10. december 2013

Stemningsbilleder fra en grå decemberdag.


Vejrmæssigt har dagen været grå men trods alt mild, ikke den største fornøjelse, men bortset fra det, så er der mange andre ting at glæde sig over.
Jeg nyder dagligt min lille opstilling foran huset :-)


Varmen er sikret resten af vinteren. Vi fik to paller træ leveret ved staldporten i dag, tre timer senere havde jeg fået træet på plads i stalden. H.J var vist glad for, at han ikke skulle hjem og køre træ ind efter arbejdstid ;-)


Her er lige en "dårlig samvittighed" - det er ikke nemt, at nå alt det jeg gerne vil
Der er en masse træ, der endnu ikke er blevet kløvet, men mon ikke der bliver gjort noget ved det hen over vinteren.


Den del af haven jeg har arbejdet på, ser ikke helt tosset ud selvom det er vinter. Stedsegrønne planter, bøgens brune blade og træstammerne som overstandere, giver farve, selvom om vejret og årstiden er grå.


Jeg glæder mig til den dag, hvor køkken- og snithaven står som en færdig have i haven :-)


Igen lidt kulør. De grønne graner og egetræet med brune blade i baggrunden.


Der er ingen tvivl om, at den syd-vestlige del af haven begynder at tage form, og jeg bliver glad, hver gang jeg står på dette sted, og ser det der er blevet lavet :-)


På trods af årstiden er der enkelte blomster i haven. 
Se lige den lille martsviol, som ikke kan vente med at stikke hovedet frem og smile til verden.


Efterårslyngen blomstrer også endnu.


Selvom det er mildt udenfor, så appellerer december til indendørshygge med julebag........


................og julepynt.


En masse forberedelser skal klares, inden vi læner os tilbage og indtager alt for store mængder af julemad. 
Nu kan der sættes flueben ved julerødkålen ;-)

14 kommentarer:

  1. Brune kager og rødkål - så dufter huset af jul. Din opstilling er fin; men jeg holder også meget af brændestabler. De er både dekorative og praktiske.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja duften af jul begynder så småt at indfinde sig :-)
      Brændestabler er flotte, men jeg synes det er rart at have det under tag i stalden, så vi tørskoet kan hente det ind.

      Slet
  2. Hvor er du sej, at have kørt alt brændet ind. Bedene er jo klar til både grøntsager og snitblomster når det bliver forår, en herlig tanke. Julehyggen fornægter sig ikke, rødkål og brunkager, mums.
    K.H. Anette fra Fru Pedersens have

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er dejligt at have brændet kørt i hus :-)
      Noget bedplads er klar til grønsager og snitblomster, men der kommer til at gå nogle år, inden alle de planlagte 240 m2 er omdannet til bar jord i køkken- og snithaven ;-)

      Slet
  3. Det ser flot ud i haven nu, de små bøgetræer pynter også. Flot at du lige kørte brændet ind, ja mon ikke H.J. var glad.
    Og du fik også bagt lidt, du når meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. De små bøg gør allerede nu en stor forskel :-)
      Brunkagerne blev bagt i søndags, så det var kun træ og rødkål, der var på programmet i dag.

      Slet
  4. Som du dog julehygger... :o) Jeg skal da lige love for at haven begynder at tage form, det ser rigtig godt ud og jeg kan godt forstå du nyder dit værk. Og forventningens glæde om sol, sommer og skønne planter er bare det største. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Forventningens glæde er der altid, og jeg drømmer allerede nu om en lidt større køkkenhave til næste år Drømmer om det gul-orange bed der skal plantes til i foråret, til at se skovbedet i forårsfarver, nu hvor der er kommet en del flere planter i det, og ja.........går og kigger efter blomster i julerosen og drømmer om de første vintergækker ;-)

      Slet
  5. Godaften Vivi.Ja! jeg synes nu du har været rigtig flittig det sidste halve år.............og har nået at lave rigtig mange nye bede.Glæder mig til at se dem med indhold til næste år.
    Og sejt gået med at stable alt det brænde.Julebag og rødkål hører bare med til julen.
    Godaften Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det har rykket pænt hen over efteråret, men jeg er også ved at nå så langt, at en helhed kan begynde at anes :-)

      Slet
  6. Kan så godt forstå du bliver glad når du står og nyder synet af det forgangene års anstrengelser Vivi......det tager virkelig form hos jer nu.......og julestemning det er der også plads til - super hyggeligt ser det ud.

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja nu koncentrerer vi os om den forestående jul, så skal haven nok have lidt opmærksomhed igen.

      Slet
  7. Hej. Jeg kan også godt forstå, at du bliver glad over din opstilling og over alt det du har nået i haven. Det er så flot. Jeg synes, det er en rigtig god idé med dine små bøgehække, jeg tror, det bliver superflot, når de bliver grønne og tætte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er helt sikker på, at jeg bliver glad for mine små bøgeplanter, men planen er, at de skal have lov at vokse sig pænt høje, uden at jeg helt har fastlagt mig på højden endnu.

      Slet