23. august 2011

Havevandring med Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted havekreds

I aften har vi været med Hejnsvig-Vorbasse-Grindsted havekreds på havevandring i to landbohaver. Den første have kender jeg rigtig godt, da det er mine forældres. Flere af jer har måske læst om haven her .
Haven er på små 5000 m2, og består af en ældre del, hvor der primært er stauder. Det er stauderne, der interesserer min mor mest, og hun har rigtig mange forskellige.
Haven blev for få år siden udvidet en hel del, da min far gik på pension. Han har plantet mange forskellige fine træer og buske i den nye del af haven.
Rundt omkring i haven er der også store partier med sommerblomster.

Her ses den ene af de 2 havebassiner der er i haven.

I markerne omkring haven er der plantet fredskov, hvilket giver en fantastisk baggrund :-).

Et kig ind over det store staudebed.

Roser og sommerblomster. Helt nede bag i haven er der lige blevet anlagt en sti.

Langs stien står disse smukke dahliaer.



Der er en større gruppe af disse skønne kallaer i haven.

Den næste have vi besøgte, var ukendt for mig, det er altid spændende at besøge nye haver. Haven bestod af bassin, stauder, og mange formklippede planter. En hyggelig og frodig have :-)
Det blev noget mørkt, inden vi kom hele vejen rundt, og lidt regn gjorde ikke lysforholdene bedre, men et par enkelte billeder blev det da til :-)

Centralt i haven var havebassinet med broen over.

Paraplyerne måtte desværre i brug.

Her et bed med mange fine formklippede planter.

8 kommentarer:

  1. Flotte haver og så kan vi se, at du ikke har haveglæden fra nogle fremmede :-) Det er godt nok en stor have dine forældre har.

    SvarSlet
  2. Imponerende haver og sikke store havebassiner.
    Sjovt at høre at dine forældre har udvidet haven efter pensionsalderen - mange gør det modsatte fordi de ikke kan overkomme haven. Men den er godt nok flot.

    Du har vist også fået noget med i generne...

    SvarSlet
  3. Næ, hvor sjovt at du er datter af "landbohaven" - den blog kigger jeg også jævnligt ;o)
    Kh Helle

    SvarSlet
  4. Dine forældres have er sådan jeg husker "rigtige" landbohaver fra min barndom. Fandt du så meget som et lille stykke ukrudt? Må jeg lige vide. Nej? Hvordan bærer de sig ad mon? Nr. 2 haves bassin er meget imponerende anlagt. Flot.

    SvarSlet
  5. Der er vist ingen tvivl om, at du har fået generne ind med modermælken :-) Som du selv skriver er dine forældres have del ny, men jeg tror, at det bliver rigtig godt, når den får nogle år på bagen.
    Den sidste have som du her viser, er lige noget der tiltaler mig meget.

    Jeg har ikke haft meget tid til bloggen, og har derfor nok misset en del, men er lidt nysgerrig for, at høre om der er skred i hushandlen??

    Ha' en dejlig dag ;-)

    SvarSlet
  6. dejlige billeder, tak for kikket ;)

    SvarSlet
  7. Nej, hvor sjovt at 'Landbohaven' er dine forældre. Den blog kigger jeg også med på.
    Så kan jeg da godt forstå, at du sådan længtes efter en større have :-)
    Det må være dejligt at dele sådan en skøn interesse med sine forældre.
    Og jeg synes også at det er flot at udvide haven, det tyder da på godt livsmod. Det kan jeg godt lide :-)

    SvarSlet
  8. Nette, mine forældres have var pæn og ren. Hvordan man bærer sig ad, man gør haven ren før gæsterne kommer ;-)

    Madam Bæk, vi har købt hus og overtager 15. nov., men mangler at få vores nuværende bolig solgt. Det er situationen lige nu.

    SvarSlet