3. september 2013

Besøg på Maugstrup staudemark


I forbindelse med staudekursuset, jeg lige har været på, var vi på besøg på et par staudeplanteskoler. 
Den ene Mayland stauder, som er kæmpestor og kun sælger engros. 
Den anden Maugstrup staudemark, som er en helt anden slags planteskole, hvor private kan handle og få rigtig meget for pengene :-)


På Maugstrup staudemark står planterne i lange rækker ude på marken. Kunderne bliver udstyret med trillebør og spade, og skal selv gå ud og grave de planter op de vil have med hjem.
Hvis man som kunde ikke er alt for magelig anlagt, kan jeg se en del fordele i at tage ud til Louise, som har staudemarken.

Der er et pænt stort udvalg - omkring 1000 forskellige slags.

De besøgende får oplevelsen af en masse blomster i fuldt flor.

Der er mulighed for at se den rigtige vækstform og størrelse på planterne, hvilket ofte kan være svært, når de står i potter.

Der er mange af hver slags stauder, så der er rig mulighed for at finde den bedste plante og grave op ;-)

En staude på Maugstrup staudemark fylder, for de fleste planters vedkommende, mere end dem man køber i potter, så med lidt delearbejde derhjemme, kan de hurtigt blive til flere :-)

Man får rigtig meget for sine penge :-)

Her kommer et lille udvalg af stauderne:


Ridderspore, stokroser og hjortetrøst.


Geranium, lavendler og forskellige purpur solhatte, lammeører og rølliker.


Hestemynte og solbrud.


Violfrøstjerner


Dagliljer og skønhedsøje - jeg har forelsket mig i denne fine lysegule udgave :-) 


Høstfloks.


Ud over stauder er der et pænt udvalg af georginer.

Jeg fik ikke købt noget med hjem denne gang, men jeg vil helt sikkert en tur derned igen, enten senere på efteråret eller til næste år.

Louise skriver på sit kort, at dræbersnegle haves, men hvem ud over mig, er efterhånden fri for dem. Jeg tør godt handle hos hende, for ALLE andre steder risikerer man også at få snegle med hjem. Jeg vil dog tjekke jorden herfra, som jeg vil fra alle andre steder, for snegleæg (let genkendelige), før planterne kommer ud i haven. 

10 kommentarer:

  1. Hvor ser det spændende ud. Der kunne jeg godt tænke mig at komme på besøg.
    Vi var i nærheden for godt et års tid siden, men vi kunne desværre ikke finde stedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er et vejkryds inde i Maugstrup tæt ved kirken. I det kryds står der et skilt, der viser hvilken vej i skal køre for at komme ud til Staudemarken.

      Slet
  2. Spændende sted - vi var for nylig på en lignende grav selv planteskole. Desværre var der så meget ukrudt, at vi ikke kunne se stauder for bare skidt, så det var ikke en god oplevelse. Det er hårdt arbejde at hold alle rækkerne rene, ingen tvivl om det.
    At finde snegleæg i det man tager med hjem, er heldigvis nemt, når bare man ved, hvordan de ser ud :)
    Jeg kan godt forstå, du vil derhen igen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ukrudtfrit var det ikke, men jeg synes nu det så meget fornuftigt ud.
      Louise har en renser, hun kan køre med mellem rækkerne.

      Slet
  3. Det er vist et besøg værd! Har hørt andre også er begejstret, de kommer i hvert fald hjem med mere end beregnet..

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også, at jeg sagtens kunne komme til at købe meget mere end planlagt, men til alt held er der jo grænser for, hvor meget der kan proppes ind i bilen ;-)

      Slet
  4. Det var da dejligt at se staudemarker, hvor planterne opfører sig mere på hjemmebane end i de potter jeg normalt ser på planteskoler. Er det en produktionsplanteskole?
    Jeg tror jeg vil til at skrive gode adresser ned, for det sker da jeg kommer vestpå. Men om jeg så lige er klædt på til spade og trillebør er noget andet.
    Det nytter vel heller ikke at komme der i den varmeste tid?
    hilsen Bente

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke hvad produktionsplanteskole dækker over.
      Det her er privat drevet, som et bierhverv.
      Bemærk at der kun er åben fre - lør - og søndag. Evt. andre tidspunkter skal aftales. Du kan finde Maugstrup staudemark på nettet og få flere oplysninger :-)

      Slet
  5. Tak fordi du svarer så hurtigt.
    Produktionsplanteskole vil jeg kalde det, hvis de potter deres stauder og sælger til planteskoler.
    Men det er det så ikke. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er det ikke. Fornemmede at det var konceptet med staudemarken, der var hendes store passion.
      Mayland Stauder er derimod udelukkende produktion, og plantecentrene deres kunder. Det var helt vildt, alle de potter de havde med stauder. Stort og flot.
      Maugstrup staudemark er noget helt andet, og ikke nær så stort, men har sjæl og charme på sin helt egen måde, og alligevel et rigtig flot udvalg af planter :-)

      Slet