2. september 2013

Guidet tur i Gråsten Slotspark.


I sidste uge var jeg igen på kursus. Denne gang var det "Anvendelse af stauder i grønne anlæg".
I løbet af kurset var vi blandt andet nede og se Gråsten Slotspark, hvor der er nogle kæmpestore farvestrålende staudebede.
Vi var så heldige, at få en aftale i stand om en guidet rundvisning med slotsgartneren :-)

Læn jer tilbage og nyd synet af de skønne staudebede.


Bedene var en skøn blanding af stauder og et årige sommerblomster. Her med buske som baggrund.




Løvefod, løvehale, kæmpeverbena, høstfloks og montbretia er nogle af de planter, der ses på ovenstående billede.




Her et område med gyldne efterårsfarver :-)


Her er et helt andet indtryk med de mørkrøde farver.






Sikke et skue - jeg glæder mig virkelig til, at jeg skal i gang med at etablere staudebede herhjemme :-)


Jeg er helt vild med sammensætningen af de gule rølliker og lilla kæmpe verbena.




Her er et bed, hvor bygningerne står som baggrund. Det giver et noget andet indtryk end buske som baggrund.


Det er så smukt, så smukt :-)


I baggrunden er dagliljer brugt langs stien.


Ovre bag prinsessehuset, som jeg kalder det, var også et skønt staudebed.


Alle vegne er bedene en blanding af stauder og etårige sommerblomster.






Montbretiaen her har en skøn farve, som jeg ikke tidligere er stødt på.


Sådan en tur får det til at krible helt vildt i fingrene efter at komme i gang på hjemmebane, selvom det slet ikke kan blive bede i de størrelser - mindre kan heldigvis også gøre det ;-)

8 kommentarer:

  1. Det må jeg sige - det er det smukkeste, jeg har set i meget lang tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er meget smukt, og desværre ikke noget vi ser ret menge steder.

      Slet
  2. Ja her bliver man da bestemt ikke skuffet, hvor ser det godt ud, mon ikke det er fordi Dronning Ingrids stil bliver fortsat.
    Jeg kan godt forstå, du glæder dig til at komme i gang i din egen have. Nok bliver bedene ikke SÅ store, men de kan nu blive rimeligt store hos dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dronning Ingrid havde en stor interesse for blomster, og staudebedene er heldigvis bevaret :-)
      Jeg kan få pænt store bede her, så jeg skal ikke klage, men det jeg så i Gråsten Slotspark er simpelthen så overdådigt, at vores have skrumper ind til miniature størrelse, trods de 5000 m2. Det handler selvfølgelig om, at jeg også vil have plads til så meget andet end stauder her ;-)

      Slet
  3. Hej Vivi.Kan godt forstå at du er helt oppe i skyerne over det imponerende skue......for det er bare så smukt.Det bliver spændende selv at anlægge store staudebede.God aften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det bliver spændende at arbejde med at sammensætte nogle bede, som forhåbentlig kommer til at fungere :-)

      Slet
  4. Tak for en dejlig tur. Det var vel nok flot at skue. Der er masser af inspiration at hente, og jeg har heller ikke set monbretiaen i den farve før. Skøn brændt farve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var helt sikkert en inspirerende tur :-)
      I den forløbne uge har jeg set flere kendte stauder i for mig nye farver. Det åbner helt nye muligheder.

      Slet