23. marts 2012

En forårseftermiddag på landet.

En god ting ved at være på kursus, er at vi får tidlig fri om fredagen :-) 
Forår og solskin fik os til at køre på landet, da jeg kom hjem, ikke for at male, men for at gå og hygge os i haven :-)

Der er ikke mange blomster i den nye have, men lidt dukker der trods alt op rundt omkring :-)


Der er en del martsvioler derude, og de blomstrer. Det gør de ikke herhjemme endnu.


Vinca dem er der mange af,  ovre i det stykke, hvor vores sti skal gå gennem skovbedet, og de er begyndt at blomstre .


En enkelt lille snepryd er dukket op lige foran en af stuevinduerne.


Havemøblerne kom ud i haven.


Der er stadig jordopsamling efter muldvarpene.


Det er godt med en haveplan, selvom jeg stadig ikke er helt færdig med den. Jeg har målt ud, hvor køkkenhaven skal være (har markeret pindene med rødt på billedet). Altså kan jeg roligt begynde at grave midt i det hele, i den sidste ende vil tingene jo komme til at hænge sammen, når man har en plan :-)
 
 


Der bliver meget græs at skrælle af, men det vælger jeg at tage stille og roligt, og gøre det efterhånden som jeg får tid.

 

I dag ville jeg have lavet plads til mine rabarber.


Rabarberne kom i jorden. Inden længe skal der ryddes lidt mere, så jeg kan få de kartofler, som jeg har stående til forspirring i jorden.


H.J. var ude og prøvekøre havetraktoren. Det er jo altid spændende med "nyt" legetøj. Traktoren fik vi forhandlet med, da vi købte huset. Plænen blev ikke klippet i dag, det var kun for at lære maskinen at kende, den kom ud.
Jeg fik lige lov at prøve den lidt ;-) Jeg forventer dog, at det bliver H.J.´s job at klippe plænen :-)


Troldhasselen står med sine fine rakler, og knopperne begynder at blive grønne.


Pilen er rigtig fin lige nu, med alle sine "gæslinge".


Prøv lige at se her. Sidste år tvang jeg en gren på en tidligt blomstrende rhododendron nede på arbejde i jorden. For noget tid siden, havde den lavet en ganske lille rod, og jeg tog den med hjem.
Den har siden stået beskyttet og i skygge i sin lille potte omme i gårdhaven. I dag opdagede jeg, at den havde fået sin første blomst.
Planten ser lidt sølle ud endnu, men mon ikke den er blevet rigtig fin om et par år :-)


Solen og haven skulle også lige nydes siddende. Den lille gruppe graner, som står i den vestvendte ende af haven, skaber en dejlig læ lige på det sted, hvor vi har sat bord og stole.

12 kommentarer:

  1. Den lille rhododendron ligner min Olive. Grunden til den ser sølle ud er at den har mistet løvet i vinter, min ser ligesådan ud bortset fra blomsterne. Den skal nok blive fin, når bladene kommer.
    Åh hvor har I hygget jer i dag, det var da dejligt, vi har desværre haft havgus hele dagen, så vi har ikke set solen siden kl. 9 i morges :o(

    SvarSlet
    Svar
    1. Moderplanten har også smidt lidt flere blade end normalt i år, men har stadig mange blade.
      Ja vi har haft det skønneste vejr i dag, og det var så skønt at tulle rundt ude i haven :-)

      Slet
  2. Flotte vårbilder! Vi har også hatt en super dag i dag, og håper sola holder seg lenge!

    Ønsker deg en fin fredagskveld.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja lad os endelig få nogle flere solskinsdage, det er så dejligt :-)

      Slet
  3. I har da hygget jer kan man se. Uhm nye rabarber.

    KH Margrethe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja håber på, at de kommer til at give lidt i år, selvom de er blevet flyttet.

      Slet
  4. Ja, det har da bare været den skønneste dag. Så det var heldigt at du fik tidligt fri :-)
    Det er smart at tage graveriet lidt efter lidt. Det kan ryggen også bedre lide.
    Jeg kan da godt forstå at HJ er vild med sit nye legetøj. Michael har også altid ønsket sig sådan en, men det ville nok være lidt fjollet med vores få km2 græs :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har været en dejlig forårsdag :-)
      Her inde i byen til vores lille plæne, har vi kun en plæneklipper med "rugbrødsmotor", den klipper rigtig pænt, men på den kæmpe plæne vil det ikke være nok selv med en rotorklipper m. motor. Derude er det nødvendigt med en havetraktor, ellers ville det hurtigt blive temmelig uoverskueligt at klippe plæne. Heldigt at vi kunne få den med i købet, ellers havde vi været nødt til at investere i en, og de er ikke helt billige.

      Slet
  5. Dejlige billeder fra jeres nye have, det ser ud til at blive alletiders:-)og skønt med sådan en havetraktor når haven er så stor som jeres, rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det skal nok blive godt, men det kommer til at tage nogle år, inden det begynder at tage form, når haven har den størrelse den har

      Slet
  6. Fina bilder från en härlig trädgårdsdag i mars som det ser ut. Det är tungt att gräva bort grässvål men du är klok som tar lite då och då. Lycka till med den nya trädgården!

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Der er meget græs, som efterhånden skal fjerens, og ja det er tungt arbejde, men det skal nok gå.
      Der er dog ret langt ud i den ende af haven, hvor det græs, jeg tager af lige nu, skal ligge, og ind til videre har jeg kun en trillebør til rådighed, så det kommer også til at tage noget tid. På sigt ønsker jeg mig en lille vogn til at spænde efter traktoren :-)

      Slet