27. juni 2013

Rabarberkompot og rabarbersaft.

1,7 kg vinrabarber blev høstet i dag.
De er blevet til kompot og saft :-)


Rabarberkompot:

½ kg rabarber
2½ dl sukker
½ stang vanilie
evt. lidt atamon

Rabarber skæres i ca. 2 cm stykker, og kommes i et ildfast fad. Drys sukker over og læg vaniliestang ved.
Dæk fadet med staniol, og sæt den i ovnen ved 175 grader til sukkeret er smeltet (ca. 30-40 min).

Rabarbersaft:

1.2 kg rabarber
½ kg rørsukker
2 l vand
1½ stang vanilie
4 stjerne anis (kun undlades)
evt. lidt atamon

Alt kommes i en gryde, varmes langsomt op, koger 5-10 minutter. Drikken sies og hældes på flasker.

Saften serveres blandet med vand ca. ½ af hvert og med isterninger :-)


10 kommentarer:

  1. Hvor ser det godt ud.
    Tak for opskrifterne.
    Ha´ en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide, hvis du også vil prøve at lave det :-)

      Slet
  2. Hej Vivi.Tak for opskrifterne.......har også mange rabarber.
    Men bruger du ikke atamon for at få det til at holde? Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, jeg bruger atamon, ellers skal det spises/drikkes indenfor kort tid.
      I det her tilfælde tror jeg dog tingene forsvinder meget hurtigt her hos os ;-)

      Slet
  3. Det ser lækkert ud, men mine rabarber er allerede ved at se kedelige ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Mon ikke der er nogen af dine rabarber der kan bruges, dem der er kedelige kan du jo smide væk.

      Slet
  4. Måske jeg skulle tage mig sammen og lave noget rabarbersaft. Det smager himmelsk af barndom og sommer... ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. God ide, det tager ikke ret lang tid, og smagen er fantastisk :-)

      Slet
  5. Hej Vivi
    Jeg bliver da helt lækker tørsig af synet ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var som end også meningen ;-)

      Slet