2. februar 2011

Forhaven

Forhaven havde længe været et hængeparti. 
Der var buksbomhækken, lavendlerne, roserne, en masse sankthansurt, som altid havde været i haven, dem havde jeg fået samlet i den ene ende af forhaven. Derudover, var der kun kummerne, som jeg havde tulipaner i, en magnolie og en enkelt buksbom.




En masse bar jord prægede stadig forhaven, så der skulle flere planter i. Jeg blev enig med mig selv om, at farverne skulle holdes i hvide, blå/lilla og lyserød/lyng.

Der blev plantet buskbom i flere størrelser, som skulle klippes i kugleform. Flere sorter af Erika lyng kom til. En blå/lilla geranium fra haven blev delt til adskillige nye planter, som også kom ud i forhaven. Dværgsyren, hornvioler, og Juniperus ´Blue Star´ (Ene) med sine blå nåle.

Lavendlerne oppe ved huset var blevet plantet for tæt, så nogen af dem, blev der også flyttet rundt med.
En opstammet Robinia ´Twisty baby´ (troldakacie), blev plantet i rosenbedet.

Min mand har altid været vild med japanske kirsebærtræer, jeg syntes også, de er meget flotte når de blomstrer, men blomstringen varer så kort. I min verden fylder sådanne træer alt for meget i en lille have, i forhold til deres prydværdi, set på årsbasis. Alligevel fik vi et japansk kirkebærtræ i forhaven, men kun fordi vi valgte en i søjleform.

Ud over ovennævnte, blev der også plantet lidt andet ind imellem. Der kan stadig være flere planter i forhaven, men den kom da til at tage sig lidt anstændigt ud.

2 kommentarer:

  1. Kender du den japanske dværgkirsebær Kojou - no - mai? Den bliver ikke mere end ca to meter i højden og en meter i bredden. Smukke hvide blomster i maj måned. Er rigtig sødt lille træ, som jeg selv har:-)

    SvarSlet
  2. Kender ikke planten, så tak for oplysningen :-)

    Vil gå ind og læse lidt om den.

    SvarSlet