21. marts 2015

Dage med godt havevejr.

De seneste dage har vi haft fantastisk godt havevejr, hvilket jeg naturligvis har udnyttet fuldt ud :-)
1. april kalder arbejdet igen (er gartner og har været vinterfyret), så det er godt at være i god form til den kommende sæson, og samtidig er det rart, at komme godt fra start hjemme i min egen have.
 

Det lune vejr betyder, at jeg dagligt kan se planternes udvikling.
Tete a tete er begyndt at springe ud.


De sidste paradisæbler er blevet plantet her i vores kommende blomsterhave.


3 stk. Malus ´Makamik´.


3 stk. Malus ´Braendkjaer´.


Rhododendronerne har fået en god grundvanding.


Det grønne tæppe af Efeu og Vinca har bredt sig godt inde i skovhaven. Det er planter som oprindelig stod herinde, men de stortrives efter der er blevet rengjort lidt i området, og der kommer mere lys ind.


Vincaerne er også så småt begyndt at blomstre :-)


Det hvide bed ser ikke ud af så meget lige nu, men helt nede i jordhøjde kan man sagtens se, at en masse planter titter frem.


Planteskolebedene har fået den helt store tur. Kanterne er blevet justeret ind i forhold til hækken, så bedene står helt som de skal.



Her i modsatte ende mangler jeg at forlænge bedene lidt. Det har jeg fået sat af til, så nu er det nemt at gå ud og vende det sidste græs, når tiden kommer til det.


Jeg har nogle mindre hængepartier rundt omkring, dem vil jeg have styr på, inden jeg fortsætter med at anlægge nyt.  Jeg har f.eks. lavet en god bred kant her ved hækken, så der er plads til at skuffe og rive ukrudt. 

 
 Det er vigtigt at kunne holde rent ind omkring hækplanterne, så de får de mest optimale vækstbetingelser.



Nu er der styr på de kanter hele vejen rundt om køkken- og snithaven.


I køkken- og snithaven går det hele også planmæssigt frem. Jeg mangler kun at vende ganske lidt græs, før hele det haverum står med bar jord :-)
Jeg er godt i gang med at køre kompost på, men det kræver endnu nogle ture til genbrugspladsen for at hente det inden jeg har fyldt på hele vejen rundt i køkkenhaven.


Jeg stiller stole rundt omkring i haven, for det er altid godt, at kunne sætte sig, og nyde synet af det arbejde der er lavet :-)


Perlehyacinter på vej :-)

12 kommentarer:

  1. Der er styr på det, det må være dejlig, inden du skal i arbejde igen.
    Ja det er vigtigt at kunne holde rent rundt om planterne, det lærte vi i sin tid. Malus Sargenti i tre rækker, dur bare ikke, så der er kun et par stykker tilbage af dem. Græsset groede højt op i mellem dem, det så frygtelig ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det betyder så meget, at der bliver holdt rent rundt om planterne, hvis de skal have de bedste betingelser at starte på. Jeg har derfor valgt at holde rent i det nye læhegn vi plantede sidste forår. Belønningen er tydelig, planterne står flot og gror næsten hurtigere, end jeg havde turdet håbe på :-) Får ukrudtet først overtaget, er det en sej kamp at indlede.
      Malus Sargentii er ellers en dejlig plante, ærgerligt de fleste gik til for jer. Jeg har nogen i det læhegn, der var her, da vi flyttede ind, og jeg er vild med dem, når de blomstrer sidst i maj :-) De er også fine i efteråret.

      Slet
    2. Det har du helt ret i, vores læhegn er ikke for kønt, græsset gror op omkring det, men jeg kan ikke overkomme mere. De første år holdt jeg rent rundt om hvert enkelt træ, så det kunne komme godt fra start, men maluserne var Bents domæne, det blev så ikke passet, derfor groede de helt til i skidt. De skulle nok også have været klippet og formet, men det blev de ikke. Til sidste valgte han at fjerne de fleste, de havde det ellers fint. Så overtog jeg området med andre planter og der kom dug og flis på, det hjalp. Men du har ret, de er smukke i blomst og om efteråret.

      Slet
    3. Det er helt fint at kende sine begrænsninger og rette ind efter det, ingen kan overkomme alt !
      Det er også kun her de første år jeg vil gå og skuffe ukrudt i læhegnet, når læhegnsplanterne er kommet godt fra start, må de klare sig selv, det kan de også sagtens. Ukrudtet vil også begrænse sig selv til den tid, fordi der ikke kommer så meget lys ned, når planterne fylder mere og får større bladmasse.

      Slet
  2. Hvor må det være skønt at kunne sige, at haven er forårsklar til 1. april. Og det ser rigtigt godt ud.
    Jeg går og glæder mig til påskeferien, så skal min have have den store omgang (sammen med alt det "andet", som jeg også gerne vil nå).

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg håber, jeg når igennem haven, før jeg starter på arbejde, hvilket der også er en god chance for at jeg når. Jeg mangler kun at rengøre et lille bed på sydsiden af huset, der ud over er det lige fugerne i hele belægningen på syd- og vest siden af huset, der skal kradses op og fuges efter. Det kommer der til at gå nogle timer med.

      Jeg har selvfølgelig også tusind andre ting, jeg gerne vil nå i haven, men når jeg er kommet godt fra start, bliver der også god tid til at få lavet noget af det hen over forår og sommer. Det plejer da at rykke noget hvert år, og når jeg ofte tager nogle timer i haven efter fyraften, så vil der også ske noget i år ;-)

      Slet
  3. Du har været heldig med det milde vejr og det er godt at du har kunne nå så meget inden arbejdsstart. Det ser forrygende flot ud og jeg synes at du kan klappe dig selv på skulderen, men selvfølgelig har du mange ting du gerne ville have nået, sådan er det vidst altid:-)
    Jeg synes at vi har haft nogle dejlige lyse aftener selvom urene ikke engang er stillet om, generelt tegner det til en god sæson.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vejret har været med mig, så jeg er ret godt tilfreds :-) Der skal også nok blive tid til meget andet end ukrudtsbekæmpelse de næste par måneder, når det holdes nede fra starten af sæsonen.
      Sidste år i april nåede vi rigtig meget. Rendegraveren rykkede ind i haven 1. april for at trække rødder op, samme dag som jeg startede på arbejde, og den store fræser et par dage efter, og det kom der styr på. Jeg ved godt jeg brugte lige så mange timer herhjemme i haven den måned, som på mit fuldtidsjob, men selv med færre timers arbejdsindsats herhjemme i april i år, vil meget kunne ordnes ;-)

      Slet
  4. Haven ser specielt fin ud på de første billeder, hvor den faktisk ser helt veltilgroet ud - det er gået hurtigt. Du har ret i, at ukrudtsbekæmpelse nu lønner sig på lang sigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Enkelte steder i haven begynder der da at være nogle planter at se på, og i år har jeg da også et par staudebede, som jeg glæder mig til at se i blomst :-)
      Planter er noget der skal arbejdes meget mere med fremad rettet, men det kommer til at tage lang tid, inden hele haven er et frodigt paradis, for der skal bruges i tusindvis af planter før jeg når der til.

      Slet
  5. Sikke du knokler løs....imponerende.
    Jeg synes jeg har rigeligt at se til på mine 200m2... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tja....., der skal arbejdes for at opfylde drømmen om at omdanne 5000m2 mark og læhegn til en frodig og blomsterrig have, men jeg elsker processen :-)
      Vi er heldigvis forskellige. Det er fint du har nok at se til på dine 200 m2 :-) Jeg manglede jord, da vi boede i et parcelhus med 960 m2 grund, så nu håber jeg de 5000m2 er en passende størrelse legeplads for mig.

      Slet