6. september 2013

Chrysanthemum indicum/vinterasters


Jeg har medbragt en vinterasters fra min gamle have. 
Den trives rigtig godt herude. 
Planten står i en af mine planteskolebede, og er allerede delt op til flere planter :-) 
Når jeg skal i gang med de blivende bede, vil jeg gerne have store grupper af samme plante, og de skal også helst gå igen flere steder i bedet, det giver et godt helhedsindtryk.
Vinterasters skal naturligvis indgå i det gul-orange bed, som jeg snart vil begynde at grave ud til.


Blomstringen er så småt startet,..........


...............og rigtig mange knopper står på spring :-)
Vinterasters er en perfekt snitblomst.

8 kommentarer:

  1. Jeg har i flere år været på jagt efter vinterasters, som jeg troede hed de chrysanthemum, endelig har jeg fat i dem, dvs. jeg fik dem foræret af Rose til blogtræf. Jeg er rigtig glad for dem, dine er også fine, en helt anden farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt du fik fat i nogen :-) Der er vist et hav af forskellige krydsninger og sorter, så ikke så underligt, at vores vinterasters er forskellige.
      Min stod i vores gamle have, da vi flyttede ind der, og nu er den så flyttet med herud. Den bredte sig ret meget inde i byen. Her vokser den betydeligt mere, måske har det noget med den lune og tørre sommer at gøre - bare et gæt.

      Slet
  2. Det bliver helt sikkert godt med store grupper af de samme planter Vivi.....du vil kunne male med dem ud over din dejlige store grund - det bliver så skønt ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver spændende, at komme til at lege med planterne :-)

      Slet
  3. Den er vel nok smuk med den fyldte blomst. Jeg kan se på bladene, at det også er dem jeg kalder chrysanthemum. Asters ser i min verden anderledes ud. Men så er det da godt, at jeg kan blive klogere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Asters er en noget anden plante og ser anderledes ud, men denne chrysanthemum bærer også navnet vinterasters.
      Både Aster og Chrysanthemum er dog i kurvblomstfamilien.

      Slet
  4. Vinterasters er guld værd på denne årstid. Min mor havde en kæmpe samling i sine velmagtsdage. De fleste overvintrede i drivhus, og der blev lavet nye stiklinger hvert forår.
    Især husker jeg en hvid storblomstret, som vi kaldte strudsfjer.
    Jeg er sikker på, at dit bed bliver flot. Du har jo plads til bede med store flader i samme farve.
    Desværre er de ikke så nemme at få fat i. Jeg fandt nogle i 2011. Men det år druknede hele haven i flere omgange i en grad så selv kartoflerne rådnede, og mine nye vinteraster blev noget skravl, der ikke overlevede vinteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ærgerligt at dine nyanskaffede planter gik til :-(
      Chrysanthemum/vinterasters er ikke dem vi ser flest af i handlen.
      Jeg har læst, at der er forskel på hårdførheden, men ingen vinterasters er fuldt hårdføre, og at drivhuset derfor er det bedste overvintrings sted. Jeg har dog altid haft mine stående udendøre, det har de overlevet gennem 10 år, så den jeg har må være ret hårdfør. Sandjorden hos os, gør selvfølgelig at vi har et godt dræn, så her kommer ingen planter til at stå og soppe i vand, og gå til af den grund.

      Slet