17. september 2013

Læhegnet bugner med frugt.

Der er rigtig mange frugter på de forskellige træer og buske i læhegnet i år. 
Det er til stor glæde for fuglene, men bestemt også for mig, hvis der skal bruges noget til kranse og dekorationer :-) 


Tjørnen med sine fine røde bær.




Der er mange agern på egetræerne.


Malus Sargentii er helt tæt besat med frugter, flere steder har fuglene dog taget for sig af herlighederne.


Ellekoglerne er utrolig smukke og dekorative lige nu :-)




Rønnebær har der været i overflod af, og deres flotte farve har været meget synlig i en lang periode.


Ahornens frugter er flotte, når de som her hænger på træerne. Til gengæld er jeg ikke så begejstret, når de vingede helikoptere daler mod jorden. Tænker på alle de små, nye og uønskede planter, der kommer ud af det.


Sidste år opdagede jeg kun et enkelt træ med vilde æbler i læhegnet, men i år har flere gjort sig synlige ved at bære mange frugter.


Hylden er ved at være moden, men i modsætning til sidste år, er udbyttet desværre ikke noget at prale af i år.

14 kommentarer:

  1. Jeg lagde også mærke til hvor mange frugter der er i år, da vi gik tur i Utterslev mose her i weekenden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er rigtig mange i forhold til sidste år.

      Slet
  2. Ja der er mange frugter i røn og malus i år, men ahorn helikoptere kan jeg heller ikke lide, dem er der også mange af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Er helt klar over, at du heller ikke bryder dig om helikopterne ;-)Til vinter skal vi bl.a. have fældet et par ahorn mere, så bliver der fremadrettet heldigvis lidt mindre frø fra ahorn i vores have.

      Slet
  3. Hvilken rigdom, du har der i naturen og haven og med dine kreative evner så må det være ekstra dejligt. Hvor er det bare nogle fine billeder, Vivi.

    Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, billederne er en god blanding af både H.J.´s og mine.
      Ja det er dejligt, at kunne hente dekorationsmaterialer lige udenfor døren, og med tiden skal der gerne komme et endnu større udvalg :-)

      Slet
  4. Ja det er et fantastisk hegn med mange spændende bær og frugter. Dog vil jeg nok sige undtaget er ahornen. Min datter havde den i haven, da de flyttede i hus, og den var overalt som små træer. Så efter nogle år blev ahornen fældet, hvilken også gav hende mulighed for at få en køkkenhave. Så det var da en ren win win.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skal af med et par ahorn, som står der, hvor vi vil have frugthave. Der er også ahorn i skovhaven, men de får lov at blive stående ind til videre.

      Slet
  5. Likadant här, otroligt mycket frukter på alla buskar och träd. Vackert med det röda och orange som lyser i höstsolen!

    Kram

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er fint med frugterne, som lyser op mellem alle de grønne nuancer :-)

      Slet
  6. Hej Vivi.Smukt naturhegn du har med alverdens frugter og bær.
    Dejligt at du har lidt til dekorationer og kranse.Er selv glad for de små ellekogler når jeg laver dekorationer.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ellekoglerne er rigtig fine i dekorationer. Jeg brugte bl.a. nogen af dem i dekorationerne til H.J.´s fødselsdag.

      Slet