29. september 2013

Opmåling og tegning af haveplan.


Jeg har længe haft et hængeparti - opmåling af hvor egetæerne i læhegnet står, og hvor skovbedene og stierne som går gennem skovhaven helt nøjagtigt er. 
Det er nødvendigt, at få styr på dette, inden jeg kan komme videre med det gul/orange bed, samt stien som skal sno sig gennem læhegnet.


I dag fik jeg taget mig sammen, til at få målt en masse punkter op :-)
Opmålingen forgår ud fra en grundlinie. Alle mål bliver taget vinkelret fra denne grundlinie.


Det er vigtigt at få målene noteret rigtigt ned, og dem var der mange af.
Hvis der er styr på tallene, er det let at gå ind og tegne de forskellige elementer ind i haveplanen.


Her står jeg langt inde i læhegnet, hvor den kommende skovsti engang skal være.




Efter opmålingen har jeg været inde og tegne lidt. 
Nederst i billedet ses de 6 planteskolebede. Det skrå bed er der, hvor jeg har de stedsegrønne planter. Firkanten ude t.h. er det overdækkede bord/bænke sæt.
Køkkenhaven er den store firkant lige over planteskolebedene - H.J.´s æbletræ er tegnet ind :-)
T.h. lige i forbindelse med køkkenhaven skal de gul/orange bede være.
Helt ude til højre er skovhaven. Der går to stier ind i skovhaven, en på hver side af det lille skovbed. De mødes og bliver til en sti midt i skovhaven. På tegningen er stien gennem læhegnet blevet tegnet ind frem til åbningen ud mod marken, hvor der engang skal være havebassin (den del er ikke på tegnebordet endnu). Alle linier ovenfor hvor stien ender på denne tegning skal i bare glemme ;-) 
Den sorte plet er brønden.

På tegningen er kanterne mellem plæne og skovbed justeret lidt. Kanterne er ikke helt så jævnt glidende som på tegningen, men det skal selvfølgelig rettes til. Det bliver dejlig nemt nu hvor jeg har tegningen, for så kan jeg gå ud og måle helt nøjagtigt op, hvor alle kanter skal være, og begynde at afsætte noget mere sti :-)


8 kommentarer:

  1. Det har du vist helt styr på, ser det ud til. Det er også nødvendigt med så stor en grund.

    SvarSlet
    Svar
    1. Styr på det har jeg, spørgsmålet er bare hvor lang tid der går, inden alle planerne bliver til virkelighed ;-)

      Slet
  2. Jeg kan godt forstå, at du skulle tage tilløb til at få dit hængeparti afviklet. Med de planer, I har, er det vel nødvendigt at måle området grundigt op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er egentlig bare noget pjat, jeg ikke har taget mig sammen før, for det tog kun små to timer, at få styr træer, skovhave og stier på de omkring 800 m2 det område fylder. Nå nu er det gjort, og jeg kan komme videre. Jeg kan godt li´ at have en plan at arbejde ud fra. Vil dog ikke tegne hele haven på en gang, fordi en del bliver justeret undervejs, men inde i hovedet har jeg skitsen og den overordnede ide bag mit haveprojekt.

      Slet
  3. Super, at du kan lave planen selv :) Det ser rigtig godt ud, at stierne forener sig inde i skoven. Og hvor er der herligt mange træer på tegningerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er vildt spændende at tegne haver, og gør det efter bedste evne :-)
      Det har længe været planen, at stien skal sno sig gennem læhegnet og ud i haven hvor der nu er græs. Det gør jeg,for at udnytte de muligheder der er i læhegnet, og for at integrere det i haven, så det ikke bare står som en mur af buske og træer i yderkanten.
      Træerne langs stien er eksisterende træer, som skal blive stående. En af grundene til at der bliver målt ud i læhegnet er, at jeg ville tegne en sti med så bløde buer som muligt, men med hensyntagen til træer der skal blive. Det er lettere på papiret, end hvis jeg bare tilfældigt slog pløkker i ude i haven.
      Det er bestemt også planen, der skal plantes mange forskellige træer og buske, men min haveplan handler mest om linier i første omgang. Nogle bede vil jeg sikkert lave i et andet målestoksforhold og sammensætte planterne i på forhånd, andre vil blive tilplantet mere tilfældigt.

      Slet
  4. Hej Vivi
    Dejligt du fik taget dig tid til at måle og tegne op. Det er helt sikkert nødvendigt med jeres store have, så i ikke farer vild i alle planerne ;). Det bliver altså spændende at se de færdige resultater, også selv om det bliver i små bidder ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange planer, og bliver de ikke sat lidt i system, tror jeg, der vil blive lavet alt for mange ting, som så senere skal ændres. Det er vist bedre for mig på denne måde.
      Der vil komme mange delmål undervejs, men dermed også mange glæder. Det handler som end slet ikke om at få anlagt det hele i en fart. Jeg er vild med proccesen, men er selvfølgelig også glad, hver gang jeg får lavet nogle synlige ting :-)
      Det hele kan naturligvis heller ikke gå op i anlæg, det der er skal jo også plejes, har f.eks. lige gået rundt med buskrydderen i en lille times tid og taget kanter og højt græs omkring forhindringer m.m.

      Slet