18. september 2013

Nye planter, og lidt spiseligt.


I eftermiddags var jeg en tur ude hos mine forældre for at hente stauder. Jeg fik en hel del forskellige med hjem.


Det er dejligt, at få så mange planter forærende :-)
Jeg håber vejret holder nogenlunde tørt i morgen, hvor jeg skal have det hele pillet i småstykker og plantet ud i mine planteskolebede. 
Når jeg deler stauderne op i små stykker, giver det en masse planter, som sikkert allerede i løbet af næste år vokser pænt til. Det bliver så skønt til foråret, når jeg kan gå over i planteskolebedene, og hente en pæn del af de planter der skal i det gul/orange bed, jeg inden længe skal i gang med at vende jord til.


Sommerblomsterne i de 4 whiskytønder i indkørslen er ved at takke af. Der skal efterårsblomster til i stedet. Jeg har lige købt lyng hjem til det formål, så det bliver store plantedag i morgen :-)


Jeg fik også plukket lidt spiseligt, da jeg var ude hos mine forældre.
Hyldebær som skal bruges til hyldebærsaft. De røde mirabeller er rigtig søde og lækre, dem går vi og hyggespiser af :-)


Det var ved at være sidste udkald med hyben, men lidt blev det til. 
H.J. var så sød at ordne dem, da jeg kom hjem, så nu ligger de i fryseren, klar til at tage op og tilberede som garniture til f.eks. vildt  :-)

10 kommentarer:

  1. Godt du kunne få planter hos dine forældre, der er heldigvis også meget at tage af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de har rigtig mange forskellige planter :-) Jeg måtte gerne få mange flere, men jeg vil ikke slæbe mere med hjem af gangen, end jeg har plads og tid til at få delt ordentlig op.

      Slet
  2. Ej hvor er det skønt for dig, at få forærende så mange stauder Vivi :-D
    Ellers går det da hen og blive en større udskrivning, at skulle indkøbe planter til den kæmpe have.
    Jeg købte også lyng til min ene whiskytønde i mandags. Elsker bare den lilla farve sammen med orange græskar her om efteråret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja de planter jeg kan få og selv opformere på er guld :-)
      Hvis jeg skulle købe alt til dyre penge, ville økonomien hurtigt sætte mig i stå ;-)
      En del skal jeg selvfølgelig ud at købe, men jeg har meget bevidst startet op i den ende af haven, hvor der for de færreste penge, hurtigst kan laves noget, der ser ud af noget. Det virker godt ret psykologisk ;-)
      Græskar er superflotte, men det er med at få dem væk igen før frosten sætter ind.

      Slet
  3. Efteråret, så vemodigt det end er, er dog også fyldt med bugnende overskud af frugter og grønt. Man føler sig så rig med sådanne spande og poser og skåle fulde af lækkerier fra haven

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja alt hvad der kan hentes direkte fra haven og naturen er ren delikatesse :-)

      Slet
  4. Jamen det er jo heldigt, at du sådan kan hente planter og vide, hvad du vil bruge dem til allerede.
    Især når I har så stor en have, er det dejligt at familien kan donere forskellige planter til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt, at kunne hente planter hos mine forældre, og mange af planterne har jeg allerede en plan med.

      Slet
  5. Det er også rart at have planter med historie. Min mor sørger for, at jeg overtager mange af hendes planter, medens tid er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det gør selvfølgelig kun planterne bedre, når der kan hæftes personer på dem :-)

      Slet