8. januar 2015

Flytning af buksbom

I dag blev den store buksbom, der stod alt for tæt på vores troldhassel flyttet.
Der er jo ingen frost i jorden, så det kan fint lade sig gøre at flytte rundt med planter, selvom vi er i januar måned.

 
Opgravningen af planten gik noget lettere end forventet.
Jeg havde forventet at komme i konflikt med rødder fra andre planter, men det slap jeg heldigvis for :-)


 
Sækkevognen er en god hjælp, når der skal flyttes halvstore planter.
 

Det var med at holde tungen lige i munden, hen over den ujævne plæne.

 
Jeg havde på forhånd fjernet græs og gravet hul til planten.



Buksbommen er placeret som den skal, så mangles der kun at fylde jord godt ned omkring rødderne.


Det er en pæn stor plante på omkring 1½ m.


Der var en lille sidegevinst i forbindelse med flytningen. Nogle grene havde lagt sig hen af jorden, og havde sat rødder, så nu står der 6 små nye buksbom i planteskolebedene, som jeg kan begynde at arbejde med til foråret :-)

 
Buksbommen har fået en plads, hvor den kommer til at indgå i det hvide bed (når jeg lige får fjernet det sidste græs).

27 kommentarer:

  1. Det er en stor, flot plante, når den er kommet på plads. Jeg er lidt forundret over, at klumpen ikke er større, for jeg synes, buksbom har en forfærdelig masse højtliggende rødder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ret i, at der ofte er et massivt rodnet på buksbom, og at roden kunne have været større. Roden var dog ikke så lille endda. Den syner bare ikke af så meget, når toppen er både høj og bred. Jeg havde også fjernet en masse jord fra roden, for bedre at kunne håndtere den, for den var rimelig tung.

      Slet
  2. Ja det er godt med en sækkevogn til så store planter. Godt den var nem at grave op, så håber vi, den får godt fat det nye sted. Heldigt med sidegevinster :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, buksbom plejer at være ret taknemmelige planter at flytte rundt med :-)
      Der er jo ingen grund til at slæbe rundt med tunge planter, når sækkevognen kan klare opgaven.

      Slet
  3. Skønt med buskbom i haven - det skal nok blive godt med den nye plads!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja buksbom er flotte, og jeg synes, det er godt med noget stedsegrønt rundt omkring i haven. De giver et godt modspil til de løvfældende træer og buske, men er også gode til at klippe af til kranse og dekorationer.

      Slet
  4. Godaften Vivi.Godt gået ..................for det er da et tungt arbejde at flytte sådan en stor buskbon.
    Nu står den et godt sted og forstyrrer ikke din troldhassel.
    Fint med nogle småplanter med rødder................skal du klippe den lidt til?
    For så kan du jo bruge alle de små afklip til at putte i jorden.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har efterhånden prøvet at grave mange halvstore planter op i forbindelse med mit arbejde, så jeg har med årene fået et godt tag på det, så det er ikke så slemt, men det gir´ da varmen ;-)
      Jeg har planer om at klippe min buksbom til, men først engang til foråret, nu skal den lige have lov til at etablere sig. Buksbom kan man altid bruge, så måske skal jeg se at få lavet nogle stiklinge til den tid.

      Slet
  5. Sikke da en stor flot buksbom, ja selv de små nye planter syner større end dem jeg har fået ud af at lave stiklinger hjemme i haven.

    God idé med sækkevognen til at flytte med store planter. Den vil jeg huske næste gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er en ret pæn plante. De nye planter har en god størrelse.

      Slet
  6. Hvor herligt med ekstra nye planter! :) Sikke et held :) Håber den finder sig godt til rette :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var fint med nogle ekstra planter, de kan altid bruges :-)

      Slet
  7. Sikke en stor og flot buksbom. Den ville være temmelig dyr, hvis du skulle have købt den. Det vil helt sikkert pynte, når den bliver klippet lidt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tør slet ikke tænke på hvad den plante havde kostet, hvis jeg skulle ud og købe. Det er altid godt når der kan flyttes rundt med planter, eller når man er så heldig at få planter forærende der er for store andre steder :-)

      Slet
  8. Flot arbejde... Den er sgu' stor :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja den har en fin størrelse, der også syner af lidt på den nye plads :-)

      Slet
  9. Hej.
    Jeg har også flyttet med store planter.
    Sidste år flyttede vi en stor opstammet blå hibiscus.
    Jeg havde dog i 1½ år gået og skåret rødder ind.

    den blomstrede i sommer men dog ikke så frodigt som ellers.

    Når blot man husker at vande godt det første år synes jeg det lykkes.

    Hilsen Bente Busk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har ganske ret, vand skal der til, når der flyttes store planter :-)

      Slet
  10. Herligt billede nr tre af den "vandrende" buksbom:-) vi har også en kæmpe der skal flyttes, håber den vil overleve det, men jeg arrangere min gamle far, han elsker at bruge sine maskiner, og den anden dag sagde han at han kedede sig;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Smil - ja jeg er næsten væk i blade på det billede ;-)
      Vi har ikke rigtig nogle maskiner, så alt hvad jeg kan klare med håndkraft, bliver ordnet på den måde her. En god times tid, så var operationen klaret, inkl. at fjerne græs på den nye plads, så det var til at se sig igennem :-)

      Slet
  11. Nej hvor fedt med sådan en god gang gedigne havearbejde på en januardag! Godt gået Vivi! Og dejligt med de små ekstra buksbombørn. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var godt at komme ud og få sig rørt lidt :-)

      Slet
  12. Perfekt med nye planter i tillæg:-) Buxbom er heftige at grave op, det er utroligt hvad de kan skabe af rodnet i overfladen. Det ser også ud til at du kunne holde varmen. Godt du fik den rykket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det var fint at få den flyttet :-)

      Slet
  13. Puha, sikke et slæbearbejde! Dejligt operationen lykkedes uden skrammer på hverken planten eller dig selv. Jeg synes godt nok det er hårdt arbejde for ryggen sådan noget.

    SvarSlet
  14. Hejsa, jeg har selv et par rigtig store buskbom stående ved vores sø. Hvis de skal flyttes hjem i haven, hvornår på året må vi flytte dem?

    Kan vi gøre det nu?

    SvarSlet
  15. Hej, nu hørte jeg at buskbom afgiver noget giftigt til koden som rhododendron kan mistrives af.. og vi vil af med en række buskbom for at have rhododendron der....
    Men jorden fjer es jo til sider og ned og så kommes spagnum jo i, mon det er ok
    Eller?

    SvarSlet