2. november 2011

Stedsegrønne til små og store haver.

Jeg har tidligere været inde på, at jeg værdsætter stedsegrønne planter højt. Ikke alle holder af de stedsegrønne, nogen betragter dem endda som værende kirkegårdsplanter, som ikke hører hjemme i private haver.

Der er så mange forskellige planter der er stedsegrønne, det er ikke kun gran, fyr, thuja og cypres der hører til denne gruppe.


Der findes en rigtig fin bog på 236 sider, "Stedsegrønne til små og store haver" skrevet af Ene Hougaard, som jeg vil anbefale at i læser.
Bogen er inddelt i flere forskellige afsnit, hvor man  bl.a. kan læse om, hvordan de forskellige planter kan anvendes. Hvilke planter gror godt på sandjord, hvad er godt til surbundsbedet, hvilke planter er gode til at formklippe osv. Jordforbedringer, plantning, pleje og pasning m.m. bliver også beskrevet.

Bogen indeholder også et pænt stort leksikon, hvor rigtig mange stedsegrønne planter er beskrevet, både nålebærende og bladbærende. Der ud over er der mindre afsnit om bambus, bregner og bunddækkende stauder.

Jeg tror det er en bog, der kan inspirere til, at flere finder nogle stedsegrønne planter, de synes kan bruges i lige netop deres have. God fornøjelse med læsningen :-) 

6 kommentarer:

  1. Hvor er det fint, at du slår et slag for de stedsegrønne, Vivi.
    Jeg tror mange (incl. mig selv engang) opfatter de stedsegrønne som lidt kedelige - men de er altså gode til at give noget form, struktur og ro til haverummene og så synes jeg der er noget majestætisk over mange stedsegrønne (måske er det bare halvskøre mig ha ha).
    Super med et bog forslag nu hvor vi snart går de kolde og mørke tider i møde.
    Kh Helle

    SvarSlet
  2. Ja lad os slå et slag for de stedsegrønne... :)
    Jeg har nogle i min have, men slet ikke nok. Man finder med tiden ud af hvor stor betydning de har... især når alt andet står 'nøgent' :)
    Måske det er en bog der skal læses når havesæsonen er ovre... tak for tippet :)

    Ha en dejlig aften...

    SvarSlet
  3. Tak for tippet med bogen, den kommer på min ønskeseddel til julen. Den ser spændende ud.

    SvarSlet
  4. Desværre er den udsolgt fra forlaget :o( Det var ærgerligt, så må det være biblioteket.

    SvarSlet
  5. God idé at reklamere for de stedsegrønne. Lad os endelig få noget mere grønt i haverne i den kolde årstid, det liver så dejligt op :-)
    Jeg er især glad for kirsebærlaurbær, som jeg synes er lidt eksotisk med sine store blade hele vinteren. Jeg har foreløbig 3 i min lille have, og jeg har planer om mindst én mere :-)

    SvarSlet
  6. Hvor dejligt med en boganmeldese :o) Og en rigtig god idé, den vil jeg kigge efter på biblioteket.

    SvarSlet