19. september 2013

Deling og plantning af stauder.


Her i eftermiddag har jeg været i gang med at dele de stauder jeg fik hjemme hos mine forældre i går. 
17 forskellige planter fik jeg slæbt hjem:

Jacobstige
Rudbeckia (halvhøj) har ikke styr på arten.
Tudselilje
Løvehale
Gul lærkespore
Violfrøstjerne
Drejeblomst
Duehoved
Skønhedsøje
2 forskellige solbrud
Slangeurt
Montbretia
Gul kongelys
Matrem
Hortensia 
Konvalbusk


Planterne er blevet delt i meget små stykker, da jeg får brug for mange planter af hver slags. De står ret tæt, men mange af dem skal ud på en blivende plads allerede til foråret, så det går sikkert.
Det er blevet til over 100 planter og så mangler jeg endda at dele slangeurt, skønhedsøje, duehoved og rudbeckia. 
De sidste 4 planter må vente lidt. Jeg mangler plads, så noget af weekenden skal gå med at grave endnu et planteskolebed ;-) 


Hortensiaens blomst ses her. Er der nogen, der ved hvad den hedder ?

12 kommentarer:

  1. Godaften Vivi.Dejligt at du kan få så mange sflæggere hos dine forældre.Og at du så har delt dem til 100 planer er da bare fantastisk.
    Da min mor levede fik jeg også rigtig mange aflæggere fra hendes have.Har de fleste stadigvæk.God afteb Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skønt, når man kan få aflæggere fra familie og venner :-)
      Med lidt arbejde kan en tot ofte deles til ret så mange planter.

      Slet
  2. Hej Vivi

    Dejligt at du kan få mange aflæggere fra dine forældres dejlige have.
    Jeg tror det er den hortensia med de store hvide hoveder som hedder Annebel og som blomstre på de nye skud hvert år. En gammel sort, ikke forveksle med de nye sorter der er kommet på marked de sidste par år.
    God aften.

    Knus herfra det midtfynske, Pia

    SvarSlet
    Svar
    1. Mange tak for oplysningen :-) Jeg er ikke særlig velbevandret udi hortensia arter og sorter.

      Slet
  3. Det er heldigt for dit udplantningsprojekt, at vi har fået en del regn efterhånden. Hortensiaen kan jeg desværre ikke hjælpe dig med.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har passet fint med hjælp fra oven, de sidste gange jeg har plantet noget :-)

      Slet
  4. Godt du kan dele dem en gang til, så du får endnu flere planter, det har du behov for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er min plan, jeg vil have pænt store grupper af de forskellige stauder, så det er med at dele dem godt. De skal nok brede sig pænt indenfor få år.

      Slet
  5. En masse dejlige planter du har fået og smart måde, at få dem til at formere sig hurtigt.
    Ja så er der arbejde til weekenden også. Det kunne godt være Annabel som Pia foreslår.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må ind og læse lidt om H. Annabel :-)
      Ja jeg må ud og grave lidt ;-)

      Slet
  6. uha... så fik du fyldt "planteskolen" op ;) - snart go' weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja der er fyldt godt op i mine fire planteskolebede. Det er vist godt, jeg har planlagt der skal være seks i alt :-)
      Til næste år begynder jeg at flytte nogle planter ud i blivende bede, så bliver der plads til nye ting igen ;-)

      Slet