23. juni 2014

Dagens høst

Jeg føler mig meget priviligeret, når jeg smutter ind i køkkenhaven efter nogle timer i haven, og henter grønt der skal bruges i køkkenet umiddelbart efter :-)


Dagens høst: 
Radiser, små sommergulerødder, kartofler og bladbeder.


Det var hvad jeg fik ud af dagens høst. 
Kogte kartofler og dampede gulerødder. 
Det er første gang jeg dyrker bladebeder, så jeg skal lige finde ud af, hvordan jeg bedst tilbereder dem.  
Bladbedestænglerne blev dampet og vendt i lidt smør. De smager ikke af så meget, så næste gang vil jeg bruge noget citron og lidt krydderi til dem. 
Bladene fra bladbederne blev dampet i lidt fløde. De smagte rigtig godt - minder meget om spinat :-)


Madpakken kom også til at indeholde en del fra køkkenhaven :-)
En rest nye kartofler fra aftensmaden pyntet med mayonaise og purløg.
Rygeost pyntet m. purløg og radiser.

9 kommentarer:

  1. Ja du har helt ret.
    Der er intet så skønt som at hente
    grøntsager fra egen have :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det smager mange gange bedre end det vi kan købe i butikkerne.

      Slet
  2. Hej Vivi.
    Det ser vel nok lækkert ud. Det misunder jeg dig. Jeg har ikke nogen køkkenhave, da min have er så lille, så jeg er nødt til at vælge om jeg vil prioritere køkkenhave eller prydhave. Det betyder så ikke helt, at der aldrig er noget grønt at hente. Sidste år gravede jeg et nyt bed, ud mod skel og mark, der var fyldt med kvikgræs. Jeg fjernede selvfølgelig alle de rødder jeg kunne se, men bagefter plantede jeg kartofler og Georginer. I år har jeg, som ventet, ikke set nogen spor af kvikgræs, så nu er bedet tilplantet med blivende buske og studer. Jeg ved ikke om det er et trick du kender, men man roder jo så meget i jorden, når man skal grave knolde op, hvad enten det er kartofler eller Georginer. Jeg har brugt tricket før i min gamle have, også med stor succes.
    Jeg har været på jagt efter brogetbladet benved, til mit nye blå og hvide bed, men jeg kan kun finde det som opstammet. Irriterende. Så lige da du skrev du havde fjernet dine de gamle, der tænkte jeg, nå! -de kan da ellers være så fine og holdes formklippede. Og flotte i vinterhaven. Men så kunne jeg jo læse, at du har fået noget godt ud af dem, længere nede i din tekst. Det lyder rigtig fint:-)
    Det øverste billede fra din dag i Karensminde, ligner et maleri. Du skulle næsten overveje at få det trykt på lærred. Det kan man med sine almindelige fotos ved et firma på nettet ved jeg.
    Dejligt at se du stadig har gang i 7 millioner projekter.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en rigtig god ide med kartofler, hvor der har været senegræs, hvilket jeg er bevist om :-)
      De brogetbladede benved kan sagtens holdes klippet i facon, men dem der var her, var aldrig blevet passet ordenligt og den sidste der var tilbage, var plantet alt for tæt på indkørslen, og havde sat skud til alle sider, så jeg valgte at fjerne den helt og starte forfra med små nye planter :-) Jeg har flere små nye (de vokser forholdsvis hurtigt til)brogetbladede benved på lager, så kommer du en tur her op, vil jeg gerne forære dig en :-)

      Slet
    2. Hej Vivi.
      Undskyld, jeg har simpelthen haft så dårlig tid til at læse mine mails. Tak for tilbudet. Du er sød. Jeg tror nu ikke jeg kommer i nærheden af Billund denne sommer. Vi er jo lidt anderledes hængt op end vanligt, nu vi har den lille Isabella. Måske kan vi se haver hos hinanden til næste år? Min havelåge er også åben i år, det er lidt nemmere, hvis det er:-)

      Slet
    3. Ja vores haver står der sikkert også til næste år, og har udviklet sig endnu mere :-)
      Jeg har kun 2 ugers sommerferie i år, så det er nok begrænset, hvor langt jeg når omkring, og er ret optaget med kursus og svendeprøve i august og september, så det må vente med at besøge din have.

      Slet
    4. Det prøver vi da bare og ser. Og ja, de udvikler sig jo i hele tiden.
      Så må du have rigtig meget pøj pøj og held og lykke med din svendeprøve. Jeg vil krydsefingre for, at du får et rigtig godt resultat. Det er jeg helt sikker på du godt kan opnå.
      Rigtig god sommerferie.

      Slet
  3. Ja det er bare en skøn fornemmelse. Jeg tænker på at det er den grundlæggende rigdom når man høster i egen have.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en stor tilfredsstillelse at dyrke sine egne grønsager :-)

      Slet