6. marts 2011

"En lang næse og tabt underkæbe" det var, hvad jeg fik..........

Jeg havde besluttet mig for at så en del af alle mine frø i dag. Fik det hele fundet frem potter, jord og frø. De første frø der skulle i jorden og sættes til forspiring, var tomaterne, men hovsa!! Den første pose med tomatfrø var tom, lidt træls, at jeg havde fået fat i lige netop sådan en fejlpose, men så måtte jeg nøjes med at så den anden tomatersort :-)
Posen blev åbnet - heller ingen frø i den pose............., så stod jeg der med en lang næse og tabt underkæbe.......... vidste ikke helt, om jeg skulle tro mine egne øjne. Det har jeg dog alligevel aldrig prøvet før!!

Ind til telefonen og et opkald til butikken. Jeg var åbenbart ikke den første kunde, der havde været uheldig. Jeg kunne selvfølgelig komme og få byttet poserne til nogen med frø i, også selvom min bon forlængst er smidt ud.

Til alt held var der frø i resten af de poser, jeg ville så, så nu er vindueskarmen på mit værelse fyldt op med potter. Dem der ikke var plads til, blev jeg nødsaget til at stille ind i stuen. Er noget spændt på min såning i år, da der er en del planter, jeg ikke tidligere har forsøgt mig med.


Et par meget kedelige pelagonier, som havde stået inde i vindueskarmen her i vinter, blev pillet i småstykker, så nu står der i stedet 11 små urtepotter med nye stiklinge i :-)

Det fine vejr trak noget i mig, så lidt udeliv blev det også til. Jeg fik plantet de sidste af stedmoderplanterne, som jeg købte sidste søndag. De kom i nogle gamle gryder, som jeg bruger som krukker, så nu står de ude på terrassen og pynter på en gammel vaskebænk.


I haven fik alle mine efterårslyng lige en studsning. Det gør jeg, fordi det er med til at holde den tætte og pæne gennem flere år, end hvis jeg ikke gjorde noget ved dem. Jeg har nogle efterårslyng, som jeg ikke har haft saksen i fra starten af, og de er nu så trælse at se på, at de bliver kasseret, så snart frosten har sluppet sit tag i jorden.




Jeg har lige fået nogle nye poser MED tomatfrø. Min mand har været ude at køre her i eftermiddag, og skulle forbi Plantorama, hvor jeg havde købt frø. Han smuttede lige ind og fik nogle nye poser med hjem til mig + 2 ekstra poser som undskyldning. Det ender vist med, at vi kan forære tomatplanter væk til alle venner og bekendte, der har drivhus.

13 kommentarer:

  1. Hej Vivik
    Det var da godt nok noget træls noget, at tomatfrøene var blevet væk, godt du fik nogle nye.
    Jeg studsede lidt over, at du har klippe lyngen ned, er det ikke for tidligt? Du må jo vide det, når du er gartner.
    Jeg selv har været i haven hele dagen og ryddet op, det var dejligt at få alle de visne blade og strå væk. Jeg fik også studset mine stenbedsplanter, som havde bredt sig for meget ud over de smukke sten. Det er været en skøn dag, men nu er jeg godt nok lidt øm i kadaveret.

    SvarSlet
  2. Uddannet gartner er jeg ikke endnu ;-)

    Det lyder til, at du rigtigt har været i gang i din have i dag :-)

    Ang. efterårslyng/hedelyng (Calluna vulgaris), så burde jeg nok have studset dem lige efter blomstring i okt. - dec., men da hverken jeg, samt en del andre ikke får det gjort sidst på året, kan man nå det endnu her i marts til først i april.

    SvarSlet
  3. Kan sandelig godt forstå du blev forundret, - og så var det ikke engang 1. april!! ;o) Men det ser da ud til, du fik en masse ud af dagen alligevel :o)

    SvarSlet
  4. Nej, det var hverken 1. april, eller skjult kamera ;-)
    Selvfølgelig fik jeg noget ud af dagen, sådan et par poser tomatfrø eller mangel på samme, skal ikke ødelægge en hel god lang solfyldt søndag.

    SvarSlet
  5. Sikke en dejlig dag og sikke en masse, du har nået. Nu er det næsten ikke til at holde ud at vente på at komme i jorden for alvor...

    SvarSlet
  6. Nej nu må frosten godt forsvinde, vil gerne i gang med mine kompostbunker, så der kan blive plads til alle de blade, der skal rives af haven.

    SvarSlet
  7. *SMILER* Vivik - hvor uheldig kan man være.......også frøproducenten :0) Godt du fik en masse fra hånden alligevel.....det var næsten heller ikke til at lade være i sådan et pragtfuldt vejr :0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  8. godt at du fik en ordentlig service;-), er din radiator tændt under blomsterne?
    kh Lone.g

    ps jeg bliver så glad når jeg ser dit billede øverst på bloggen, flotte farve

    SvarSlet
  9. Hej Vivik. Jeg har givet dig en award. Du kan se mere på min blog. Håber, at du har lyst til at give en award videre til nogle af de blogs, som du er glad for. Venlig hilsen Dorthe Christina

    SvarSlet
  10. Jeg kan godt forstå du blev målløs - 2 poser uden frø det er ikke godt, jeg tænker også på alle de mennesker der ikke orker at kontakte butikken som må ud og købe nye! Hvor er du altså flittig, men det er også skønt at komme ud når vi har ventet så længe:)

    SvarSlet
  11. Dorthe, nej det er bestemt ikke smart for frøproducenten :-(

    Lone, Sætter absolut pris på en god service :-) Radiatoren er tændt, men det er begrænset hvor meget den varmer, da komputer og sol er med til at varme rummet op ;-)

    Dorthe Christina, tusind tak for de pæne ord i forbindelse med den award du har sendt :-)
    Må dog beklage, men jeg får den ikke sendt videre.

    Lisbeth, det er somend heller ikke altid jeg føler at jeg orker at henvende mig til butikker, når der er noget galt, men gør det som oftest alligevel - rent principielt hader jeg at føle mig snydt!!!

    SvarSlet
  12. Hmm får helt lyst til at undersøge mine frøposer nu ;0)
    Det er ser rigtig godt ud med dine stedmoder planter - jeg synes det er fedt at bruge noget lidt utraditionelt at plante i..

    Jeg er i øvrigt rigtig glad for at læse med på din blog - det er ikke altid jeg får lagt en kommentar - men læser med - dét gør jeg ;0)
    God aften
    KH.

    SvarSlet
  13. Man kan jo bruge en formue på at købe krukker, køber da lidt ind imellem, men syntes det er mindst lige så flot/sjovt at bruge andre ting at plante i. De andre ting er ofte noget, som jeg får gratis eller finder til meget små penge :-)

    Glæder mig altid, når der er læsere til det jeg skriver, selvfølgelig er jeg også glad for kommentarer.
    Jeg kan desværre heller ikke selv nå at kommentere alle de gode indlæg, som kunne fortjene det, men læser med på rigtig mange blog.

    SvarSlet