22. september 2013

Gravning af de sidste planteskolebede er begyndt.


Her skal de sidste to planteskolebede graves i forlængelse af hinanden.


Foran til venstre i billedet står en Rhododendron Lavendula. Det er den sidste rhododendron, jeg mangler at få flyttet fra det midlertidige planteindslag, som blev lavet for næsten 2 år siden. 


Rhododendronen kom over i skov- og surbundsbedet her i eftermiddag. 
Prøv lige at se, den har en lille efterblomstring :-)


Da rhododendronen var flyttet, kunne jeg få lavet den sidste afsætning til planteskolebedene.


Det gik ikke helt så let, som jeg havde troet. 
Det længste bed skal være 10 m langt, men i første omgang bliver den kun 8 m. Jeg kunne ikke få sat pinde i jorden ude på de 10 m. Jeg prøvede derfor at grave lidt ned, og det viste sig, der lå en del murbrokker i jorden hmm..........
Den kamp tager jeg på et senere tidspunkt.


I det lille stykke jeg fik gravet i dag, var der både rødder, murbrokker samt andre ting som ikke hører hjemme i bed.


Det var godt, at få taget hul på de sidste bede, nu er det bare med at komme ud og grave lidt, hver gang vejret er til det.
De planteskolebede der ligger parallelle med den, jeg er gået i gang med nu, skal også forlænges til 10 m, når jeg får flyttet de sidste buske og træer, der er medbragt fra vores gamle have. 
Der bliver dog lidt arbejde med det, for herude i enderne er det ikke kun græsplæne der skal vendes. Det er højt græs, ukrudt og brændenælder.
Når alle 6 planteskolebede står helt færdige, bliver der 54 m bede i 1½ m bredde altså 81 m2 jord, hvor jeg kan opformere planter :-)
Jeg skal nok få styr på det hele, men ting tager tid ;-)

10 kommentarer:

  1. Hold da op for et arbejde, men du går til den med krum hals, kan man sige :)
    Din lavendula er stor og flot, der er også en blomst i min nu.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid dejligt med lidt efterblomstring :-)

      Slet
  2. Hold da helt op Vivi - Er det snart to år siden du begyndte at flytte planter ud, hvor bliver tiden dog af ;o)
    Det er jo ikke ligefrem murbrokker og andet skidt, man ønsker at finde når man graver. Godt du tager det i små bidder ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det første spadestik her i haven blev taget 23. okt. 2011, kan jeg se på de gamle billeder. Vi fik heldigvis lov til at flytte planter herud, før vi overtog huset. Vi kunne jo ikke vide hvornår frosten ville sætte ind og sætte en stopper for planteflytning.
      Det er underligt at tænke på, det allerede er ved at være et par år siden, for som du skriver, hvor bliver tiden dog af........

      Burde have tænkt tanken om murbrokker, det var jo også galt, sidst jeg gravede i den ende af haven.
      Er noget spændt på, hvor slemt det er..........
      Højeste prioritering er, at der skal laves mere bar jord, så jeg kan få flere planter i jorden, derefter må jeg så tage kampen op med det der gemmer sig i jorden andre steder.

      Slet
  3. Ting tager tid ja, men jeg synes nu det går helt godt for dig ;o)
    Jeg kender alt til det med 'skrammel' i jorden, det gør det hele lidt mere besværligt.
    Go arbejdslyst :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, jeg er som end også meget godt tilfreds, med det vi har nået :-)
      Der er helt klart mere arbejde i det, når der også skal samles skrammel op, men det skal nok gå, så må jeg nyde de steder, hvor der kun er græs der skal vendes :-)

      Slet
  4. Hej. Det bliver da helt fantastisk. Hvor må det være dejligt med så meget plads og sikke du kan boltre dig med alle mulige spændende planter. God fornøjelse med gravearbejdet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Det er da dejligt med plads til at opformere planter :-)

      Slet
  5. Hej Vivi.Jeg beundre din flid i haven.For det er da godt nok noget af et arbejde at grave så mange bede.Men om nogle år kan du nyde alle dine bede......det er jegsikker på.God arbejdslyst i haven Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, men det er som end ikke altid jeg er lige flittig, men ind imellem rykker det lidt ;-)
      Det bliver godt, når planteskolebedene er færdige, og jeg kan gå i gang med de blivende bede. Jeg begynder virkelig at få glæde af planteskolebedene, når jeg bare kan gå over og hente en pæn del af det jeg skal bruge :-) Få skabt fri plads derovre, så jeg kan begynde at samle sammen til næste projekt i rækken, sådan skal det gerne komme til at fungere.

      Slet