22. april 2011

En langfredag med lidt af hvert.

Der er kommet farve i tulipanerne i forhaven.
I dag har jeg gået og "tullet" lidt rundt. Det er ikke blevet til nogle målrettede projekter i dag. Jeg har rodet med lidt rundt omkring i haven, gået lidt fra og til, og ellers bare slappet af.

Hornviolerne er ved at have en del blomster.
Vanding af drivhus og krukker er fast arbejde, når det er så solrigt, som det har været de sidste dage, så det skal klares.


I formiddags fik jeg plantet mine klokkeranker i større potter, og det samme blev gjort med nogle af mine tomater. Inden længe blev det dog lidt for varmt, at stå inde i drivhuset, så resten af mine små planter må vente med lidt større forhold. Det skal dog ske for alle planterne i nær fremtid, for med den varme vi har lige nu, så vokser alt i drivhuset hurtigt nu. Det er dejligt, men giver også en del arbejde.


Jeg fik ordnet lidt i det bed, jeg endnu ikke er helt færdig med at forårsklargøre. Bedet er temmelig rodet og nok lidt for stort. Det er nok grunden til, at den står tilbage som det sidste.........  Det skal der gøres noget ved, og selvom det ikke bliver lige nu, så er der lagt en plan. Der skal nogle trædesten gennem bedet, så den bliver delt i to, så tror jeg det bliver noget bedre og mere overskueligt.Det er altid godt med en plan, for så kan man begynde at arbejde hen imod det, der engang skal blive bedre.

Planter der gerne skal finde nyt hjem.
En Telikia / kæmpe tusindstråle blev gravet op, delt og pottet op. Der blev ligeledes gravet nogle sideskud fra en syren op, de kom også i potter. Jeg kan ikke nænne at smide planter ud, så nu står de og fylder op nede bag i haven. Heldigvis ender det som regel med, at planterne får et nyt hjem i løbet af året.


Nu folder magnolien sine blomster ud.

De er da skønne, så længe det varer.
Ligesom i går, var der også i dag sket en masse med planterne, det er helt vildt. Det er som om alle planterne vil springe ud på en´ gang.

Bitter mælkeurt / Polygalla chamaebuxus

Trilliumen som havde knop i går, har blomst i dag. Jeg syntes den er fantastisk smuk :-)

 Lidt frokost på terrassen blev det også til her i det fine vejr.


Selvom det meste af tiden bliver brugt udendøre, skulle der lige lidt pynt til indenfor her i påsken. Derfor kom denne forsythiagren i en vase og blev pyntet lidt med påskeæg.

12 kommentarer:

  1. Din trillium er fantastisk smuk, jeg bliver helt misundelig. Sådan en har jeg ikke endnu, men det skal nok komme.
    Min magnolia har endnu ikke foldet sig helt ud, men den er tæt på, og det samme er mindst 10 rhododendron.
    Og så gav du mig lige en idé til at grave syrenskudene op og potte dem, ja men selvfølgelig, så behøver de ikke at gå til spilde.

    SvarSlet
  2. Trillium cudowny!
    Pozdrawiam :)

    SvarSlet
  3. Hvor er det dejligt med alle de blomster, der kommer nu. Dine tulipaner er bare så fine - og lidt tidligere på den end mine. Jeg har kun en enkelt, der er sprunget ud - glæder mig til, at resten følger trop. Jeg elsker tulipaner!

    SvarSlet
  4. Lisbeth, glæder mig meget til at se billeder af alle dine rhododendroner :-)
    Kan godt misunde dig, at du har plads til så mange, men måske godt rent økonomisk, at jeg ikke har så meget plads ;-)

    SvarSlet
  5. Signe, kan godt forstå du elsker tulipaner, for de er da skønne. Langt de fleste af mine ser desværre lidt triste ud i år (ikke fordi jeg har så mange endnu), men selv nogle af de gule og røde Apeldoorn er uden blomst i år. De plejer ellers at være trofaste.

    SvarSlet
  6. Wiosna jest wspaniała. Wczoraj coś jeszcze nie kwitło, a kwitnie dziś. Masz jeszcze sporo do zasadzenia w swoim ogrodzie.Trillium jest śliczne. Pozdrawiam i Wesołych Świąt.

    SvarSlet
  7. Flotte blomsterbilleder. Det går lynhurtigt i øjeblikket med den varme, så man skal huske at nyde tulipanerne inden det er slut igen. Det kan godt være, at du ikke har så mange, men dine lilla er meget flotte.
    Jeg har også en samling af planter i potter, som jeg har gravet op og skal finde et nyt sted til ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  8. Det er da nogle ualmindelige skønne farver dine tulipaner har....
    Og sikke en skøn magnolia... jeg har plantet en gul og lyserød i år, men tror de snyder os og ikke vil som vi vil.... sådan er det jo...:o)

    SvarSlet
  9. Endnu engang dejlige billeder. Jeg har lige som du, et hjørne, hvor jeg opbevarer reserve, give væk planter. Har man krukker, er det fast arbejde med vanding, hvilket jeg synes er en hyggelig beskæftigelse. Det passer rigtig godt til en tulle rundt dag.

    SvarSlet
  10. Jane, vent og se, min magnolie er stadig ikke voldsom stor, den startede med et par enkelte blomster, men der kommer flere og flere for hvert år :-)

    Madam bæk, det er meget hyggeligt at gå og vande krukker, når man har god tid. I højsommeren syntes jeg dog ind imellem, at det kan være lige rigeligt, at skulle bruge en lille time på at vande efter en travl arbejdsdag, der er jo også andet der skal ordnes. Hvis jeg havde mere fritid, ville jeg gerne have mange flere krukker end jeg har nu.

    SvarSlet
  11. Skønne billeder! Er også vild med Trilliumen. Frokostbordet er også lige i min smag ;-)

    SvarSlet
  12. Flora, ja den er virkelig skøn den trillium, inden længe springer min fyldte hvide trillium også ud.
    Det er altid dejligt med en let frokost her om sommeren.

    SvarSlet