28. november 2011

1. kursusdag i "Anlæg i betonsten, lige linier"

"Arkivfoto" fra 2008, hvor jeg er ved at sætte højder af til vores pigstensterrassse efter bedste evne ;-)
I dag er jeg startet på et 3 ugers kursus i "Anlæg i betonsten, lige linier".
Jeg har glædet mig meget til, at lære noget mere om det med fliser, og dermed få større mulighed for at udføre arbejdet helt rigtig :-) Det er ikke det, jeg beskæftiger mig mest med til daglig, så der bliver helt sikker masser af udfordringer ;-)

I dag har det handlet om afsætning og nivellering i praksis, det har jeg prøvet før, men det er absolut godt at øve igen, igen !! Jeg kan ikke gøre det i søvne endnu ;-)

Det er f.eks. særdeles vigtigt at man kan sætte 90 grader vinkler af i en firkant. Det er lige så vigtigt, at faldet på en belægning er rigtig, uanset om det skal falde i en eller flere retninger. Hvis man ikke har styr på ovennævnte, som er helt grundlæggende, så er man godt på vej til at lave et mindre godt stykke arbejde, hviket kan være lig med en ommer.
Den gruppe jeg var i i dag, slap heldigvis for at lave noget om :-)

I morgen skal jeg for første gang prøve at bygge en trappe, endda med 3 trin. Spændende om det lykkes i første forsøg ;-)
(Håber jeg husker at få taget et billede)

Der er 4x3 ugers kursus, der handler om "det grå" (belægning m.m.) i anlægsgartneruddannelsen.

2. kursus tager jeg til næste år, og de to sidste grå kurser  i henholdvis 2013 og 2014. Tror det er godt for mig, at komme på skole og arbejde lidt med det grå hvert år frem til svendeprøven, så jeg løbende får frisket lidt op på det hele, og selvfølgelig får fyldt mere på ;-) 

4 kommentarer:

  1. Det lyder da spændende - selvom jeg personligt er ved at have fået nok af at lægge betonsten i mere eller mindre lige linier for i år :-)
    God fornøjelse - jeg har svært ved at forestille mig andet, end at du vil klare det strålende.
    Knus Signe

    SvarSlet
  2. Spændende kursus. Held og lykke med trappen.

    SvarSlet
  3. Ja, jeg troede lige et øjeblik at naturen var gået helt amok nu, hvis du kunne arbejde i den beklædning udendørs idag :-D
    Jeg kan godt forstå at du synes det er dejligt at få det frisket op ind imellem. Det må være virkelig spændende at lære at gøre det rigtigt.

    SvarSlet