4. september 2013

Plantning af æbletræ


H.J. fik et æbletræ med 3 forskellige sorter på i fødselsdagsgave, Ritt Bjerregaard, Rød Aroma og Holst. Cox., allerede nu bærer to af sorterne frugt :-) 
Der skulle findes en plads til træet - plads er der nok af, men opgaven var at finde et godt blivende sted til det. Der hvor vi engang skal have frugthave, mangler der endnu at blive ryddet, så den mulighed er ikke eksisterende lige nu.


I stedet kommer træet til at stå i et hjørne af det der med tiden skal blive til køkkenhave, nemt at gå til, tænkte jeg, men, men........det viste sig, at den tænkte placering kom i konflikt med resterne af en røn, vi fældede i vinter. Altså måtte vi starte med at grave en rod op. Til alt held viste det sig, at røn er ret nem at grave op :-) Resterne af rødderne i det jordtykke, skal fjernes med maskine ;-)


Da rønnen var væk, kunne laves et pænt stort plantehul til æbletræet.
Der hvor vinklen ligger viser hvor køkken- og snithaven kommer til at gå til. Håber vi får plantet bøgehæk rundt om den havedel inden næste forår. I baggrunden ses det vildnæs, der skal fældes til fordel for en frugthave.
Æbletræet bliver plantet lidt inde i "køkkenhaven", så den ikke kommer i konflikt med den kommende hæk.


Jorden var næsten det rene støv, så vi har blandet det op med noget kompost, og vandet godt både før og efter plantningen.


Det er det første helt nye træ, vi har plantet her på matriklen :-)


Af med snoren.


Håber den kan li´ at bo her :-)


Lidt opbinding skal der til. 
Spørg ikke hvorfor, men af en eller anden grund har jeg aldrig fået anskaffet noget ordentlig materiale til opbinding, så endnu engang måtte jeg ty til et materiale, jeg har i syværelset - bred bukseelastik. Det fungerer fint, men er ikke specielt yndigt ;-)

10 kommentarer:

  1. Hvor dejligt med et nyplantet frugttræ i haven. Der skal jo nok komme flere fugttræer til kan jeg høre. Håber det vil bære mange dejlige æbler.

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber virkelig, at lige netop det træ vil tage fat, fordi det er en gave :-)

      Slet
  2. Bortset fra at jeg nødigt ville sætte tænderne i Ritt Bjerregård, synes jeg, det er alle tiders gave, din mand har fået.

    SvarSlet
    Svar
    1. Skøn gave, og så længe Ritt Bjerregaard kan spises i æbleform går det nok ;-) Jeg var i øvrigt ikke engang klar over, at en æblesort havde fået hendes navn, men hvorfor ikke......

      Slet
  3. Tillykke med det fine træ. Jeg håber at det hurtigt vil slå rødder og give jer en fin høst.

    SvarSlet
  4. Tre i en - det er smart ;o)
    Dejligt at se at haven stille og roligt begynder at tage form, med lange gange og spændende haverum ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom det ikke ser ud af så meget endnu, så er der faktisk sket en del derude, siden vi flyttede ind ;-)
      Havens størrelse er en væsentlig grund til, at det ikke ser ud af så meget, for det er et pænt stort areal, der bliver arbejdet på allerede nu.

      Slet
  5. Frugttræer er bare det bedste både om foråret når de blomstrer og så nu hvor man kan begynde at høste.
    Du skriver, at du ikke ved hvorfor man skal binde et nyplantet træ op.
    Hos os blæser vestenvinden nemt et frugttræ skævt, selvom haven ligger mere i læ end din kæmpehave.
    Vi har et 32 år gammelt pæretræ, der blæste mod øst før jeg vidste, at det burde have været bundet fast. Trods diverse snore og pløkke i græsplænen de følgende år, stod det ikke til at ændre. Det er og bliver skævt.
    Din pæl er super, men bukseelastikken har jeg ingen tiltro til. En gammel cykelslange hæftet fast til pælen ligner mere det, jeg har set i planteskolerne.
    Sidst jeg fik et frugttræ, satte jeg 3 pinde omkring det de første år, og bandt bånd fra hver pind og træet flere steder, så det ikke kunne rokke sig i den bløde nyopgravede muld. Det var også en Rød Aroma, de må være moderne nu,
    Men du er meget mere professionel end jeg, så det skal nok gå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved udemærket hvorfor træer skal bindes op :-)
      Det jeg ikke helt ved, er hvorfor jeg ikke kan tage mig sammen til at få anskaffet noget ordentlig opbindingsmateriale - måske fordi jeg aldrig har plantet mange træer på en´ gang endnu ;-)
      Cykelslanger, sikkerhedssele o. lign ting er rigtig fint som opbinding.
      En pæl kan sagtens holde det her æbletræ. Pælen står mod vest hvor vinden ofte kommer fra. Opbindingen skal ikke sidde for langt oppe af stammen, da træet har bedst af at kunne arbejde, jeg burde endda sænke min opbinding en lille smule her.

      Slet