22. marts 2015

Terrasserne mod syd og vest og et stort delmål er nået.

 
De første martsvioler er sprunget ud.
De står lige i solen og er noget så yndige :-)



Vejret blev noget bedre end forventet. Vi havde fuld sol fra tidlig formiddag og til langt ud på eftermiddagen, så det blev til flere timer i haven :-)
Bedet her på sydsiden af huset blev ordnet, så nu er det bare at vente på, at margueritter og stokroser sætter gang i væksten.




Inde på syd terrassen er er jeg gået i gang med at kradse fuger op i belægningen.


 Det er en større opgave at komme igennem de mange m2, der er rundt ved huset mod syd og vest, men jeg må jo bare starte fra en ende af ;-)

 





Her inde i krogen mellem gavlene på stuehus og stald vil jeg have lavet et gårdhavemiljø. Jeg tror, det bliver næste års projekt, at omdanne de 80-90 m2 til en skøn lille oase, så jeg er så småt begyndt at overveje, hvordan designet skal være.
Det ligger ret fast, at den nye belægning skal laves af 40x40 betonsten, brosten og chaussesten, og inde ved huset skal der være en kant med pigsten.
Beplantningen, har jeg planer om, skal holdes i blålige farveskala.


Her ovre ved Zita´s hundegård, mellem stald og brændestak, har vi også en dejlig sydvendt siddeplads med god læ.


Et stort delmål er nået i dag - der ikke er mere græs tilbage i køkken- og snithaven :-)
240 m2 bar jord står klar til at blive fyldt med kartofler, grønsager og skønne snitblomster :-)
Ih hvor jeg glæder mig !!




21 kommentarer:

  1. Det er en fantastisk jobb du har gjort! Du skal få mye glede av den store grønnsakshage- og snitthage! Lykke til! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-)
      Jeg håber på en vellykket sæson i køkken- og snithaven.

      Slet
  2. Det lyder godt med gårdhaven! Men lige nu behøver man da næsten ikke andet end martsvioler. Hvor er de yndige!

    SvarSlet
    Svar
    1. De fine små martsvioler kan i den grad gøre mig glad :-)
      Jeg tror, det kan blive godt med en gårdhave i det hjørne, det vil også være med til at skabe læ.

      Slet
  3. Hej Vivi.
    Det går som altid over stok og sten hos dig.
    Det er nogle spændende projekter du fortæller om. Jeg glæder mig over at kunne følge lidt med på sidelinjen. Det bliver flot med de blålige nuancer i gårdhaven, mod de gule husmure:-)
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har altid gang i nogle projekter, får også afsluttet nogen, og selvfølgelig tænker jeg også på de kommende projekter. Det er godt at være et par skridt foran med planlægningen ;-)

      Slet
  4. De næste mål er allerede på tegnebrædtet hos dig... Sådan! En skøn ide med en gårdhave (mere).
    Dejligt med din køkken- og snithave, ingen tvivl om at det bliver et skønt sted i sommer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg har store forventninger til køkken- og snithaven i år :-)
      Der skal altid være nye delmål at gå efter, det giver god energi.
      I år har jeg lige nogle ting der skal laves færdig, så er der min kommende blomsterhave, jeg kan gå i gang med, men til næste år, håber jeg, at jeg er så langt, at gårdhaven også kan komme på programmet.

      Slet
  5. Det bliver et godt sted til en dejlig gårdhave. Glæder mig til at følge projektet. Der bliver plads til mange lækre sager i køkkenhaven.
    Martsviolerne er skønne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg tror det kan blive super godt med et gårdhavemiljø der i hjørnet, men projektet starter først til næste år.
      Ja der kan være rigtig meget i køkken- og snithaven i år, så håber på en god sæson.

      Slet
  6. spændende haveprojekter :) jeg er dyb misundelig på størrelsen af jeres køkkenhave :) :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg føler mig også privilegeret, at vi har plads til så stor en køkkenhave :-)
      Tim du må flytte på landet, så du kan få noget mere jord, eller få fat i en kolonihave, som du kan dyrke grøntsager i ;-)

      Slet
  7. Det må være deilig med en så stor kjøkkenhage, selv om det krever sitt:-)
    Lykke til med "oase" prosjektet !
    Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er så skønt, når vi kan gå ud og plukke løs i køkkenhaven hen over hele sommeren :-)
      Jeg sår rimelig tæt, så er det kun ind til planterne tager godt fat, at der er meget arbejde med det. Hen på sæsonen dækker planterne det meste af jorden, og så er det ikke så slemt med rengøringen.
      "Oase" projektet starter først til næste år, så har jeg jo god tid til at tænke det hele godt igennem, og finde ud af, hvad det helt nøjagtig er jeg vil lave derude.

      Slet
  8. Hej Vivi.Nu prøver jeg igen................min kommentar er bare forsvundet.
    Det lyder rigtig spændende med din gårdhave................det kan kun blive godt.
    Og din store køkkenhave er da bare lige til UG.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt din kommentar hænger på nu :-)
      Ja lad os håbe køkkenhaven bliver til UG i løbet af sæsonen :-)

      Slet
  9. Hej Vivi. Sikken energi, du får virkelig noget fra hånden,når du går igang. Det er bare så flot. Det lyder vel nok spændende med dit kommende gårdhavemiljø, det glæder jeg mig til at følge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gårdhaven må i lige vente et år med endnu ;-)
      Ja det rykker da noget, når der bliver brugt nogle timer i haven.
      I dag fik jeg kradset de sidste fuger op og fyldt ny sand i, ikke det mest spændende arbejde, men nu er det gjort !!
      Pyha, hvor er jeg øm i hænder og arme efter at have kravlet rundt med en fugerenser i 7½ time og kradset 1½ trillebørfuld mos og ukrudt op mellem fliseren.
      Godt det kun skal gøres en´ gang om året.

      Slet
  10. Ja violer må der til, de er vanedannende, og i går fik jeg fem fine potter til en femmer stykket. Kan let forstå du glæder dig til en propfyldt og kæmpe-lækker køkkenhave:-P! Det bliver også godt med gårdhaven, der var allerede meget hyggeligt sidste sæson, men sikke et miljø der kan skabes også i fremtiden:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Martsvioler er ikke de mest prangende blomster, men alligevel så små og fine. Du skal nok blive glad for dine :-)
      Ja det var hyggeligt der inde i hjørnet sidste år, men med mere læ, en pæn belægning og flere planter kan det kun blive bedre :-)

      Slet