4. januar 2011

Havebassin (I)

Endelig, langt om længe, skulle vi i gang med et af de store projekter, vi havde glædet os rigtig meget til. Et projekt, der virkelig ville blive synlig i haven, nemlig havebassinet, som jeg allerede på min haveplan havde lavet plads til.
Lidt ændringer i planen var der dog kommet. Der ville blive en masse jord, vi skulle have afsat et sted. Den nye plan gik ud på, at jeg bag vores havebassin, kunne ligge jorden, og bygge et stengærde op omkring det.
Hvis jeg var rigtig heldig/dygtig, kunne jeg måske få lavet noget rislevand fra bedet og ned i bassinet, men det måtte komme an på en prøve.
Jeg havde aldrig lavet stendige eller rislevand, og heller ikke lært noget om det, så det var lidt spændende hvordan resultatet ville blive, men prøves skulle det. I værste fald, kunne jeg jo fjerne det hele igen.

Stauderne til venstre for trædestenene skulle flyttes.
 Der var først nogle stauder der skulle flyttes, så der kunne blive plads til jorden, derefter begyndte alt det sjove :-)




Det er en god ide, at bruge en haveslange, når formen på et bassin skal findes. Den er let at flytte rundt med, til man finder, den facon der passer en. Stedet hvor bassinet skulle være, blev markeret med pinde.










Et større gravearbejde gik i gang. Vi startede midt i bassinet, hvor de dybeste steder skulle være, kunne så efterhånden, som vi kom længere ud mod kanten, regulere så der kom "hylder" i forskellige højder.






Et sted i bassinet, blev der gravet ekstra dybt, 80-90 cm, så der var et sted, guldfiskene ville kunne ned og overvintre.
Jeg trak nogle snore på kryds og tværs af bassinet, som jeg kunne bruge til at nivellere med. Selvom jorden ser ud til at være plan, er den det sjældent, så det var med at få samme højde på bassinkanten hele vejen rundt. Jeg syntes ikke, det ser så godt ud, når man kan se bassinfolie i den ene ende af et bassin, fordi højden ikke passer.





Et uundværligt værktøj, er et lille vatterpas, som kan hænges på snorene. Den koster næsten ingen penge, men er GULD værd, til det her. Hurtig og nem måde, at få sat det hele i vatter på.











Højderne er sat af, og kanten bliver justeret efter snorene.











Bassinnet er gravet ud, der er "hylder i forskellige højder, så der kan plantes planter med forskellig vanddybde krav, og højden passer hele vejen rundt i kanten.

6 kommentarer:

  1. Kære Vivik

    80 - 90 cm er det dybt nok til overvintring? Man plejer at sige, at det skal være mindst 120 dybt for at være sikker. Men jeg håber ,at I ikke har haft fisk der er bukket under af den grund. Vores lille 12.000 liters bassin er 160 cm på det dybeste sted. Men vi har også koier, som helst skal have lidt varmere vand end guldfisk. Vand i haven er virkelig noget der fuldender haveoplevelserne, og hvilket dyreliv det giver.

    Jeg glæder mig rigtig meget til, at høre mere om projektet havedam ;-)

    SvarSlet
  2. Hej Madam Bæk

    I bogen "Alt om vand i haven" side 26 står der: "Til overvintringen har guldfisk brug for en dybvandszone på cirka 1 m2 og 70 cm dybde. I barske egne kan en dybde på 80-90 cm anbefales"

    Normalt har vi ikke haft problemer med det. Sidste vinter døde vores fisk dog, som de gjorde mange andre steder selv i søer. Det var ikke dybden, der var problemet. Det var iltmangel, fordi bassinet var lukket til af is i så lang en periode.
    Frygter lidt det samme sker i år. Vi var blevet anbefalet at ligge nogle store flamingo plader i bassinet, hvilket vi har gjort, men tror desværre ikke, det fungerer efter hensigten.

    Mange hilsner fra Vivik

    SvarSlet
  3. Kære Vivik,

    Her er der flamingo plader på hver vinter, og ovenpå har sneen jo isoleret. Som du nævner må bassinet ikke lukkes helt af is, derfor har vi en luftpunpe kørende hele året. Filter og UV bliver stoppet ca 14 dage efter vi stopper fodringen af fiskene. Desuden er det vigtigt, at bunden ikke har et tykt lag slam. Vi støvsuger vores dam i forbindelse med vi lukker ned om efteråret.

    Jeg håber af hele mit hjerte, at jeres fisk overlever hele vinteren.

    Jeg glæder mig til, at høre mere om din dam. Har I haft besøg af hejren??

    SvarSlet
  4. Nej, heldigvis ingen besøg af hejren hos os :-)

    Hejren har dog tømt bassinet for guldfisk hos nogle bekendte, som bor få km udenfor byen :-(

    SvarSlet
  5. Supergode billeder.... og flot bassin....
    Sjovt at se det i etaper, når jeg nu har set det i virkeligheden, med vand og flamingo :)

    SvarSlet