1. marts 2015

Forår

1. marts er ensbetydende med, det i følge kalenderen er forår. Vejret er ikke nødvendigvis forårsagtigt, men vi er godt på vej mod lysere tider og lunere vinde  :-)
 
Forårsløg pibler op af jorden, trangen til at skabe forårsstemning både ude og inde er til stede. Småtosset som jeg er, har jeg allerede i flere uger været i gang i haven ;-)
 

De første hornvioler og stedmoderplanter står foran huset, og byder velkommen. 



Gule krokus tiltrækker opmærksomhed i skovhaven.


Blomster er skønne, men skovbunden er også ret fantastisk med visne blade, mos og småkviste.




Hvad er det så, jeg går og rumsterer med i haven på denne årstid - selvfølgelig lidt af hvert, men i går gik jeg i gang med årets første rengøringsrunde. 

 
Nåletræsflis er lagt ud omkring rhododendronerne.


FØR
Her er et billede taget 11. marts 2014, ind over køkken- og snithaven. 


NU
1. marts 2015. Meget er sket i løbet af et år.


Jeg er godt i gang med at få det sidste græs i køkken- og snithaven vendt ned i dobbelt dybde.
Inden længe er 240 m2 jord klar til at blive sået til med et rigt udvalg af grønsager samt skønne sommerblomster :-)


Længslen efter lysegrønne blade på løvfældende planter er stor.
I ventetiden vil jeg glæde mig over det flotte farvespil, der er i de stedsegrønne planter.

16 kommentarer:

  1. Ja det sidste billede er meget smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det fortæller i hvert tilfælde om den store farveforskel der kan være i stedsegrønne, og der findes naturligvis mange flere farvenuancer.

      Slet
  2. Hej Vivi sikke en omgang, det er godt nok hårdt med al det graveri i det våde vejr. Men pænt bliver det jo og du kan snart glæde dig til skønne sager fra bedet. De stedsegrønne på sidste billede, de er godt nok flotte sammen. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er heldigvis en fordel med vores sandjord, når der skal graves, så det er ikke så hårdt som det måske ser ud til ;-)
      Ja der er et fint farvespil i de stedsegrønne :-)

      Slet
  3. Hej Vivi.Ja !!! 1 dag i foråret er det jo i dag................men her har det regnet det meste af dagen.
    Flotte billeder du viser af alt det du har gang i.
    Og vi er vist mange der viser violer og stedmoder i dag...............og desværre synes jeg at mine krokus er lidt længe om at vise sig.
    Er også vild med dit billede af de stedsegrønne planter
    Har lige lagt de første lægkartofler til forspiring i dag............de er da bare et must i køkkenhaven.
    God søndag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Her har der også været lidt vådt ind imellem, så jeg har holdt søndag inde døre.
      Det er kun en lille start med mine violer/stedmoderplanter. En af dagene vil jeg ud og købe hornvioler til mine whiskytønder, som står i indkørslen. De gule krokus er dem der er længst fremme her hos mig, men dem jeg satte for et par år siden ude ved vejen, er også godt på vej. Et par dage med lunt vejr, så vil der virkelig ske noget med dem, selvom de står mod nord..
      Jeg skal også snart have fat i nogle lægge kartofler, for kartofler skal der til, når man har køkkenhave. Jeg plejer at have 3 forskellige slags.

      Slet
  4. Kære Vivi
    Hvor er du dejlig aktiv!
    De er kønne de blå stedmoder og hornvioler.
    Dejligt at have noget foran døren.

    Hilsen
    JetteMajken

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der skal lidt forår til, der hvor vi kommer hver dag :-)
      En af de nærmeste dage kører jeg til Vejle og køber hornvioler og de frø jeg mangler til køkken- og snithaven, så må jeg se om det bliver ved det, eller jeg bliver fristet over evne af lækre forårsvækster ;-)

      Slet
  5. Hej Vivi!
    Og jeg er specielt vild med dit før og nu billede, men selvfølgelig falder forårsbebuderne også i øjnene:-)
    Her blev køkkenhaven fræset første gang i sidste uge, og nyder synet.
    Hilsner fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg elsker også mine før og nu billeder. Billederne er så motiverende for mig :-)
      Forstår godt du nyder synet af en nyfræset køkkenhave, det vidner om, at inden længe, er sæsonen i fuld gang igen :-)

      Slet
  6. Du har været god til at få taget "førbilleder". På den måde får du også registreret, hvordan haven udvikler sig. Hvis bare vejret er til at være ude, er der sådan set mange gøremål, man kan gå i kast med på denne ti af året.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi tager rigtig mange billeder, så vi kan se haven fra forskellige vinkler. Udviklingen er så synlig på billeder, allerede her knap 3 år efter vi flyttede hertil, er det indre billede af, hvordan haven tog sig ud sløret, men billeder fastholder det der var.
      Der er så meget, der kan laves i haven nu, og jeg bruger også temmelig meget tid derude, bare det er tørvejr.

      Slet
  7. Hej Vivi,
    Hvor er der sket meget på et år. Jeg har også lyst til at plante forårsblomster.Dine stedmoderblomster er meget fine.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der skete rigtig meget i vores have sidste forår (I april brugte jeg f.eks. lige så timer i egen have, som jeg brugte på mit fuldtidsjob). Helt så vildt bliver det ikke i år, men håber alligevel på, at det kommer til at rykke en hel del ;-)

      Slet
  8. Kom bare til at grine og melder mig som også værende småskør..jeg var vist i haven første gang den 1. januar og har haft indtil flere dage der ude allerede. Dejlige billeder.
    Hilsen Rita

    SvarSlet
    Svar
    1. Rart at høre jeg ikke er den eneste, som futter rundt ude i haven i vintermånederne ;-)

      Slet