10. marts 2018

Tilbageblik til november og december 2017

I november og december bliver haven prioriteret ned til et minimum, da en anden interesse i stedet kommer mere i fokus - binderi. 
Binderiet har i øvrigt en hel del med min haveinteresse at gøre, da mange materialer hentes i haven og i den omkringliggende natur.


I november er der synlige tegn på efterår, de fleste blade er faldet af træerne, og det er næsten kun bøge- og egeblade der sidder tilbage.


Drivhuset blev vasket, hvilket var stærkt tiltrængt.
Det er godt, at gå vinteren i møde med et rent drivhus, for det fremmer lysten til at sidde dernede, når vejret er fint hen over vinteren.


Jeg hyggede mig med gran og andet stedsegrønt.


Min vejbod gik fra efterår over til vinter, og blev fyldt op med vinterkranse.


Jeg er vild med naturmaterialer, som kan kombineres på et utal af måder.




Jeg er meget glad for den overdækkede del af boden, som vi byggede sidste forår. Det giver flere muligheder.


Jeg kan blandt andet bedre præsentere mine væg- og dørkranse ordentlig.




Jeg har på den måde også mulighed for at lave dekorationer og adventskranse med stearinlys, hvilket jeg kun i meget begrænset omfang kunne have tidligere, da pladsen dengang begrænsede sig til et par enkelte skabe med glaslåger.


I adventskransene og juledekorationerne kan jeg jo også lege lidt med glaskugler, som jeg også har en stor svaghed for.


__________________________________

Jeg kom også et lille smut ud af værkstedet, for der skal jo også pyntes på kirkegården.


Det er min fars gravsted jeg har pyntet.



November gled over i december, og mine binderier til indendørs brug blev mere julede.


Juledekorationer..............


..................og andet pynt.


10. december fik vi det første hvide drys, og vidnede om, at vi var kommet ind i vintermånederne.


Temperaturerne gik også i minus ind imellem.


Jeg var kommet helt bagefter med pyntningen af mine krukker, men nåede det lige før jul.


Mellem jul og nytår, fik jeg traditionen tro klippet vinen, så den er klar til en ny sæson.


En af årets sidste dage kunne jeg glæde mig over, at de første vintergækker tittede frem af mulden, og dermed vidnede om, at en ny havesæson var indenfor rækkevide.

9 kommentarer:

  1. Du har da godt nok haft travlt. Jeg kan godt forstå at haven har været sat på pause. Meget flotte dekorationer, du har lavet. Forhåbentlig kan du snart komme i gang med den nye havesæson.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak 🙂
      Havesæsonen er så småt gået i gang her, men sådan lidt of and on alt efter hvordan vejret arter sig.

      Slet
  2. Hej Vivi.
    Det er fine billeder af din efterårs- og vinterhave. Hækkene er ved at være store og rigtig flotte.
    Sikke nogle fantastisk smukke dekorationer og kranse du viser. Du har dælme da godt nok haft travlt. Det er som altid vildt imponerende hvad du formår og kan få tid til.
    Det er altså fedt med den vejbod I har. Det tænker jeg også kunne være lidt fedt. Men der kommer jo ikke den vilde trafik forbi her hos mig.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de hække jeg plantede først, er ved at være vokset til 🙂
      Ang. de ting jeg laver, så er jeg jo lidt privilegeret, for vi er jo kun to voksne i vores husstand, og jeg skal dermed ikke tage hensyn til det samme som en børnefamilie. Jeg kan jo prioritere min fritid næsten som jeg har lyst til.
      Hvis du åbner en bod, mon så ikke det vil rygtes i det lille lokalsamfund du bor i, så folk med tiden vil vælge at køre bevist efter det 😃

      Slet
  3. Skønne efterårsfarver på første billede, og selvfølgelig flotte kranse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for kommentaren Lisbeth 🙂

      Slet
  4. Dejligt gensyn med dine smukke kranse og dekorationer, som jeg beundrer meget.
    I er seje at få drivhuset vasket inden vinteren, vi får det altid først gjort i foråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak 🙂
      Når det handler om vask af drivhus, er det H.J. der er sej, jeg smuttede bare ind i værkstedet til mit binderi og 'gemte' mig 😉

      Slet
  5. Hi all dear !!
    great article and information, with your blogcomment.
    I see your blog daily, it is crispy to study.
    Your blog is very useful for me & i like so much.
    I love your posts and everything looks wonderful. I love your idea.
    thanks for sharing.
    หนังออนไลน์

    SvarSlet