22. december 2011

Planter i vinterhaven

De sidste par dage har jeg skrevet lidt om nogle stedsegrønne planter. I dag kommer der lidt flere billeder af nogle af dem jeg tidligere har omtalt, samt andre skønne planter i vinterhaven. Jeg har flere billeder på lager, så det bliver ikke det sidste jeg skriver om de stedsegrønne, for de er slet ikke til at undvære.

Skimmia har jeg tidligere omtalt. Jeg har 2 af dem i haven. Til højre for denne står et par Thuja ´Smagrad´, og i baggrunden en cypres.

I går viste jeg en pieris med grønne blade, jeg har også denne pieris med brogede blade.

Julerosen er skøn i vinterhaven, for det er en af de få planter der blomstrer her i den mørke og kolde tid. Den står med sine grønne blade hele året. Inden længe står den også med sine fine hvide blomster, hvis vejret bliver ved med at være så mildt :-)

Stedsegrøn er kornellen ikke, men de skinnende røde grene er slet ikke til at undvære. Det er helt fantastisk, som den står og lyser op, på sådan en grå dag som i dag :-)

Igen, igen vil jeg slå et slag for lyngplanterne. Jeg synes, de er helt fantastiske. Midt i billedet en Erica/forårslyng. Til højre Caluna/efterårslyng. Ved at vælge forskellige arter og sorter kan man have blomstrende lyng over en meget lang periode af året. 

Min magnolie soulangeana står med sine fine brune grene og de store dunede knopper. Smukt!!

Vinterglans er en dejlig stedsegrøn bunddækkende staude/ halvbusk. I løbet af få år lukker de fuldstændig sammen. De ynder en plads i skyggen. 

Palmeliljernes blade står fint grønne hele vinteren. De kan dog tage skade og blive brune i kanterne, hvis vinteren bliver alt for kold.

Min lille strålecypres, var et meget lidt kønt eksemplar af slagsen, da den flyttede ind i haven, men med lidt opstamning og klipning, står den nu som et lille minitræ, som jeg holder meget af.

Buksbom kender vi alle, men der findes flere forskellige af dem. Her er en med gulbrogede blade.

8 kommentarer:

  1. ih... knopper i din magnolie...

    De skønne lyng, dem kan man SLET ikke undvære - hvor sjovt at du har efterårslyng og forårslyng der blomstrer begge to nu.

    Dine palmeliljer ser meget flotte ud, de kunne godt komme på min ønskeliste. Det ser så godt ud med deres bladformer blandt alt det andet.

    NÅ, blive det jul hjemme hos dig? Nu er det jo snart...

    Ulla

    SvarSlet
  2. Åhh...nej tænkte jeg straks, da du skrev om lyng. Nu er jeg efterhånden blevet omvendt og har forstået at jeg skal have stedsegrønne i haven, så den grænse er flyttet. Men lyng har jeg altid opfattet som noget man købte om efteråret og så gik det ud bagefter... Helt sådan er det åbenbart ikke, også hos Madam Bæk hører man lovord om lynget, og sikkert også andre steder. Så igen-igen er denne blogverden med til at rykke grænser i mit hoved. Jeg vil lige tænke lidt over om jeg siger TAK, for det bliver efterhånden også dyrt med alle de nye ting der skal ind i haven...;o)

    Det mener jeg selvfølgelig ikke, så TAK for endnu et dejligt indlæg og en rigtig glædelig jul til dig og din familie. Håber hushandelen kommer iorden først i det nye år, og jeg glæder mig til at følge dig i din nye have.

    Stor jule-have-hilsen fra fru friis

    SvarSlet
  3. Dejlige billeder du viser af de stedsegrønne, som jeg også er tilhænger af. Mine pieris er dog ikke helt så flotte som din! Men der er heller ikke så gamle endnu. Så dem vil jeg glæde mig til!
    Men........ din buksbom, ej hvor er den smuk, med gulbrogede blade! Det har jeg ikke set før, jeg må på jagt for sådan en vil jeg altså have!! Tak for at du lige viste den også...

    SvarSlet
  4. Uten de stedsgrønne hadde ikke hagene vært særlig om vinteren. Dessuten er de rolig bakgrunn for sommerens fargesirkus. Vil ønske deg en riktig god jul og takke for hagegledene du deler med deg. bloggen din beriker hverdagen min.

    SvarSlet
  5. Hej. Ja, jeg er også blevet omvendt med hensyn til stedsegrønt. Jeg synes faktisk det er spændende. Dit indlæg fik mig endnu engang til at tænke i disse baner. Tak for det.
    Du og din familie ønskes en rigtig god jul og et godt og lykkebringende nyt(have)år.

    SvarSlet
  6. Sikke nogle skønne billeder :o)
    En have uden stedsegrønt, det dur ikke... efter at ha set dine billeder af skimmia, er jeg ret sikker på at jeg skal ha anskaffet mig sådan en... den er superflot :o)

    Ønsker dig en glædelig jul...

    SvarSlet
  7. Sikke meget stedsegrønt du har i haven. Det er bare flot.
    Jeg er helt vild med din Skimmia, tror ikke jeg har set så flot et eksemplar nogensinde. Tror måske der skal anskaffes en (et par, måske) her til foråret når vi går igang med at beplante vores have. (Vi har lige fået den "møbleret" om. Så vi har have i flere niveauer) Jeg har også den brogetbladet Pieris. Men de er slet ikke så store og flotte som din. Det bliver de forhåbentlig en dag.
    Så vil jeg til slut ønske dig og din familie en rigtig glædelig jul.
    Julehilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  8. hej Vivi
    Hvor har du mange dejlige fine planter i din have. Specielt palmeliljerne er meget flotte.
    Mange julehilsener
    Kirsten

    SvarSlet