på komposten igen. Jeg er også gået i gang med at bruge af den nysiede kompost.

I dag lykkedes det endelig at få tømt en bunke helt, så et rum står klar til brug. Det var en sej kamp, da der var en stor klump frossen jord, der skulle løftes væk, inden jeg kunne komme til bunds i resten, men det lykkes..... :-)

Den sidste bunke skal jeg nok få styr på engang i løbet af næste uge, da det ser ud til, at vejrguderne vil arbejde med mig, istedet for imod mig.

Før der blev fjernet blade og fyldt kompost på.

Endelig kunne jeg gå i gang med at fjerne blade nede bag i haven, for nu kunne jeg komme af med dem. 

Efter

Til alt held, var det begrænset, hvad der var af ukrudt dernede, men det der var, blev pillet op. Til sidst fik den del af bedet, jeg havde fået ryddet for blade og ukrudt, en gang topdressing med noget af min gode kompost. Det var hårdt tiltrængt, for jorden derned, var ved at blive noget kedelig.

Rosenbedet med gran.

Vejudsigten, melder som tidligere nævnt, om lunere vejr i den kommende tid, så jeg fjernede gran fra roserne i dag. Kan næsten ikke klare at se på gran længere, specielt ikke når solen skinner.

Efter, roserne ser noget sølle ud, men ukrudtet gror lystigt.

Mine roser i forhaven har aldrig haft det super godt, og jeg er noget spændt på, hvordan de får det gennem den kommende sommer. Jeg har ikke de store forventninger til dem, og flere af dem ser meget sølle ud, men nu må jeg se hvad der sker. Sidste år viste der sig at være liv i nogen af de roser, som jeg troede var gået til. 

Roserne på sydgavlen med gran.

I forhaven og langs husets sydgavl kan jeg rigtigt se, at jeg ikke var for flittig med rengøringen sidste efterår, så der bliver noget at tage fat på.

Gran er fjernet, og uha, uha, her er hævnen sød for min manglende indsats i efteråret.

10 grader kom vi op på i eftermiddag, det kan man vist godt kalde forår :-)
Et lille kik i mine billeder fra marts sidste år, viser at jeg har kunnet starte op i haven lidt før i år, end det var muligt sidste år.

4 kommentarer:

  1. Har også været ude et par timer i eftermiddag. Det har bare været skønt.
    Men min have ser nu ikke ligeså tjekket ud som din endnu ;-)
    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  2. Ja, det er så dejligt at gå og ordne i haven uden at fryse.
    Der er mange steder min have ikke er spor tjekket. Se bare det nederste billede, der er næsten en hel græsplæne i bedet ind mod huset ;-)

    SvarSlet
  3. Jow hævnen kommer når man ikke er over det pokkers ukrudt hele tiden...
    Du skulle bare se vort jordbærbed ;o(

    SvarSlet
  4. Jane, det lyder som fast arbejde, men det positive er da, at man kan se hvor langt man kommer, når man først indleder kampen mod de uønskede vækster ;-)

    SvarSlet