7. september 2013

Et år er gået - skovhaven og planteskolebedene - før og nu.


Det store bed i skovhaven startede med, at et par hortensia blev plantet. 


30. august sidste år kom de i jorden.


Området var mere højt græs end skovbed ;-)


I dag ser området noget anderledes ud. Det begynder at ligne det, jeg forstår ved en have :-)


Jeg fik plantet lidt i bedet sidste år, men flere planter har stået på lager. En del af de planter kom ud i skovbedet i dag.


En azalie, en hortensia/H. aspera ssp. sargentia, Gaultheria/bjergte, Brunnea Jack Frost og 3 rhododendroner. Den ene er jeg ret overrasket over stadig lever, det er en R. rosebud, den er ret frostfølsom, og har været frosset voldsomt tilbage i de sidste to vintre, men den skyder ihærdigt igen :-)


Her ses skovbedet 7. september 2012.


Dette billede er også nøjagtig et år gammelt. 
Sten og senegræs er hvad jeg har kæmpet med.
Senegræs er der stadig lidt af, men slet, slet ikke i de mængder længere :-)


Vender jeg blikket over mod planteskolebedene, er der også sket en udvikling. 
Dette billede er fra 17. september sidste år.
Til højre i billedet hvor der er græs, er der hvor min nuværende køkken- og snithave er.


Dette billede blev taget, hvor der nu er køkkenhave.


Frem til nutid igen :-)
Den hvide høstfloks er den, der også kunne ses på det gamle billede af mit første planteskolebed.



 I dag har jeg 4 planteskole bede, som er ved at være fyldt godt op.


Her ses en lille plet med bar jord, jeg har tilbage, så inden længe må jeg i gang med at grave de sidste to planteskolebede ud. 
Det kan jo ikke nytte, jeg løber tør for plads ;-)

Når jeg ind imellem ikke synes, det rykker så meget, er det godt jeg har så mange billeder, der viser, der trods alt er sket noget i løbet af det seneste år :-)

16 kommentarer:

  1. Du plejer at være god til før og nu billeder. Det er super godt, vi kan rigtig se nu, hvor langt du er nået. Flot - det går rask fremad.
    Du har ret i, at det er imponerende at Rosebud klarer det, den skulle være ret sart. Rhododendronhaven har den ikke på lager, fordi den er sart. Jeg har købt min et andet sted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt klar over at den er meget sart, men jeg er helt vild med de hvide roselignende blomster den får. Håber det lykkes at få den til at blomstre igen.

      Slet
  2. Hold da nu helt op Vivi, hvor har du nået meget det sidste år :-O
    Og når jeg så tænker på du også har et fuldtidsjob ved siden af, er jeg i næsegrus beundring. Godt gået :-D
    Det er godt nok kommet til at se godt ud, og tør slet ikke tænke på hvor vidunderlig jeres have bliver når du engang er "færdige".
    Det med billederne bruger jeg også. Og kigger jeg bare 1½ år tilbage havde vi slet ikke noget vi kunne kalde en have, her var kun bar jord.
    Jo jo der kan ske meget i en have, hvis man har viljen ;-D
    Knus Marianne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har rigtig nok også bemærket, at der er sket meget i jeres have :-) Det er så dejligt, når man kan se tingene udvikler sig.
      En bare nogenlunde anlagt have kommer virkelig til at tage lang tid her, men pyt, så længe haven udvikler sig i den rigtige retning er det fint med mig :-)
      Jeg elsker proccesen, tænk hvis en have blev færdig, hvad skulle jeg så med den. Håber jeg bliver meget gammel, inden jeg mister lysten til at anlægge nyt, og stiller mig tilfreds med det der er - det er jo min legeplads ;-)

      Slet
  3. Det er da fantastisk så meget I har nået på kun 1 år. Så er det da rart, at du kan gå tilbage og se, hvordan den spæde start i haven var.
    Der er et par af billederne jeg ikke kan se. Der er kun en hvid ramme og en blåt spørgsmåltegn i midten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror der er problemer med bloggene i aften. Jeg har været inde på mange sider, hvor der er det samme problem. Hvis vi går ind via Google Chrome, kan vi godt se billederne.

      Slet
  4. Der må have været problemer for her i morges, kunne jeg se dem alle igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Godt :-)
      Mit indlæg med før og nu billeder, er der jo ikke meget ved, hvis der mangler en masse billeder.

      Slet
  5. Hej Vivi. Hvor sker der meget i jeres have og hvor virker det gennemtænkt, men jeg kan jo også huske, at du lavede en haveplan. Den følger du vel stadig? Jeg kunne rigtig godt lide alt det var sket i nordbedet. Det ser sørme godt ud. Jeg er lidt misundelig over dit planteskolebed - sådan et ville jeg gerne have, men det er der ikke plads til!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har lavet haveplan over den vestligste del af haven ind til videre. Der kommer dog lidt justeringer hele tiden, f.eks. bliver køkken- og snithaven noget større end det jeg oprindelig havde tænkt, den gul-orange have skrumper dermed ind til et pænt stort bed, men langt hen af vejen holder planen.
      Jeg har naturligvis også tanker om resten af haven, men går stadig og diskuterer lidt med mig selv, omkring nogle forskellige muligheder. Inden længe skal jeg dog have sat lidt flere streger, så jeg kan begynde at bevæge mig lidt længere ind i haven :-)

      Jeg er virkelig glad for mine planteskolebede, og nyder at jeg har plads til sådan en luksus :-) Det er næsten også en nødvendighed, at kunne opformere nogle planter til så stor en have, ellers vil jeg jo være ruineret, inden jeg får set mig om ;-)

      Slet
  6. Jeg skal da lige love for at der sker noget, jeg er imponeret. Jeg kan også godt forstå hvis du syntes det går langsomt, med al den plads du har tager det trods alt lidt tid at komme igennem det hele. Der er jo også lige et job der skal passes... Du gør det rigtig godt!! :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er kun et lille hjørne af haven jeg arbejder med endnu, men alligevel pænt mange m2 ;-)

      Slet
  7. Respekt !!! Herligt med før og efter billeder. Det er simpelthen så spændende at følge jeres haves udvikling !!

    SvarSlet
  8. Hej Vivi.Ja! jeg bøjer mig også i beundring over hvor meget der er sket i din have på så kort tid.Må være skønt med så meget plads.....men også meget at holde.Ser frem til at følge hvad skal skei skovbedet.God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er skøøøøønt med den gode plads, og ja, der er en del at holde, men jeg hygger mig med det :-)
      Jeg bestemmer heldigvis selv hvor høj (eller lav) plejeniveauet skal være. Det vil nok svinge lidt fra år til år ;-)

      Slet