15. februar 2014

En tur i skovhaven

 Skovhaven er endnu kun under opbygning, men jeg nyder den alligevel hver dag :-)


Vi kan se skovhaven lidt fra oven, fra vores store vindue i stuen oven på.


Her ses den nye sti, som snor sig ind i læhegnet.


Her den del af skovhaven, jeg startede med.


Der blæser en strid vind fra syd vest i dag, men en lille tur ud i haven kunne det godt blive til :-)
Flisbunken er blevet brugt til den nye del af skovstien, så nu skal der bare lige fjernes græs til bed (ud til pindene), så jeg kan komme i gang med at plante.


Flisen slog ikke helt til, men vi har en masse grene liggende, som skal gennem kompostkværnen, så det er ikke noget problem.
Lad os gå en lille tur..........


Først ind i læhegnet.
Der skal fjernes græs på begge sider af stien, så der i stedet kan blive plantet hostaer og andre frodige planter.


På vej ud igen.


I skovbunden til venstre for stien vokser martsvioler, efeu, vinca og judaspenge.




Midt i billedet er det første lille bed jeg etablerede.


Vintergækkerne er sprunget ud, og de breder sig fint.




Her et kig ind i skovhaven fra modsatte ende. 
Det bliver spændende at se, hvordan det hele tager sig ud, når der kommer blade på træer og buske :-)

26 kommentarer:

  1. Det bliver supergodt! Har du ikke også tænkt dig at plante en masse bregner? De passer så godt sammen med hostaer, men også planter som lungeurt, bronzeblad, storkonval og ikke mindst påskeklokker vil passe perfekt til din skovhave. Jeg kan godt forstå, du glæder dig til at se haven, når der kommer blade på træerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Lungeurt, forskellige bregner og storkoval har jeg allerede lidt af i den ældste del af skovhaven, og dem skal der selvfølgelig også være flere af i den nye del. Primula er også en af mine yndlinge.

      Slet
  2. Tak for turen. Det ser godt ud. Jeg kan godt lide ideen med hostaer. Her venter vintergækkerne stadig med at åbne sig helt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Vintergækkerne er der lige pludselig, mine har først åbnet sig indenfor de sidste par dage.

      Slet
  3. Hvor er det bare godt.... Sikke et arbejde I har lagt i det, og sikke et godt resultat. I må være ret spændte på at se hvordan det vil se ud, nu hvor det hele snart står i sit grønne flor. Jeg glæder mig ihvertfald til at kigge med.
    Mange hilsner og skøn weekend. Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og ja der er brugt mange timer derovre, og endnu flere venter, men mon ikke der kommer et godt resultat ud af det om et par år ;-)

      Slet
  4. Det ser meget fint ud! Hvor må det være dejligt at have så meget plads at man kan lave sin egen skov :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt, at vi har et område der er oplagt at lave skovhave :-)

      Slet
  5. Hej. Tak for gåturen. Jeg synes virkelig, det er som en skov og jeg glæder mig til at se, hvad du planter derinde. Jeg kan lige forestille mig, hvor frodigt, det kan blive!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, og det bliver forhåbentlig endnu mere skovagtigt, når der kommer lidt flere buske til, i det bed der skal etableres ud mod plænen. Jeg glæder mig også meget til, jeg skal i gang med at plante langs stierne.

      Slet
  6. God arbejdslyst, det er simpelt hen det mest spændende bed at arbejde med. Især om foråret er jeg vild med min lille skov, når det hele pibler op, og der sker nyt fra morgen til aften. God fornøjelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en spændende del af haven at arbejde med :-)
      Jeg holder også specielt meget af skovhaven om foråret. Jeg havde mange forskellige skov- og surbundsplanter i min gamle have, og håber selvfølgelig også på at få det med tiden i denne have.

      Slet
  7. Tak for turen i Skovhaven. Det er en dejlig vildtvenlig og smuk have du har, og med de mange unge træer vil det blot blive stadig bedre med årene.
    Jeg fandt egentlig først dit blogindlæg via dine fasanbilleder. Det glæder mig, at der er mange fasaner på Billund-egnen. Tidligere var fasanbestanden vist knapt så god i det midtjydske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi fælder godt nok en del småtræer og buske lige nu, men planen er, at der skal plantes mange flere nye træer og buske (men lidt mere spændende slægter), så haven vil på sigt blive endnu mere fuglevenlig.
      De mange fasaner der er her, skyldes helt sikkert, at der bliver sat rigtig mange ud i plantagen, som vi bor næsten nabo til.

      Slet
  8. Hej Vivi!
    Let at forstå du nyder det dagligt, og en skøn tur, som jeg med glæde vil tage igen, på et senere tidspunkt;-) Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Turen i skovhaven bliver med sikkerhed endnu bedre, når vi når et par måneder længere frem :-)

      Slet
  9. Det bliver rigtig smukt, er jeg sikker på. Jeg har en tilsvarende beplantning - dog i meget mindre målestok. Her har jeg plantet lidt Geranium phaeum - "Alba" ind mellem hosta og bregner - det tegner rigtig godt. Blomsternes hvide farve klæder et skyggebed utroligt godt.

    Denne storkenæbvariant (Phaeum) kan klare alle typer jord og alle typer lys/skyggeforhold. En superplante!
    Mvh Lone Nielsen

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for tippet, den geranium lyder spændende :-) Vi bor jo på sandjord, og der ser den jo også ud til at være god.

      Slet
  10. Ja tænk at have sin egen skovhave. Det må være skønt. Skal der også være anemoner og liljekonvaller? Eller måske ramsløg? Ja der er nok at vælge imellem. Her på Sjælland i min nærhed, er skovene især fyldt med anemoner. Men det varierer jo også her.
    Det ser godt ud med flisgangen. Det giver en pæn afgrænsning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Anemoner og liljekonvaller er bestemt også skønne blomster. Liljekonvaller har jeg både i hivd og lyserød, og mener også en lille tot anemoner har overlevet flytningen hertil.

      Slet
    2. Hvis du husker det Vivi, vil du så vise billeder af din lyserøde liljekonval, når vi kommer til den årstid? Den kunne jeg da godt tænke mig at se.

      Slet
    3. Jeg vil se om jeg kan huske det.
      I stedet for helt hvide blomster har den sart lyserøde blomster.

      Slet
  11. Jeg nød at se billederne i stort format, det bliver sikkert en tur, I kommer til at gå måske flere gange om dagen. Vi har også flisgange i vores skovhave, de giver en hyggelig stemning både visuelt og auditivt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det øveste billede giver en lidt bedre fornemmelse af områdets størrelse. Allerede nu bliver der gået tur på skovstien næsten daglig, og sanserne er slået til, så det hele kan nydes både via syns- høre- og lugtesanserne :-)

      Slet
  12. Hej Vivi Hvor bliver det godt, sikke et spændende projekt, glæder mig til at se flere billeder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er et dejligt projekt, og der kommer flere billeder efterhånden som årstiderne ændrer sig, og når der sker noget nyt.

      Slet