1. november 2011

Grandækning

Endnu et haveår er ved at gå på hæld. Arbejdsmæssigt betyder det, at gravstederne skal grandækkes. Et hyggeligt arbejde, når vejret er med os, som det er lige nu :-)
På min arbejdsplads har vi 3 forskellige kategorier af grandækninger. Jeg vil vise lidt billeder af noget af det, jeg har dækket.
(H.J. har redigeret lidt i billederne, så alle navne på gravstenene er slettet.)

Kategori 1
Her pyntes med en bund af normannsgran og roset af nobilisgran.




Kategori 2
Dækkes som kategori 1, + forskelligt pyntgrønt i rosetten. Der kommer også fyrtoppe på gravstedet. 



Kategori 3
Pyntes som kategori 2 + der bliver lavet et hjerte med bl.a. mos og blågran.


Der er nogen som vælger hele gravstedet skal dækkes.


Bedpynt.

14 kommentarer:

  1. Gode billeder.
    Et flot stykke arbejde du der har lavet.

    SvarSlet
  2. Nej hvor ser det fint ud, det var spændende at se og læse om. Der må jo være forskel på prisen for kategori 1, 2 og 3.

    SvarSlet
  3. men så fint ni pyntar på gravarna där du arbetar. Gillar de olika vintergröna växterna. Här har de svenska kyrkogårdsförvaltningarna MYCKET ATT LÄRA! Vi kan också betala för gravskötsel och dekoration men inte att det blir så här vackert. De tar bara vanligt granris och lägger lite framför stenen... Inspirerande inlägg inför Alla Helgons Dag!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvarSlet
  4. Ja smuk ser det ud Vivi - og en særlig stemning at komme på kirkegården når det er gjort......måske jeg selv skulle komme afsted til fars grav i week-enden.....men én er jo ikke at sammenligen med alle dem du skal i gennem ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
  5. Det ser så fint ud og jeg håber at du nyder arbejdet:) Jeg er helt vild med hvidgran.

    SvarSlet
  6. Tak for det indlæg - svigermor er graver, og har lige fortalt om endnu et grandækningskursus. Jeg har i alle årene ikke kunne forstå hvorfor man skulle på kursus i at lægge gran pænt op!!! Men nu forstår jeg - det er jo små ( og store ) kunstværker! Fint ser det ud, og giver mening i mit hovede nu, så tak for opklaringen!!

    SvarSlet
  7. Så fint du pyntat. Verkligen inspirerande. Jag hade också tänkt ta mig till kyrkogården idag och göra lite fint.

    SvarSlet
  8. Smukt.... ;) i sin enkelthed ;)

    SvarSlet
  9. Hvor er det smukt, Vivi :-)
    Jeg synes kirkegårde er så hyggelige op til jul med alt det grønne pynt, og den dejlige duft af gran.
    Du kan ihvertfald godt være stolt af dig selv, og jeg tror familierne bliver rigtigt glade :-)

    SvarSlet
  10. Hvor er det smukt. Både de, som har gran over det hele og det mere enkle med en lille dekoration foran stenen.

    Jeg har heldigvis tilgode at skulle tage stilling til dette. Men bliver man så spurgt af kirkekontoret, hvad man vil have/hvor meget man vil give ? Og så kommer I og ordner det ?

    Kommer der gran på alle pladser ?

    SvarSlet
  11. Stor tak til alle for kommentarer :-)

    Anette det glæder mig, at der er noget der er faldet på plads for dig ;-) Troede du havde været med ude at se hvad din svigermor laver.
    Der er i øvrigt stor forskel fra kirkegård til kirkegård, når det gælder grandækning.
    Vi går ikke på kursus i grandækning, hvor jeg er ansat, men lærer af hinanden. Der er dog lidt om grandækning på et kursus i "Etablering og pleje af kirkegårdsanlæg", som de fleste af os vælger at tage.

    Hanne, mange er glade for grandækningen, men jeg synes rigtig mange mennesker året igennem, kommer med positive tilkendegivelser af vores arbejde - dejligt folk skønner på vores arbejde og endda giver udtryk for det :-))

    Frøskuffen, når man har et gravsted kan man vælge selv at holde det, men man kan også få kirkegården til at ordne det. Det er op til hver enkelt gravstedsejer, hvor meget eller hvor lidt man gør ud af gravstedet, men det skal selvfølgelig holdes i en acceptabel stand (groft sagt ikke ukrudt i knæhæjde eller planter der generer nabogravstederne).

    Det er muligt at få kirkegården til at passe alt gartnerarbejdet på gravstedet, men man kan også vælge kun at få os til at klare enkelte opgaver f.eks grandækning.

    Der kan være mange opgaver på et gravsted: Anlæggelse, renholdelse, beskæring, plantning af sommerblomster, grandækning, udskiftning af grus/ral, planter eller total renovering.

    Prisen vil altid afhænge af gravstedstype, og hvor meget man vil have lavet.
    Man kan altid rette henvendelse til kirkegårdskontoret eller til kirkegårdspersonalet for at høre, hvad der er af muligheder, og hvad de forskellige løsninger koster :-)

    SvarSlet
  12. Hei Vivi. Så flott pyntet gravplasser. Utrolig lekert! Dere er veldig flinke til å holde det pent på kirkegårdene i Danmark. Det la jeg merke til når vi var på ferie i sommer:) Klem Ellen.

    SvarSlet