5. september 2013

FISKARS grensaks Powergear L78

Igen har jeg fået mulighed for at afprøve en af FISKARS produkter. Det plejer at være en fornøjelse, og denne gang er ingen undtagelse :-)


Det handler om FISKARS Powergear grensaks, eller ørnenæb som jeg kalder den :-)
Det er et helt uundværligt beskæringsredskab for mig. I forvejen havde jeg en ældre udgave af slagsen, men det er altid spændende at afprøve nye modeller.


Grensaksen er en letvægter, og takkerne der kører ind i hinanden gør, at der ikke skal bruges ret mange kræfter på at klippe selv pænt store grene over :-)


Vi har et egetræ, der skal stammes lidt op. Det var oplagt at afprøve grensaksen her :-)
Først tog jeg en gren, som havde max. målet for, hvad saksen kan klare - 50mm.. Det gik som smurt i olie :-) 


Saksen er super skarp, og som det kan ses, laver den et fint rent snit :-)
Det er vigtigt at bruge redskaber, der laver så fine snit som muligt, så træet hurtigt kan lukke såret igen. Hurtig sårheling mindsker risikoen for svampe- og sygdomsangreb.

Som gartner vil jeg gøre opmærksom på, at det er vigtigt, snittene bliver lagt de rigtige steder, for at træet kan hele, gode redskaber gør det ikke alene. 


Det gik som forventet med den første gren, så videre til næste, som var omkring 60 mm, det vil sige i overkanten af hvad saksen skulle kunne klare, men mine redskaber skal udfordres og grænserne findes ;-) Saksen klarede fint de 60 mm, men snittet blev knap så lige som det første.


Der er ingen tvivl om, at FISKARS Powergear kan klare det, som er lovet plus lidt mere til :-)
Nu vil jeg glæde mig over, at jeg har 2 gode grensakse/ørnenæb. 
Den "gamle" saks, som stadig er god efter flere års ihærdig brug, bliver også brugt, når vi graver rødder op. Hvis der er genstridige rodstængler under jorden, er det nemt lige at klippe dem over med grensaksen. Det er naturligvis ikke det bedste for en saks, at blive brugt nede i jorden, men den har klaret det, og klipper stadig fornuftigt til beskæringsopgaver :-)
Den nye grensaks vil jeg prøve at skåne for den slags grove opgaver, og kun bruge den til rigtige beskæringsopgaver, så den kan forblive evig ny :-) 

Lav vægt, og et minimum brug af kræfter, gør at jeg sagtens kan arbejde en hel dag med FISKARS Powergear.
Som tidligere nævnt er en god grensaks et uundværligt redskab for mig.

7 kommentarer:

  1. Nej hvor er du heldig, sådan noget er kun sket for mig en gang, det var mælkebøttejernet.
    Den ser god ud saksen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er god :-)Jeg kan slet ikke undvære sådan en !!

      Jeg havde faktisk gået og ønsket mig en ekstra ørnenæb/grensaks (har en FISKARS i forvejen), fordi vi ofte begge skal bruge en på samme tid, når der rigtig er gang i fældning og beskæring her i haven, så det var et helt perfekt tidspunkt, jeg fik mulighed for at afprøve denne her model :-)

      Slet
  2. hmm, gad vide om det er noget for os. Vi har godt nok 2 ørnenæb i forvejen, men takkerne som griber ind og sparer kræfter kunne være gode for vores ikke helt gode skuldre.

    SvarSlet
    Svar
    1. For mamge år siden havde vi et ørnenæb, vi havde arvet efter min svigerfar. Den var uden de takker, kunne godt klippe, men der skulle virkelig tages ved, når grenene nåede en vis størrelse.
      Da jeg fik min første FISKARS grensaks røg den gamle saks ud.
      Gode haveredskaber har med årene fået stor betydning for mig, måske fordi jeg bruger mange timer om året.

      Mon ikke i kender nogen, som har en grensaks med gear. I så fald synes jeg, i skulle prøve den, og se om det er noget for jer :-)

      Slet
  3. Hej
    intressant att se och läsa din recension om grensaxen. Jag är en sådan där som jobbar med japanska sågar som skär som smör i grenarna, men nu blev jag faktiskt sugen på att testa även en grensax.
    Tack för tipset och ha en skön helg.
    Malin

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kender ikke de grensakse du bruger, og dermed heller ikke deres kvaliteter.
      FISKARS Powergear L78 passer fint til mit behov, når det gælder beskæring af store grene.

      Slet
  4. Skønt med nyt grej der virker. :)

    SvarSlet