1. februar 2015

Træernes bark

Jeg finder det væsentligt, at have fokus på buske og træer, der har flotte stammer og bark. De er i den grad med til at hæve prydværdien i vores haver.
 Stammer og bark kommer rigtig til sin ret her i vinterperioden, hvor træerne står helt nøgne uden blade. 
 

De tibetanske kirsebær vi plantede i foråret, har trods deres unge alder allerede en fin farve.
Dem ser jeg frem til at følge fremover, og forventer de efterhånden som stammerne bliver kraftigere, vil træde mere og mere i karakter, og den skinnende mahognibrune farve med tværgående striber vil tiltrække sig den opmærksomhed, de fortjener.

 
Stilkeg har vi en del af i læhegnet, barken er lysebrun nu, men med årene vil deres bark blive mere gråbrun, og dybt furet.


Papirbarkløn, har en fin kanelfarvet bark, som skaller af i papirtynde flager.
Det er et langsomt voksende træ, som derfor også er velegnet i små haver.


Hyldens grene med den korkagtige bark er jeg ret vild med.


Den store hvidpils (tror jeg det erfurede bark er smuk.

 
Rønnetræernes grå bark lyser fint op.
 
Tag og kig nærmere på de buske og træer du har i haven, nyd og værdsæt forskelligheden på planternes bark, og tænk den med ind, næste gang der skal vælges buske og træer :-) 

 



12 kommentarer:

  1. Godaften Vivi.Der er ikke noget som skønne træer og buske med en flot bark. Er vild med den Tibetanske kirsebær.........................skal altid lige føle den glatte bark når jeg er i Tivoli.
    Det er noget andet end det jeg viser i dag...............dejlige planter der blomstre i maj måned.
    Men er også rigtig glad for mine gamle træer her i haven
    Rigtig god aften Jette

    SvarSlet
  2. Det var nogle smukke træer med dejlig bark du viser. Ville gerne have en tibetansk kirsebær, og også gerne en papirbarkløn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bestemt også meget smukke træer, du må ud og shoppe ;-)
      Mine er ikke så gamle endnu, men jeg er allerede glad for dem.

      Slet
  3. Jeg har både tibetansk kirsebærtræ, papirbarkløn og røn i haven. Mit tibetanske kirsebærtræ er efterhånden 5 eller 6 år, men det har ikke indfriet mine forventninger og vokser meget langsomt, og hvert år håber jeg på, at nu sker der noget. Min veninde Britta har det smukkeste tibetanske kirsebærtræ, og det var faktisk hendes træ, der inspirerede mig til at plante det. Dine træer er allerede smukke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ser ud til, at mine tibetanske kirsebær allerede har vokset lidt, i hvert tilfælde de 2 ud af 3, håber det fortsætter. Den der har vokset mindst er den der står længst ud mod vejen, og dermed ikke står i helt så god læ for vestenvinden som de 2 andre, men håber den klarer det.

      Slet
  4. Hej Vivi, Måske det kan lyde lidt snobbet, men man er vel først rigtig havemenneske når man begynder at værdsætte bladenes former, og til slut opdager hvor stor forskel der egentlig er i bark og grenstruktur, især som vigtigt element i vinterhaven. Den have som jo varer længst her på vore breddegrader....

    Henrik, der allerede nu planlægger at blive dybt kriminel, måske jeg giver at par venner og nye haveejere både frø og muligvis planter som jeg selv har opformeret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Min klare opfattelse er, at en have først er rigtig flot, når den også er smuk om vinteren.
      Det er elementer som træer, buske, hække og stedsegrønne planter, der er med til at skabe fundamentet og gøre den store forskel. Derfor er det så vigtigt disse elementer er valgt med omhu og placeret med omtanke.
      Jeg elsker også blomster, men hvis det andet mangler, bliver det i mine øjne aldrig rigtig godt.
      Jeg vil dog ikke gøre mig til dommer over, hvornår man er rigtig havemenneske. Vi skal alle starte et sted, og er glæden til stede, vil det være naturligt, man gennem eksperimenter og ny viden udvikler sig selv og sin have. Vi er alle forskellige, det samme er drømme, evner og mål. Haven er for mange et afslappende fristed, hvor kreativiteten kan få lov at udfolde sig uden det på nogen måde skal måles og vejes, og det kan være et fint nok mål i sig selv.

      Jeg har min faglige baggrund at trække på, når jeg anlægger min have, men det er bestemt ikke ensbetydende med, at alt bliver perfekt. Mit mål er, at blive ved med at lære nyt og dygtiggøre mig hele livet :-)

      Jeg deler også glad og gerne overskuds planter af forskellig art ud til venner og bekendte ;-)

      Slet
  5. Ja jeg kigger også meget efter barken på træerne her om vinteren, det er vigtigt, at der er nogle særlige imellem. Tyrkisk hassel er en af favoritterne hos mig. Jeg må give dig ret i, at papirbark-lønnen gror langsomt, min har jeg haft i over tre år, den er stort set ikke vokset, desværre heller ikke stammen, den var ellers dyr nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Papirbarkløn er meget langsomt voksende. Min er flyttet med fra vores gamle have og er heller ikke vokset ret meget, men stammen er blevet lidt kraftigere og mere karakteristisk :-)
      Tyrkisk hassel er et fint træ at plante. Den er taknemmelig og trives de fleste steder, bare den ikke står og sopper i vand. Den er også velegnet som bytræ, da den er let at stamme op. Træet skal ikke være særlig gammelt før det sætter små velsmagende nødder.
      Tyrkisk hassel er en af de træer, jeg sagtens kunne finde på at plante i min have.

      Slet
  6. Hej Vivi. Det er meget spændende med de forskellige stammer og det er i hvert fald også noget, der træder mere frem her om vinteren. Vi har ikke så mange træer i haven og dem vi har, er ikke så gamle, så de er stadig små.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg synes, det er godt i har plantet nogle træer. De vil jo for hvert år der går vokse og træde mere og mere i karakter :-)
      Jeg skal bestemt også have plantet mange flere træer og buske (bliver dog nødt til at tage lidt hvert år gennem en længere årrække, da det ellers vil slå bunden ud af budgettet, med alt det der kan proppes i vores store have). Der vil helt klart gå nogle år, inden de rigtig kommer til at syne af noget, men pludselig er de i gang.

      Slet