26. december 2010

Rhododendronblomster

Rhododendronblomsterne skal de pilles af planterne eller blive siddende efter afblomstring? Det fornemmer jeg, der er delte meninger om.
Her hos os fjerner vi de dem som oftest.
Har læst, at det skulle fremme væksten på planterne og give bedre blomstring året efter. Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal mene om det. Et år fik vi det ikke gjort, og blomstringen var ikke mindre det efterfølgende år.


Min mand kan godt li at gå og hygge sig med at pille visne rhododendronblomster af.
 En ting er dog sikkert, planterne er betydeligt kønnere at se på, når de visne blomster bliver pillet af.
Det er godt med lidt forsigtighed, når blomsterne fjernes, så man ikke kommer til at brække planternes nye skud af.

2 kommentarer:

  1. Jeg er hel vild med Rhododendron, og har flere i haven. Jeg piller de visne blomster af på dem jeg kan nå, uden at træde ind i bedene. Resten lader jeg være, for her blomstre de lige godt, hvad enten de bliver plukket eller ej.

    Ha' en dejlig aften.

    SvarSlet
  2. Tror mest, at det handler om det kosmetiske.

    SvarSlet