27. april 2014

Stemningsbilleder fra forårshaven

Det er så skønt med forår, især når det som i dag har været lunt og solrigt :-)


Hægen/majtræet er sprunget ud ovre i læhegnet, og står med sine flotte blomster.


De vilde æbler i læhegnet står med store knopper.


Fra vores bænk ovre ved planteskolebedene har vi en dejlig udsigt ind over bålplads- og skovhaven.


Det hele er så lysegrønt :-)




I planteskolebedene er der blomst i en hel del planter.


Jeg er spændt på at se blomsterne i denne unavngivne rhododendron, som jeg fik forærende i efteråret.


Orange engblomme.


Dagen har stået på hårdt arbejde. 
Jeg er ved at gøre klar til græs i frugthaven. Jorden er fyldt med sten og murbrokker, og der er flyttet rundt med bjerge af jord, for at få stykket nogenlunde jævnt. Pyha - tror det har været den hårdeste havedag i år ! 
Godt vi har materialepladsen, hvor rødder og sten kan ligge uden at være i vejen, til vi får tid til at køre det væk :-)

H.J. har brugt en stor del af dagen på at vande. Det er en større opgave, at trække de store slanger rundt i haven, for at nå ud i alle krogene til de nye planter. Godt han har påtaget sig den opgave, for det er virkelig tidskrævende.


Der skal rives og planeres lidt mere før stykket er helt klar til såning, men jeg er godt på vej :-)



Hvis alt går efter planen, forventer jeg at blive klar til såning engang i morgen aften :-)



12 kommentarer:

  1. Åh, så smukke billeder af det blomstrende træ :) Rhododendronknoppen ser lovende ud - du viser selvfølgelig den i fuld blomst, ikke? Uh, man kan rigtigt se hvordan du slider i det - kæmpe arbejde I udfører. Det ser nu godt ud i planteskolebedene - ja, der skal vandes, det er også nødvendigt her, men særdeles hos jer med de nyplantede ting. Fortsat god arbejdslyst.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der skal nok komme billeder af de forskellige rhododendroner efterhånden som de springer ud.
      Planteskolebedene er faktisk ret fine med alle de forskellige blomster, men ukrudtet gror også lystigt derovre, håber der snart bliver tid til lidt rengøring ;-)
      Vanding er en kæmpe opgave her i år med alle de nye planter, specielt bøgeplanterne skal have en del vand, så de ikke bliver for tørre her de første par år.

      Slet
  2. Ja det er hårdt arbejde, I er i gang med. Hos os er det mig, der vander og trækker rundt med haveslangen, det er snart tid igen:( Men Bent hjælper mig da lige i gang.
    Det er tidligt din engblomme blomstrer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den orange engblomme står i blomst, men den gule er ikke helt så langt fremme endnu.

      Slet
  3. Kære Vivi,
    Det er ikke småting du har gang i, må man sige. Jeg beundrer din ihærdighed og store energi!
    Mange hilsner Mathias

    SvarSlet
  4. Sikke du knokler, men det er også tilfredsstillende at nå en masse! Er det ikke tidligt at så græs? Vi skal også have sået en del - bl. a. enggræs, men jeg har læst at jorden skal mindst være 10 gr., og at det bedste tidspunkt er i slutningen af maj?

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror jorden er varm nok til græssåning nu, april har jo været meget varm i år. Her er jeg i hvert tilfælde nødt til at så græs nu, for ellers bliver min jord grøn af alle mulig andre vækster.

      Slet
  5. hej Vivi,Ja!!! du knokler stadig i din store have.Men dejligt at man kan se forbedring dag for dag.
    Og godt at i har materialepladsen hvor du kan komme af med alt affaldet.
    Og vejret har da bare været med dig.Var selv på plantemarked i Lyngby i går og mødtes med nogle bloggere.Håber da også at vi ses i Kolding.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja jeg må tilstå, at det er lige i overkanten med så meget bar jord, der skal ordnes lige på en´ gang, så der bliver knoklet ignnem lige nu, men resultaterne begynder også at vise sig, og heldigvis er det kun denne ene gang, der skal ske så meget på en´ gang. Jeg tror næsten, jeg har brugt lige så mange timer her hjemme i haven, som jeg har brugt på arbejde her i april måned.
      Selvfølgelig ses vi i Kolding :-)

      Slet
  6. Ihhhh hvor er I flittige. Det er et stort arbejde - og hårdt. Men der er ingen tvivl om at det bliver rigtig godt, og at det lønner sig.
    Og hvor er det frodigt. Jeg elsker den dér særlige duft der er her i foråret - duften af "grønt" og duften af blomster.
    Mange glade forårshilsner Susan

    SvarSlet
    Svar
    1. Foråret er en fantastisk tid, og jeg nyder det hver eneste dag, både på arbejde og her hjemme. Det er da lige til at blive glad af, når jeg ser alle de lysegrønne farver krydret med farverne på blomstrende træer, buske og blomster :-)

      Slet