15. januar 2011

Knopper.


Knop på R. yakushimanum

Vi er kun midt i januar. Sneen er heldigvis væk i min have lige nu, men der er stadig lidt is og vand tilbage på jorden nogle steder.


























T.v. knopperne på en Prunus, en  prydkirsebær med søjle form. Jeg har ikke art og sort navn på den.

T.h. Magnolia soulangeana med sine meget store knopper.

Alligevel er det dejligt at gå tur i haven. Selvom løgvæksterne endnu ikke er begyndt at titte frem af jorden, er der liv derude.



T.v. forsythia med en masse knopper, de er langt fremme. Jeg vil ud og klippe et par grene her i eftermiddag, som skal sættes til drivning indendøre.

T.h. Syringa/syren, som har pænt store knopper.

Jeg har taget et kik på nogle af alle de flotte knopper, der står på spring i træer og buske. Ikke alle er lige store, men de er der. Forskelligheden på knopperne i de forskellige planteslægter, syntes jeg er fantastisk.



T.v. Cornus kausa ´China Girl´ / Koreakornel. Knopperne er ikke så store, men de er der.

T.h. Nothofagus / Sydbøg, der sidder en masse små knopper på den, men bemærk også lige grenmønstret, som nærmest ligner fiskeben.

Vil stærkt opfordre jer til, at nærstudere de træer og buske i møder på jeres vej, her i vintertiden, for der er mange spændende ting ved dem. Det kan være knopperne, barken eller grenopbygningen.




T.v. er det en Laburnum / Guldregn. Den står med de yndigste hårede knopper og lyser op.

T.h. Larix / Troldlærk, som er meget dekorativ med sine mange knopper på krogede grene.


Liriodendron / Tulipantræ i søjleform, med sine meget specielle knopper.



Euonymus / Benved (kender ikke art og sort), der står med sine dejlige store røde knopper.



2 kommentarer:

  1. Hvor er du heldig Vivik. Her kan jeg kun lige se knopperne på mine Rhododendron i baghaven. Foran hvor jeg har mine Gurninghams White kan jeg se jorden de fleste steder.

    SvarSlet
  2. Jeg er også meget glad for, at sneen er væk for denne gang :-)
    Nu er det i stedet vand i rigelige mængder vi får.

    SvarSlet