15. september 2013

Asters


Asters findes i utallige varianter, men jeg har kun dette ene eksemplar. Den har indenfor de seneste dage foldet sine farverige blomster ud, og står nu og pryder i efterårs haven.

Jeg har et lidt ambivalent forhold til Asters. På den ene side kan jeg godt li´ det farveflor, de bidrager med hen over efteråret, når mange andre blomster har takket af. Det er en staude, som kan sagtens bære sig selv, hvilket jeg ser som et andet stort plus.
Dette eksemplar var et der stod i haven, da vi overtog stedet her. Den ser heldigvis meget pæn ud. Mit ambivalente forhold til Asters skyldes, at jeg flere gange har oplevet, de har tendens til meldug, hvilket hurtigt piller det pæne af dem.

17 kommentarer:

  1. Det har jeg også læst om, men aldrig oplevet, og jeg holder meget af asters, selvom nogle af dem kan være meget invasive.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dine Asters må stå helt perfekt, når du ikke har oplevet meldug i dem :-)

      Slet
  2. Jeg kan nu godt lide dine asters, selvom jeg måske ikke synes de passer helt godt til farven på huset. Jeg har i dag tilbragt dagen i staudebedet, hvor jeg bla. rykkede en masse asters op (de er ikke til at udrydde) - jeg har dem der farveløse hvide småbitte nogen vi kalder "sommerens sidste farvel" - navnet er mere charmerende end blomsten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kan kun være enig med dig i, at det ikke er den bedste plads til min Asters. Den skal heller ikke blive stående der på sigt, men jeg er ikke nået til at flytte rundt på det, der stod her da vi flyttede ind.
      Der er ikke meget farve ved sommerens sidste farvel (jeg havde den i min gamle have), men der er alligevel noget ved den sidste blomst, som lukker og slukker for en havesæson.

      Slet
  3. smiler.. jeg har også et lidt ambivalent forhold til asters, men du har ret de bidrager med farve her om efteråret.. men favoritplante, ja det bliver den nok aldrig helt :0)
    Rigtig god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Når min have er så stor som den er, sniger der sig sikkert flere Asters ind med årene, men det er ikke lige dem, der står øverst på ønskesedlen.

      Slet
  4. Hej Vivi
    Ja asters lider næsten samme skæbne som sankthansurten. Jeg har ingen asters i haven og savner dem heller ikke ;o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hvis det ikke var for det med melduggen, her på de sandede jorde, så ville den stå lidt højere på rangstigen.

      Slet
  5. Hos mig er de invasive, så jeg er heller ikke vild med dem, alligevel har jeg anskaffet mig en, som jeg tror ikke er invasiv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Håber du kan styre den du har fået :-)

      Slet
  6. Der hvor jeg ikke er så vild med asters, er deres i invasive vækst!
    Ellers synes jeg, den er flot og at det er dejligt med sensommer blomstringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomster sent på sæsonen er altid godt, og de er da også fine at blande i buketter - måske skulle jeg prøve at tænke på en bedsammensætning hvor de indgår sammen med andre stauder, som matcher dem rent vækstmæssigt.

      Slet
  7. Hej Vivi.
    Jeg håber den smukke Asters i din nye have kan omvende dig lidt. Er det ikke mest, hvis vi har en meget tør sensommer, at de får meldug? Måske en sjat vand kan forebygge det. Selv er jeg meget glad for Asters og har mange forskellige i min have. De er noget af det sidste man kan binde buketter af og det bliver nydt i fulde drag i fuld bevidsthed om, at de er sommerens sidste farvel. Min have ville mange farver i efteråret, hvis jeg ikke havde Asters at se på, så hos mig er den højt skattet.
    Knus Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. ps. der er ingen af mine der er sprunget ud endnu, så der er også stadig forventningens glæde tilbage:-)

      Slet
    2. Jeg mener også meldug har noget med tørke at gøre, men måske er der også forskel fra art til art, hvor modtagelige de er. Den jeg har her ser fin ud, men har stået ret temmeligt tørt direkte mod syd, og det er meget begrænset hvad jeg har vandet i det bed. I min gamle have havde jeg på et tidspunkt en anden Asters, men den så ofte kedelig ud, selvom jeg vandede noget mere i den have. Mener jeg smed den ud på et tidspunkt.

      Slet
  8. Jeg synes at det er en dejlig Asters som du har.
    Jeg kan slet ikke undvære høstasters - har det lige som Malene. Jeg får især meldug i én af mine tre typer og da de alle tre står i mit runde staudebed tror jeg at det er typen og ikke generelt for alle slags, men nu vil jeg holde mere øje i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det bliver interessant at høre, om det er en bestemt slags, der har meldug tendenser.
      Det er også meget spændende at læse om menneskers forskellige opfattelser af de forskellige planter :-) Alle planter kan jo være flotte, hvis de står det rigtige sted, og indgår i den rette sammenhæng.

      Slet