25. juni 2016

Blomsterhaven


Min oprindelige plan var, at grave hele det store bed i blomsterhaven, før jeg begyndte at plante stauder, men sådan er det ikke gået. Planen er ændret, så nu kommer der i blomster i den del af bedet, som er klar, og resten må løbende blive plantet til.
Bedet burde være gravet færdig, med de timer jeg har brugt derude den seneste uges tid, men det går ikke altid som planlagt.


Det er ren luksus, at plante det nye bed til, for jeg har jo planteskolebedene, hvor jeg bare kan hente.
Der skal flyttes mange flere planter om i det nye bed, men arbejdet er indstillet for i dag, da mine nyplantede stauder er ved at blive vandet med vand fra oven :-)


Normalt ændrer jeg ikke så meget i mine planer, men årsagen er her.


Jeg er "løbet ind i" et større område tætpakket med småsten, som besværliggør arbejdet - det havde jeg ikke lige set komme............... så jeg går og småbrummer noget!!
Stenene skal løsnes med gravegreb, før det overhovedet kan lade sig gøre, at få spaden i jorden, og ikke nok med det, stenene skal samles op og fjernes - altså en langsommelig og tidskrævende proces. 


Store baljer bliver fyldt op med sten efter kun ganske lidt gravning.
Jeg håber stadig på, at hele bedet er gravet og fyldt med blomster midt i august, hvor vi har åben have.
Langt størstedelen af bedet bliver i hvert tilfælde plantet til nu, så den del kan tage sig pænt ud.

Der er blogtræf i vores have lørdag d. 20. august.
Læs mere her


16 kommentarer:

  1. Det var godt nok ikke sjovt med alle de sten, med mindre du har brug for dræn, og det er vist ikke nødvendigt i jeres jord. Godt med lidt hjælp til vandingen

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er rigtig træls, at komme ind i et så massivt stenlag, og dræn har vi rigeligt af i forvejen i vores sandede jord.
      Ja det er fint med vand fra oven, det sparer da en hel del tid, når jeg ikke skal rundt med kanderne :-)

      Slet
  2. Det er da utroligt, at du kan blive ved med at finde mystiske ting i jorden, når du graver.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gik ellers ret godt med det bed et langt stykke, der var da lidt jern og murbrokker, men ikke det helt vilde, og så lige pludselig var det som at komme i et lag stabilgrus. Spekulerer på, om der har været et kørespor bag om stalden, som der løbende er blevet fyldt sten i, dengang der blev drevet landbrug.
      Uanset hvad der er grunden til de sten, så skal jeg have dem løsnet og fjernet, så jeg kan få mit blomsterbed færdig, men hver eneste m2 tager frygtelig lang tid, så nu må graveriet lige sættes på pause igen, så jeg kan få bekæmpet noget ukrudt i den øvrige del af haven, for det gror lystigt, nu hvor det både får sol og vand.

      Slet
  3. Godaften Vivi.Surt med alle de sten.Men er sikker på at du nok skal finde en løsning.Og godt med lidt vand foroven.
    God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er rigtig ØV med de sten, men jeg skal nok få styr på det, min nye gravegreb er en god hjælp :-)
      Det der irriterer mig mest er alle de ekstra timer der løber på den opgave, dem havde jeg ikke lige med i min planlægning, men sådan går det jo en gang imellem.

      Slet
  4. øv og øv, hvor træls. Men du har sikkert ret at det er nok en gammel markvej bag stalden, som med tiden er blev repareret med små og mindre marksten, murbrokker. Ja alt hvad det ligge fat i jorden har man tidligere været brugt.
    Kender det godt for jeg støder også på sådanne områder engang imellem, men jeg har mulighed for at få hjælp af en maskine, hvis kan komme derhen. Men uanset så er det så træls. Så jeg tror det er en god ide at plante det der er klar, til, og engang imellem når tiden tillader det, tage lidt af gangen.
    Knus
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er ret heldigt du har en maskine lige ved hånden :-)
      Jeg kunne selvfølgelig også leje mig ud af den her opgave, men det er området næsten også for lille til. Det kan klares med håndkraft, da det trods alt er et begrænset antal m2, det handler om. Det tager bare noget mere tid, end det havde gjort, hvis jorden havde været forholdsvis let at gå til. Havde det været i hele bedets længde, der var et tæppe af småsten, havde jeg helt klart valgt en anden løsning.
      Nu bliver den del af bedet der er klargjort plantet til, så hedder det ukrudtbekæmpelse, og gravningen må få 3. prioritet.
      Det kan ikke være ret meget anderledes.

      Slet
  5. Svar
    1. Tja, men sådan er det jo engang imellem.

      Slet
  6. Hei Vivi. Det ser ut som om du kommer til å få et fantastisk blomsterbed når det er ferdig! Kjedelig når man blir forsinket av uventede hindringer, det er klart. Ellers høres det fantastisk ut å ha en hel planteskolehage å hente planter fra! Da er de nok også riktig store og fine allerede fra begynnelsen i det nye bedet! Ha en fin søndag, og lykke til med stenplukkingen! Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja bedet skal nok blive flot, men der går lige et par år, før det hele rigtigt har etableret sig.

      Slet
  7. Som om du ikke har arbejde nok! Det er da rigtig træls med grus i maskineriet - og jeg kan godt fornemme, det er slemt at ændre planerne ;-) Jeg synes nu, det er en god ide at gå i gang med at plante - og så tage de sten lidt hen ad vejen - for som du selv siger, så gror ukrudtet med lynets hast nu, man skal være over det konstant!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det passer mig ikke rigtigt, når mine planer ikke kan holde. Det skinner vist ret klart igennem i dette indlæg ;-)
      Nå ikke mere om de sten, jeg har lavet en ny plan :-)

      Slet
  8. Jeg har stor forståelse for dine frustrationer. Da jeg startede på den hvide have, var der ligesom hos dig fyldt med sten, murbrokker mm., og det er gået op for mig, at der har været en vej præcis hvor bedet er, så jeg bruger en stor hakke hver gang jeg skal plante noget!
    Det du har nået ser rigtig godt ud:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Susanne :-)
      Den her opgave skal også nok blive klaret, men jeg må lige se hvornår jeg kan finde tiden til det, for haven trænger efterhånden voldsomt til en rengøringsrunde, så det er vist der energien skal bruges de næste par uger ;-)

      Slet