28. december 2010

Etablering af mindre anlæg med fliser og planter





Et kik ned over det færdige anlæg
  2006 blev året, hvor jeg fik det første kursus i anlægsgartneruddannelsen. Et 4 ugers kursus med et navn så lang som: "Etablering af mindre anlæg med fliser og planter". Det er et kursus, hvor man lærer lidt om de forskellige ting, en gartner kan komme til at bruge i sit arbejde (nærmest et snuse til faget kursus).
Der var lidt plantekendskab (ca. 12 planter), en del regning, nivellering, afsætning m.m.

Det hele endte ud med, at vi i grupper skulle tegne et mindre haveanlæg, hvor der skulle indgå belægning med betonfliser (40x40 og/eller 20x40), og nogle af de planter vi havde gennemgået.
Derefter skulle vi ud i marken og lave vores anlæg.

Vores haveanlæg set fra en anden vinkel, inden vi var helt færdig med plantningen


2 kommentarer:

  1. Hvor må det være dejligt, og praktisk, at have en relevant uddannelse udi havebrug! Du undgår sikkert mange af de fejl, som vi 'almindelige' haveejere begår...

    SvarSlet
  2. Hej Line
    Jeg er slet ikke uddannet anlægsgartner endnu, men i gang med det. Skal først til svendeprøve i 2014. Så jeg har lavet og laver stadig fejl, og der vil blive ved med at være en masse man ikke ved.
    Jo mere man lærer, jo mere finder man ud af man ikke ved, sådan er det vist indenfor alle fag :-)

    Det er først med virkning fra oktober i år, jeg har fået lavet en uddannelsesplan, og dermed ved hvornår jeg kan forvente at stå med et svendebrev.
    Ind til nu, har det ikke været muligt for mig, at få VEU godtgørelse, så det er min arbejdsplads, der har betalt alt, når jeg har været afsted de sidste 5 år.
    Dette skyldes, at jeg har en mellemlang videregående uddannelse, og der skal gå 5 år, fra man sidst har brugt den, før der er mulighed for at få VEU godtgørelse, når jeg er på kursus.
    Uddannelsen kommer til at tage så lang tid, fordi jeg tager det sideløbende med at fast job, og der er det mest hensigtmæssigt, at jeg tager de fleste kurser i vinterperioderne.
    Hilsen Vivik

    SvarSlet