24. januar 2012

Belægning med chaussesten.

Jeg fortalte for et par dage siden, at jeg skulle på kursus igen. Denne gang er det "Anlæg i betonsten, buede linier". Jeg synes , kursets navn er lidt misvisende, for det handler ikke ret meget om betonsten denne gang. Det gør dog ikke noget, for der er meget mere udfordring i at arbejde med materialer, som ikke er snorlige :-)

Første opgave er en individuel opgave, hvor vi skal lave en belægning på 1,5 x 2 m. Kanten skal være brosten, resten chaussesten.

I går glemte jeg helt at tage billeder, men i formiddags huskede jeg det :-) 

Arbejdet skrider stille og roligt frem. Stenene i en række skal have ca. samme størrelse. De sten vi arbejder med er mellem 7 og 11 cm. Det betyder at nogle rækker kører vi med f.eks. 10 cm sten og i andre med f.eks. 8 cm sten. Hvis man bruger sten på både 7 cm og 10 cm i samme række, bliver fugerne alt for brede og uens.
Det er en god ide at flytte støttesnoren for hver ny række, så arbejdet ikke kommer til at trække skævt.
Bemærk lige at chaussestenene er sat lidt højere end kanten. Når vi er færdige med at sætte stenene, kører vi over arbejdet med en vibrator, så det sætter sig.
Selv når arbejdet er færdigt skal chaussestenene stå lidt over kanten, fordi de med tiden vil sætte sig yderligere, og det er ikke speciel smart, hvis stenene pludselig er lavere end kanten.

Her et nærbillede af arbejdet.
Når man sætter chaussestenene skal man bestræbe sig på, at de ligger i forbandt .

6 kommentarer:

  1. Hej. Det ser bare rigtig godt ud og sikke et arbejde. Du lærer meget i øjeblikket med alle de kurser, du går på og du er også god til det, synes jeg i hvert fald!

    SvarSlet
  2. Godt arbejde... hvor ville jeg ønske jeg ku det... jeg har jo en kæmpe bunke chaussesten til at ligge... men jeg finder nok en venlig sjæl der vil hjælpe mig :o)

    Ha en go aften...

    SvarSlet
  3. Hvor er du dygtig. Jeg synes en belægning af chaussesten er noget af det smukkeste, der findes.

    SvarSlet
  4. Du bliver jo en sand mester. Det ser da kanon godt ud :-)
    Knus Signe

    SvarSlet
  5. Hej Vivi
    Hvor ser det godt ud. Spændende at kunne sådan noget selv. Bare det var mig.
    De bedste hilsener
    Kirsten

    SvarSlet
  6. Møllebakkehaven du må da bare i gang med at øve dig med alle de sten du har :-)
    Øvelse gør mester her, som i alt andet.

    SvarSlet