23. juni 2013

Ellipsehaverne. Udflugt med Billund- og Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted havekredse 2013 (1. afsnit)

Billund- og Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted havekredse går hvert år sammen om at arrangere en bustur, hvor vi besøger forskellige haver.

I år var Kjeld Slots Ellipsehaver i Hyllested, Aagesens Have i Hinnerup samt Knud Pedersens Planteskole/internetfirmaet Rosenposten på programmet.

Første stop var Ellipsehaverne hos Kjeld Slot.
Kjeld bød velkommen ved indkørslen til ejendommen. Han fortalte meget levende om stedets havehistorie, hvor den tidligere ejer Johanne, der var langt op i 90erne før hun solgte, havde boet og haft have på hendes måde gennem en hel menneskealder. Der blev selvfølgelig også fortalt om tankerne bag ellipsehaverne og tilblivelsen heraf. Fortællingen blev krydret med den snak Kjeld og Johanne gennem flere år havde haft om deres forskellige syn på have.
Herefter gik turen ind i haven, hvor Kjeld Slot fortalte mere, og hvor der var rig mulighed for at stille spørgsmål.


Her er et kig ud over vandspejlet, hasselhaven og videre ned gennem græs- og staudehaven.


Staudehaven er frodig og godt fyldt op, her er ikke meget bar jord, hvor uønskede grønne vækster kan muntre sig :-)




Det er med samme plantetæthed som her, jeg har tænkt vores stauder skal stå langs vores kommende sti gennem - og ved læhegnet :-)


For enden af staudehaven er der åbnet op ud markerne - fint som mark og have glider sammen :-)





Der er mange lange kig gennem haven på kryds og tværs.
Jeg er vild med det, og det får en have til at virke spændende og syne meget større :-)

Jeg er blevet bekræftiget i, at der skal bøgehække op som rumdelere en del steder i vores have, men ikke så mange som her ;-)


I en af ellipserne finder vi Måneskinshaven.






Siddepladser er der en del af, som her på engstykket.


Interessant - ikke et farvetema der bliver arbejdet med i enhver have.


Jeg har det fint med gule farver, og synes det her er rigtig flot. De gule planter står ligefrem og lyser.
Helt perfekt er det med de gule stole i denne ellipse :-)


Igen et kig gennem hækkene, og som mange andre steder i haven et fokuspunkt for enden.






Køkkenhaven hvor salaten stod i et farverigt mønster.




Indgang til morgenterrassen.


Kjeld Slot har en rigtig fin evne til at fortælle og formidle sit budskab på - meget inspirerende :-)


Kjelds Slots bud på en parterrehave.


Efter en dejlig tur rundt i haven, er vi igen tilbage på gårdspladsen.

Lindetræerne er helt perfekte her, og jeg er noget fascineret af den effekt roser og blåregn har op af bygningerne. Staldbygningerne er meget almindelige og jævnt kedelige, men de grønne vægge samt rosenblomsterne skaber virkelig stemning, og gør det kedelige charmerende :-)

Det var et meget inspirerende besøg vi var på. Jeg er blevet bekræftiget i, at nogle af de tanker jeg har omkring designet af vores egen have sikkert ikke er så tossede. Samtidig tog jeg hjem med masser af nye tanker og overvejelser, hvad kan jeg næsten mere forlange :-) 

9 kommentarer:

  1. Det lader til, at du har fået noget ud af det besøg, det er jo dejligt at komme hjem med nye tanker og overvejelser.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg får altid noget ud af besøg i andre haver, men det her sted gav mig rigtig meget :-)

      Slet
  2. Det er så skønt at komme ud og blive inspireret og også få følelsen af at man er på rette vej hjemme hos sig selv.
    Det må have været interessant at høre Kjelds egne betragtninger og baggrund for rummene. Det gule rum med de gule stole er skægt, synes jeg og det røde er spændende.
    Jeg var i ellipsehaverne til garden Party sidste år, men så det ikke som jeg gerne ville da der var alt for mange mennesker. Jeg må se dem en anden gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja man ser mere i en have, hvor der ikke er alt for mange mennesker. Ellipsehaverne tåler helt bestemt gensyn. Jeg kunne godt komme i tanke om at vende tilbage. Jeg får slet ikke set alt på et besøg i en have. Jeg vil jo både se have og høre haveejeren fortælle, så det med fordybelse bliver der ikke tid til, når man er mange afsted.
      Kjeld var virkelig god til at fortælle på en jordnær måde, men jeg tror også, han gerne vil rykke lidt ved holdningerne til det at anlægge og holde have ;-)

      Slet
  3. Det er imponerende, hvordan du har suget til dig af indtryk, samtidig med at du har nået at tage gode billeder fra haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Billederne er en blanding af mine og H.J.´s.

      Slet
  4. Interessant indlæg med gode billeder og iagttagelser!

    solbakken1908.blogspot.dk

    SvarSlet
  5. Hej Vivi, jeg var selv forbi Kjelds smukke og inspirerende have i forrige weekend til den hyggelige havefestival, desværre nåede jeg ikke at tale med kjeld. Men det lyder absolut som om I har fået en have oplevelse udover det sædvanlige, og jeg har det på samme måde som du, det er en have der skal ses flere gange.
    Henrik

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en spændende og inspirerende have. Det giver altid noget ekstra, når der er guide med rundt i en have, som kan fortælle og besvare spørgsmål :-)

      Slet