17. august 2011

Det er lidt underligt.....


Det er lidt underligt, når jeg går ude i haven og ordner. Der vil komme til at gå nogle år, inden jeg igen har sådan en frodig have.

Her er  de planter jeg fik pottet op i dag. Det ser ikke så vildt ud, men jeg er også kun gravet på ganske få m2.
Der er mange planter, jeg gerne vil have med mig ud i vores nye have, og i dag er jeg så småt begyndt at grave nogle af de mindre planter op. Der hvor det er muligt, tager jeg bare lidt af planterne, andre steder hele planten. Haven skal jo også gerne ligne en have, når jeg er færdig med mit graveri ;-) 

Denne fine lille geranium blomstrer stadig, det er også en af de planter, jeg vil have et stykke med af.
Jeg kan se, det er helt vildt så mange forskellige planter jeg har. Bare ved at tage lidt af det meste, så kommer potterne til at fylde rigtig meget, og jeg er ikke engang begyndt at grave specielle buske og småtræer op endnu.................... Håber det meste af det, jeg gerne vil have med overlever flytningen, selvom de kommer til at bo i potter nogle måneder, og må plantes i den nye have et midlertidigt sted, inden de får deres blivende plads.
Det er måske også lidt tidligt at gå i gang, men jeg aner jo ikke hvornår en evt. køber dukker op, så det er med at komme i gang allerede nu, for når huset bliver solgt er det jo slut med at grave, og det kan jo lige så godt ske om 14 dage som om 2 år...........


Prøv lige at se så flotte mine kæmpe verbena er :-)

Flere af planterne i whiskytønderne er ved at være ovre deres bedste dage, der skal vist snart klippes lidt ned, så må sølvblad og kæmpe verbena stå tilbage som de sidste.

Nede ved køkkenhaven står disse blandede lathyrus og lyser op (det var nogle frø, der var med i et Isabella blad i foråret)

10 kommentarer:

  1. Det er en travl tid med at finde ud af, hvad du vil tage med dig, og selvfølgelig vil du helst have en bid af det hele, så det er med at få gravet op, og lad os så håbe, de købere kommer om 14 dag :-) Hvornår overtager I jeres nye bolig?
    Det er store flotte kæmpeverbenaer, du har, mine er ikke så store og flotte.

    SvarSlet
  2. Ja - sikken et job. Det må være lidt svært - og trist... og så allivel så let og spændende.
    Jeg er sikker på du når det hele, og får det helt rigtige med..... og at huset bliver solgt hurtigt :-)
    Susan

    SvarSlet
  3. Jeg kan godt forstå, at det må føles lidt vemodigt og underligt, at gå og ligesom sige farvel til din dejlige have. Sådan ville jeg ihvertfald også have det, når nu det er noget vi har gået og skabt selv igennem lang tid.
    Jeg tror jeg ville fare rundt som en trold i en æske for at få lidt af alt med :-D
    Jeg håber for dig at I får solgt nøjagtig dagen efter at du har gravet den sidste bid planter op ;-)

    SvarSlet
  4. Kender alt for godt den vemodighed det er at tage afsked med den have hvor man har lagt "alle" timerne og sjælen i. Har selv flere planter fra vores første have i denne nu vores tredje på bare 8 år. Men når man flytter af lyst er det jo også et nyt haveeventyr der venter bag de grønne bakker og jeg har nu også følt lidt glæde ved at efterlade en have i bedre stand end den man selv overtog. Grav du blot videre.
    Henrik

    SvarSlet
  5. Dine kæmpe Verbenaer lever da virkelig op til deres navn!
    Dejligt for dig at du kan tage en masse planter med til den nye have, men kan godt forstå at det er underligt at gå og "demontere" i haven som indtil nu har været noget, man byggede op...
    Krydser fingre for et hurtigt salg, så skynd dig at grave videre.

    Ulla

    PS. Jeg ser ud til at have blog problemer - ingen af mine indlæg vises længere på I andres blog-roll og deraf heller ingen læsere... Har nogen et godt råd?

    SvarSlet
  6. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  7. Det er nemlig lige en af grundende til, at vi har valgt at bygge til i stedet for at flytte. TÆNK hvis de nye husejere jævner hele haven med en bulldozer og sår græs i det hele. Det er næsten ikke til at leve med ;)

    SvarSlet
  8. Lisbeth, vi overtager først vores nye bolig 15. nov., forventer dog at blive boende her til vi har solgt, med mindre det kommer til at vare flere år.

    Henrik, det er helt sikkert af lyst vi flytter, alligevel kunne virkelig mærke det var vemodigt i går, da jeg begyndte at grave mine elskede planter op, men det går helt sikkert over igen :-))

    Ulla, jeg synes bestemt også det er sjovere at bygge op end "rive ned".
    Håber i øvrigt snart en eller anden kan hjælpe dig med at får løst dit problem!!

    Tim, vi er meget glade for vores nuværende hus, havde det "bare" handlet om en udvidelse af det, var vi blevet boende, men det er helt umuligt at få mere jord og "luft" omkring os, her hvor vi bor.
    Vi får dog mere plads både ude og inde det nye sted.
    Hvis jeg først får "reddet" alle mine planter, ikke mindst de mere specielle af slagsen, må nye ejere gøre hvad de vil med haven, det rører mig heldigvis ikke (taler af erfaring).

    Hvis de mange lidt mere specielle planter derimod bare blev gravet op og smidt ud, ville det derimod ærgre mig en hel del.

    Jeg graver videre, inden længe har jeg jo gravet op for tusindvis af kroner, hvis man regner i planteskolerpriser, og det der overlever flytningen, skal jeg da ikke til at invistrere i endnu engang :-))

    SvarSlet
  9. Det er lidt af en opgave du er kommet på og jeg er dybt imponeret over din ihærdighed, men kan sandelig også godt forstå at du vil have en bid af det meste med dig! God arbejdslyst :o)

    SvarSlet
  10. Hej Vivik
    Digg girl - digg. ;)
    Vi efterlod en smuk staudehave med roser, specielle træer, (robinie Twisty Baby), flotte roser og gigantiske hortensiabede. Alt blev dog fjernet af de nye ejere. Så ...hvis jeg var dig, - grav. De nye ejere hader måske havearbejde.

    kh
    Eva

    SvarSlet