20. juni 2011

Digitalis/fingerbøl


Digitalis eller fingerbøl som den også kaldes er en dejlig plante. Har man en gang fået den ind i haven, bliver den ved med at komme. Den selvsår sig lystigt rundt omkring i haven, men er også let at fjerne, hvis der kommer for mange.

Planten er to til flerårig, det vil sige at den blomstrer først året efter, at den er sået. Den stiller ikke store krav til jordbunden, tåler en del tørke og kan stå i både fuld sol og halvskygge.

Digitalis er god i lidt "vilde" bede eller i skov- og surbundsbedet.

Jeg syntes, de rørformede blomster er særdeles yndige, og de har da et fantastisk mønster, når man ser ind i blomsterne :-)

9 kommentarer:

  1. Ja fingerbøl kan man ikke få for mange af. Jeg sår dem selv i alle mulige farver:) Anne Gine

    SvarSlet
  2. Jeg eeeelsker også digitalis :)

    SvarSlet
  3. Uh ha, ja - Digitalis er skønne. Jeg kunne ønske mig dem i andre farver, men har kun den lyserøde.

    Ulla

    SvarSlet
  4. Ja, de er så skønne - en af mine yndlinge :-)

    SvarSlet
  5. Helt enig, de er bare dejlige og må godt være lidt over det hele.

    SvarSlet
  6. De ER faktisk over det hele. Selv i det nye bed fra april kan jeg finde et par små planter, hvilket jeg ikke forstår, for de har jo ikke sat frø endnu i år. Skønne skønne. Jeg har så mange, at jeg har gravet nogle op og givet til en havenabo. Og frk. Anemone dog: alle de lyserøde og lilla farver er da de allerflotteste! :-) Selvom nogle af dem er helt hvide og også meget smukke.

    SvarSlet
  7. De er skønne. De giver sådan et cottage-look, jeg godt kan lide, så jeg lader dem selvså og tynder lidt ud, der hvor de bliver for mange.

    SvarSlet
  8. U mnie też kwitną :)

    Pozdrawiam
    Grzegorz
    http://ogrodnictwoaz.blogspot.com/

    SvarSlet