18. december 2011

Lyngtræ


Det er vist ikke nogen hemmelighed, at jeg holder meget af de stedsegrønne planter, specielt her om vinteren. Denne plante er et lyngtræ, som kan blive meget høj (1-2 meter mener jeg).

Jeg fik den af Olsen, som har Olsens Paradis for flere år siden. Det er en selvsået plante, den var sytrådstynd og kun et par cm lang, da jeg bragte den med hjem i et stykke fugtigt køkkenrulle.

De første par år stod den i en lille urtepotte, hvorefter den kom ud i haven. Det er måske ikke den smukkeste plante, men ret sjælden, og bare det, at jeg har værnet om den, fra den var helt lille bitte gør, at jeg har et særligt forhold til den.

Sidste vinter troede jeg, at den var gået til, fordi den frøs kraftigt tilbage, men den kom sig, og er nu på vej op igen.

Det er en af de planter som endnu ikke er blevet flyttet ud i vores nye have, men jeg må hellere se at få både den samt nogle andre planter op, jeg også gerne vil have med. Håber på plus grader mellem jul og nytår, så bliver der sikkert tid til det :-) 

7 kommentarer:

  1. Jeg synes dit lille lyngtræ er rigtigt sødt. Og faktisk også smukt med det fine 'løv'. Hedder det egentlig det, når det er nåle?
    Jeg kan godt forstå, at du er øm om det, når du har haft det fra helt lille. Sådan har jeg det også med de planter jeg har haft fra små. Det bliver nærmest ens plante-børn, ikke? :-)

    SvarSlet
  2. Hej Vivi
    Det ser sart og særpræget ud, det lille træ - jeg kan godt forstå, du er glad for det!
    Jeg griner for mig selv, når jeg tænker på hvor tilbageholdende du har været på årets plantemarkeder (og mig, der slæbte hjem!) Nu, hvor du har fået så meget mere plads, bliver det måske omvendt til næste år?
    Nej, nok ikke omvendt, for jeg vil nok stadig slæbe ;-)
    God 4. søndag i advent,
    hej fra Line

    SvarSlet
  3. Hej Vivi
    Det er en rigtig 'drilleplante'.
    Jeg har flere gange fået rod på stiklinger af den, men hver gang jeg potter den op, dør den for mig.
    Dejligt at se det lykkedes for dig.
    Den er med smukke hvide blomster og kan blive som et lille træ,som du skriver.
    Den hedder Erica arborea.
    Skønt med små plantebørn,når de lykkes.
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. Fint lille træ, godt det overlevede vinteren og krydser fingre for, at det holder til flytningen.

    SvarSlet
  5. Har aldrig set eller hørt om et lyngtræ - men det er da faktisk rigtigt sødt, kan godt forstå du værner om det.

    SvarSlet
  6. Hanne i flere bøger er Ericaens nåle omtålt som blade, altså må det være fordi de har nåleformede blade :-)

    Line jeg har gennem flere år slæbt mange planter hjem til min nuværende have, har bare måttet begrænse mig de sidste par år pga. pladsmangel, og har holdt mig langt væk fra plantemarkeder siden vi besluttede os for at købe det nye sted. Det er jo næsten tortur at komme sådanne steder med en beslutning om ikke at købe planter ;-)
    Lige så snart jeg får helt styr på, hvor jeg vil have nogle bede i min nye have, går jeg nok helt amok med planteindkøbene igen. Glæder mig :-))

    Anne Marie, det var vist godt jeg ikke på forhånd vidste at lyngplanten er en drillepind ;-) Jeg plantede den i en lille lerpotte, der stod den og fik bare noget vand engang imellem, så den ikke tørrede helt ud. Da den havde en passende størrelse blev den plantet i haven. Altså har jeg ikke pottet om på den undevejs.
    Jeg må hellere prøve at få en masse jord med, når jeg graver den op, hvis den er så sart, og så håbe på det bedste, når den bliver flyttet.

    SvarSlet
  7. Det er ikke et lyngtræ. Det er derimod trælyng, vi ser på billedet. Lyngtræ (tamarix) er en stor busk/lille træ på 3-4 meters højde og bredde, der ligner en kæmpe candyfloss, når det blomstrer - og løvfældende. Trælyng (erica arborea) - på billedet - er derimod stedsegrønt. Mikkel

    SvarSlet