1. februar 2011

Stemningsbilleder 1. februar 2011.

Det er stadig vinter, men nu er vi gået ind i den sidste vintermåned i hvert tilfælde i følge kalenderen. Dagen er tiltaget med 1 time og 39 min. Det kan godt mærkes, specielt om eftermiddagen hvor det ikke længere er helt mørkt kl. 17.30  :-)

På denne årstid, har jeg som så mange andre, en stor længsel efter forår, og kan næsten ikke vente..........


Udsigt fra terrassen. De stedsegrønne er skønne specielt her om vinteren, i baggrunden græs og lyng. Foran græsset til højre i billedet er plantet en Acer griseum/papirbarkløn. Placeringen er så den kan ses inde fra stuen. Den er endnu så ung, at den ikke er trådt i karakter, men en et godt træ i vinterhaven, fordi den får en smuk stamme, og god i en lille have fordi den er langsomt voksende.

Der er dog for hver måned der går, noget jeg kan glæde mig over i min have. For en måned siden, lå der stadig sne derude, det er heldigvis væk nu. Kun i havebassinet er der stadig noget is tilbage. Jeg kan se nogle døde guldfisk under isen, men har til alt held også set levende fisk bevæge sig langsomt rundt i vandet under isen.  


De første spirer på vintergækkerne kan lige anes, og julerosen står på spring til at folde sine blomster ud.

Solen er ved at få mere magt, og jeg kan se, at termometret i drivhuset på et tidspunkt har været oppe på omkring 30 grader derinde. Ved godt det er under glas og lige i solen, men alligevel :-))


Havebassinet hvor der stadig er en del is tilbage.  I baggrunden igen en del stedsegrønne planter.
 Noget jeg har glædet mig meget over i denne vinter, er mine stedsegrønne planter. Dem har jeg efterhånden en del af rundt i haven, og de gør absolut haven mere interessant i vinterhalvåret. Græs er heller ikke til at undvære i haven om vinteren, og lyngene er med til at sætte lidt farve på.

En have der ikke er kedelig og grim i vintermånederne, betragter jeg som en vellykket have.

8 kommentarer:

  1. Hej Vivik.
    Ja det er bestemt en vellykket have I har ... Jeg er også super glad for de stedsegrønne planter og skal have plantet noget mere siv/græs i år.
    Det var sjovt at følge jeres (forsinket) drivhus byggeri.
    Hyg dig.
    Kh Lone

    SvarSlet
  2. Hej Vivik
    Det er en smuk vinterhave du har. Jeg har stadig en snedækket græsplæne. Du er nu også god til at finde de gode ting ved din have lige nu. Det skal jeg vidst til at blive bedre til, altså i min have. Det får mig også til at tænke på, om jeg ikke skulle få nogle flere stedsegrønne planter/træer i haven.
    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk

    SvarSlet
  3. Tak for de søde ord. Det glæder mig altid, når nogen har lyst til at læse mine indlæg :-)

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  4. Ina, jeg prøver at arbejde meget bevidst på, at haven skal være spændende hele året rundt.

    Ang. stedsegrønne, så findes der rigtig mange forskellige. Der kan vælges efter både størrelse, form og farver. Rhododendron holder vi meget af begge to, i den planteslægt findes der også mange forskellige bladformer og farver, som kan gøre bedet spændende, også når de ikke blomstrer.

    Træer med spændende bark er også gode i vinterhaven, men her skal man huske at overveje om træet får en passende størrelse, og om den vokser hurtigt eller langsomt. Der findes rigtig mange skønne træer og buske, jeg desværre har været nødt til at fravælge, fordi min have er alt for lille. Mange træer kan dog købes i søjleform, hvis man begynder at lide af pladsmangel.

    En anden ting der kan være med til at få en have til at virke spændende er, når hele haven ikke kan ses på en´ gang. Placer nogle ting (en iøjnefaldende plante, krukke, bænk eller noget helt andet) nogle steder hvor man gerne vil lede de mennesker hen, der kommer i haven. F.eks for enden af en sti, man skal føle at "der har jeg lyst til at gå hen og se mere" eller "hvad mon der gemmer sig bag......... et eller andet" :-)

    Held og lykke med at få din have til at udvikle sig. Der vil altid være noget, der kan gøres bedre, og heldigvis for det :-)

    Hilsen Vivik

    SvarSlet
  5. Stedsegrønne er også lige mig. Vi har en del omkring vores dam ved terrassen, som vi kan nyde indefra huset hele den kolde periode.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
  6. Kære Vivik
    Dejligt at se haven uden sne og is. Skønt med dit bassin i haven og dine buksbomkugler. Glæder mig til at se den i forårets farver;-)
    hilsen Lone.g

    SvarSlet
  7. Du skal nok få forårsbilleder, når vi når så langt. Elsker når mine rhododdendron blomstrer og alle de andre små blomster, jeg har om foråret :-)

    SvarSlet