23. oktober 2011

1. spadestik i vores nye have.

Vi har været så heldige at få lavet en aftale, med dem vi køber hus af. Vi må begynde at flytte vores planter derud allerede nu, selvom vi først overtager 15. november. Det er jeg meget glad for, for så er jeg sikker på, at planterne kommer i jorden, inden den pludselig er bundfrossen eller fyldt med sne :-)
Planteflytningen er startet i dag :-) 

Her ser i vores kommende hjem fra havesiden :-)

Første læs planter.

Første spadestik.
For at få lavet plads til planterne, var der et større gravearbejde. Der er ingen bar jord at plante i, så der er kun en vej, nemlig at få vendt noget plæne.

Det går meget fint, men........der er en del murbrokker i jorden. Tankerne om, om der mon ligger en halv stald under plænen strejfede os. Tror dog ikke det er så galt ;-)

Denne cementblok var det største vi stødte på i dag, men op kom den.

H.J. hjalp til, men han skal desværre passe meget på ryggen, da han har en diskusprolaps, som driller voldsomt.

De planter, der krævede de største huller, kom i først :-)

Frokost i det grønne, ostemadder og mælk smager rigtig godt, når man er sulten :-)

Første læs planter er i jorden. Derefter hjem og hente et læs mere :-)

Det går planmæssigt frem :-)

Dagens arbejde er vel overstået, omkring 75 planter, en god blanding af både store og små kom i jorden :-) Det bliver dejligt at have en god miniplanteskole at tage planter fra, når vi kommer i gang med at anlægge haven.
Vi forventer at fortsætte næste weekend :-) 
Vi skulle selvfølgelig en tur rundt i haven med kameraet, når vi nu var derude :-)


Et kig fra vest mod øst.

Billedet er taget fra det sydvestligst hjørne af grunden, med kameraet vendt mod nord.


Her ses den sydvestlige hjørne af haven. Der skal være bålplads, men lidt udvidet i forhold til den lille bålplads, der er i dag :-) Tror vi kommer til at tilbringe mange sommeraftener i det hjørne af haven.

Et kig gennem haven.

Her ses huset fra øst.

Små hvil skulle der til, så et par klapstole kom med på dagens tur. Der er mange hyggelige steder i haven, hvor der kan stå bænke og stole :-)




17 kommentarer:

  1. Sikke dejligt for jer at I allerede nu må få planterne flyttet. Men hold da op, et kæmpe arbejde og sikke mange planter der kom i jorden.

    Når jeg ser dine andre billeder fra haven her, så kan jeg pludselig se HVOR stor haven er, der bliver masser af planlægning og arbejde hen ad vejen og sikke muligheder... :)

    Ulla

    SvarSlet
  2. En kæmpe have at flytte ud til. Helt berusende med al den plads og de mange muligheder,det giver.
    Spændende at se udsigten fra haven, når majsen er høstet.
    Bor sælger der endnu?
    Dejligt,når det helt bliver jeres.
    Vi flyttede også på denne årstid og tog en masse planter med fra haven. Vi havde jo solgt, så vi indførte i slutsedlen, at vi fjernede 10% af planterne i løbet af vinteren. Nogle var 3m høje (hjertetræet,duetræet,korkelmen), så satte vi et alm træ istedet og køber var tilfreds.
    God arbejdslyst begge to.
    Anne Marie

    SvarSlet
  3. Hvor er det dejligt for jer, at I kan få planterne i jorden inden I flytter ind. ikke nok med at jorden måske ikke er tilgængelig om én mdr. så er der vel også risiko for frostskader på planterne, når de bliver transporteret i traileren?

    Herligt at have en mini-planteskole at tage planter fra, som endda er ønske-planter :-)

    Kan du snart vente længere med at komme igang med at rode i jorden i det nye - altså ud over at sætte flyttede planter ned?

    SvarSlet
  4. Nej hvor heldigt I fik lov at gå i gang nu, men det er godt nok et stort arbejde, hold da op 75 planter det er mange at plante på en dag og det næsten ene kvinde. Jyden er stærk og sej :-)

    SvarSlet
  5. Hold da op det ser dejligt ud - sikke en have og sikke et haveprojekt. Go vind med det :-)

    SvarSlet
  6. Jeg sidder her og smiler :-) For hvor må det være en lettelse for dig, at du kunne få dem flyttet og i jorden i ordentlig tid. Det må være nærmest som grønt guld :-) For jeg kan forestille mig, at de mest almindelige og billige planter er blevet i den gamle have.
    Og det bliver da virkelig dejligt at kunne hente dem frem igen fra din egen lille planteskole med tiden.
    Så kan du også bedre koncentrere dig om at flytte jeres indbo, selvom det jo næsten er sekundært for os have-tosser ;-)

    SvarSlet
  7. Hold da op, hvor har I knoklet med jeres private "planteskole". Heldigvis var vejret med jer - kan jeg se. Jeg håber vejret bliver lige så godt næste weekend, så I kan tage en tørn til.

    SvarSlet
  8. Ulla, haven er stor, så jo.... der bliver en del planlægning som det første, og derefter en masse arbejde, men jeg kan jo li det :-)

    Anne Marie, sælger bor der endnu, men har travlt med at ordne deres nye hjem.
    Håber på at få gravet en del planter op i vores have i denne uge, nu kan jeg bedre overskue det igen, når jeg er sikker på at kunne få dem i jorden det nye sted :-)

    Susanne, det bliver nok forår inden jeg rigtigt kommer i gang med den nye have. Der er dog lidt vinterprojekter derude, f.eks. at sære læhegnet ind på ydersiden, så det ikke kommer for langt ind på landmandens mark. Muldvarpene er også godt i gang på plænen, selvom de nuværende ejere har prøvet at bekæmpe dem.

    Lisbeth, det giver overskud, at vi kan komme til at plante allerede nu :-)

    Annette velkommen til, og tak for de pæne ord :-)

    Hanne, planter er jo grønt guld for os have tosser :-)Vil se om jeg ikke får tid til også at tage nogle almindelige stauder med, som jeg kan gå og opformere.
    Vi ved endnu ikke hvornår vi flytter, skal først have solgt, men vil jo også gerne have ordnet og indrettet pænt indenfor, når den tid kommer :-)Vi kommer vist ikke til at kede os de første mange år ;-)

    SvarSlet
  9. Lene, ja vi er kommet godt fra start med planteflytningen, og vejret har været SKØNT :-))
    Vejrudsigten ser knap så flot ud i næste weekend, men bare det er nogenlunde tørvejr går det nok.

    SvarSlet
  10. Øj, du har været effektiv. Hvor dejligt at du kunne få dem i jorden. Kan helt 'høre' at du har fået fornyet blod på tanden :)

    SvarSlet
  11. Det bliver spændende at se hvordan I vil tilplante grunden - har du mon allerede lavet en stor plan på papiret eller er det vinteren der skal bruges på det ?
    Der ser bare så skønt ud billederne - og nu er der så kort tid til at I skal overtage det hele. Forståeligt at I glæder jer.

    SvarSlet
  12. Hold da helt op et lækkert sted. Sikken en have I kan få derude. Tillykke med stedet :-)

    SvarSlet
  13. FEDT for jer at I allerede er igang på jeres nye smukke sted. Perfekt tidspunkt at flytte på, for en have-gal :-)
    Kh Lone

    SvarSlet
  14. Dejligt for jer, at I kan få planterne i jorden nu og jeg glæder mig til at se hvordan I vil anlægge haven, det bliver helt sikkert super flot.
    Annette

    SvarSlet
  15. Meget fornuftigt at lave en lille "planteskole" af de planter man holder af i det gamle hjem. Det bliver spændende at følge jeres nye have fremover...

    SvarSlet
  16. Et stort tillykke med, at I er kommet så langt. Jeg synes også, det er en god idé med en lille "planteskole". Huset ser virkelig skønt ud. Jeg kan forestille mig, at I har mange drømme om jeres nye sted!

    SvarSlet
  17. Hov, jeg ser først dette skønne indlæg nu. Hvor er det dejligt, at I kan få flyttet planter - og sikke et fantastiks sted. Det må da næsten kilde i maven sådan at få sin egen nye jord under neglende. Ihh, hvor jeg glæder mig på dine vegne :-)
    Knus Signe

    SvarSlet