20. april 2011

Jeg har fået en masse nye planter.


I dag har jeg besøgt en af min mors barndomsveninder. Hun har en dejlig stor have ude på landet, og i hendes skønne have, vokser der en masse forskellige planter, både ret almindelige planter, men bestemt også nogle planter der ikke står i enhver have.


I dag var det en stjernemagnolie, der lyste hele hendes have op, tillige med forskellige påskeliljer, skillaer, vibeæg og primulaer. Sidst jeg besøgte hende, var det duetræet der stod i blomst.

Her har jeg pottet de små pebertræer op. De skal lige have lidt forkælelse inden de bliver plantet ud.

Jeg havde fået lovning på nogle selvsåede pebertræer, hendes stod var rigtig fint forgrenet, med mange blomster.

Stjerneskærm og juleroser, som også skal have lidt kærlig omsorg, inden de kommer ud i den rigtige verden.

Det endte med, at jeg kom hjem med meget mere end små pebertræer. Selvsåede juleroser, en del forskellige primulaer, et par stjerneskærm, som skulle få noget mere rødlige blomster end den almindelige, som jeg har. En hjerteblomst, som jeg vist havde i forvejen, og sidst men ikke mindst en staudeagtig ting, som hun desværre ikke havde navnet på.

Planten, som jeg ikke kender navnet på, hvor der desværre ikke er blomster i det stykke, jeg fik med, så lidt svært at få hjælp til opklaringen af, hvad det er .

Jeg har aldrig set den før, men den havde nogle meget små fine mørke hængende nærmest rørformede blomser. Ved dog hvem hun har fået hendes af, så planten må hedde Olsen til jeg finder frem til navnet ;-)


Det er så dejligt, at få foræret så mange fine små planter. Jeg håber meget, at hun kikker ind til mig en dag, så jeg forhåbentlig også kan forære hende nogle planter.



5 kommentarer:

  1. To miłe, jak ktoś dzieli sie swoimi roślinkami z druga osoba. Oby rosły w Twoim ogrodzie. Pozdrawiam

    SvarSlet
  2. Sikke mange dejlige planter du har fået. Spændende at se, hvad Olsen bliver for en ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  3. Så mye fint du har fått! Nydelige primulaer - og det skal bli spennende å se "Olsen" etterhvert!
    Ja, jeg bor ganske langt mot nord - litt over midten av det tredje nordligste fylket vårt. Jeg bor litt i høyden i forhold til resten av byen og her legger det seg mye snø. Vi sier ofte "det regner i byen, men hos oss snør det".
    Fortsatt fin påske til deg også.

    SvarSlet
  4. Jeg syntes Norge er et dejligt land, men kan nu best li, når der er sommer og sol.
    Vi var i Norge sidste sommer på krydstogt, og så en masse dejlige steder, men jeg syntes nu, det var lidt barskt vejr og natur på Nordkap, selvom det efter hvad guiden sagde var en rigtig god sommerdag på det sted.

    SvarSlet
  5. Ham "Olsen" kender jeg godt! :o)
    Det er en Himalayaklokke, ret sjælden, den har små ritzomer (knolde) som breder sig ved udløbere, og så er den giftig. Den trives fint i halvskygge og alm. havejord.
    Jeg har den selv, fik den af min søde tante på sydfyn. :o)
    Jeg forsøgte at google den, men uden resultat.

    SvarSlet