16. marts 2011

Succes og fiasko

Både mine tragtsnerler og mine klokkeranker er kommet godt fra start. I dag har jeg priklet dem om i større potter, så de rigtigt får plads til at udvikle sig.

Det er for koldt at flytte dem ud i drivhuset endnu, det vil jo koste en halv bondegård at varme op derude, så længe luften stadig er så kold, som den er.

I stedet har jeg inddraget noget gulvplads i spisestuen foran et stort vindue, så må vi leve med, at en del af stuen er omdannet til "drivhus" en periode. Uha, uha, inden længe begynder pladsmanglen sikkert for alvor at melde sig ;-)

Her står mine små planter inde i spisestuen og venter på lunere vejr.

Det er dog ikke alle de planter jeg har sået, der har det lige godt. Jeg har for første gang prøvet at bruge rengjorte mælkekartoner som såbakker til nogle af frøene, men det har ikke været nogen succes for mig. Syntes ellers det var så smart, at der kunne blive plads til flere forskellige frø i vindueskarmen på den måde. Alt andet vedrørende såning er foregået ligesom i mine andre potter, men af en eller anden ukendt grund er det desværre gået galt.


Den hvide overflade tyder ikke på, at der kommer noget godt ud af de frø :-(


8 kommentarer:

  1. Hej Vivik.
    Jeg er da ked af sådan at have lokket dig i fordærv med de mælkekartoner. Kan se du økologiske de indeholder mere fedt, jeg skolder mine og 3 dråber sulfo lader dem lufttørre og får derved ikke problemerne som du har. Har dog set lignende i dem jeg ikke har skoldet, ligesom med at andet til såning skal det være så tæt på sterilt som muligt.
    Prøv og se om ikke det hvide mycelium dør nu det får luft og sol.
    Henrik

    SvarSlet
  2. Hej Henrik.

    Det skal du ikke være ked af.
    Kan hurtigt regne ud, at fejlen ligger i, at de ikke er rengjort godt nok. Jeg har ikke skoldet mine kartoner. Altså lærte jeg også noget i dag ;-)

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  3. Jeg skal love for at der er gang i dine klokkeranker. Mine har ikke set "dagens lys" endnu, og jeg har endda lavet 2 hold, for en sikkerheds skyld. Jeg tror måske at jorden i det første hold har været for våd.

    SvarSlet
  4. Det er godt nok ærgerligt - håber ikke, at det var sjældne eller dyre frø, som det er svært at opdrive igen. Jeg krydser fingre for, at frøene alligevel klarer at spire!

    SvarSlet
  5. Jeg har først lige sået klokkeranker, så det varer lige lidt før de er ligeså langt fremme.
    Øv med dine såninger i mælkekartoner, men nu blev vi andre lidt klogere. Tak for det Henrik..
    Det er rigtig godt med bloggeriet, når vi kan bruge af hinandens erfaringer ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  6. Lene, held og lykke med dine klokkeranker, håber hold 2 kommer, hvis første hold svigter.

    Susanne, det går nok. Det er almindelige frø, så det er som end bare almindelig ærgerelse over at det ikke bliver, som jeg havde håbet.

    Ina, jeg blev klogere i dag, og kun godt hvis andre også blev det.
    Det med såning og andre haverelaterede ting, handler for mig også om at eksperimentere, nogle gange lykkes tingene, andre gange ikke.

    Jeg har lavet en fejl ved ikke at rengøre mine mælkekartoner ordentlig. Det er på ingen måde Henriks skyld !! Jeg fandt til alt held ud af hvor fejlen lå, det kan jeg bruge til noget :-)

    Jeg syntes, det er vildt spændende at læse på alle de forskellige blog, hvordan andre gør tingene, og det er meget berigende for mig.

    Der bliver også vist og skrevet om planter jeg ikke kender, eller ikke har været opmærksom på, det er så godt :-))

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  7. Ok der ligger en fejlkilde med rengøring. Jeg har lige rettet i mit gamle indlæg hvor jeg nu siger mælkekartonerne skal være skoldet som en del af klargøringen...Jeg beklager den lidt mangelfulde beskrivelse.
    Henrik

    SvarSlet
  8. Niestety nie wszystkie eksperymenty kończą się powodzeniem.Czasami czegoś się nie wie albo nie do końca przemyśli. A może któreś wysiane roślinki będą silne i przeżyją. Pozdrawiam

    SvarSlet