5. august 2011

Græsserne

Jeg har lidt forskellige græsser i haven, men har dog et lidt blandet forhold til dem; de er meget kønne, men flere af dem breder sig uhæmmet. Dette har gjort, at de største er blevet plantet i store murerbaljer, der er gravet ned i jorden, for at græsserne ikke skal have lov til at overtage for meget plads i haven. Der er selvfølgelig boret huller i bunden af baljerne, for at overskudsvand kan komme væk fra planterne.
Ikke mindst om efteråret og hen over vinteren sætter jeg stor pris på flere af græsserne, når de står med de visne blade og frøstandene og vajer i vinden.

Her er en ganske almindelig elefantgræs, den står i balje. Det er jo frygteligt besværligt at reducere de store græsser, hvis de breder sig.

Denne fine græs, fik jeg af Olsen (Olsens paradis). Den er vokset noget siden, men har heldigvis ikke bredt sig uhæmmet. Den er dog for høj at have stående som nabo til en af mine opstammede rhododendroner, så den skal op, deles og have ny plads til efteråret.
De lange slanke blade er rigtig gode, at bruge i buketter.
En fra havekredsen har engang fortalt mig, hvad den hedder, men jeg fik desværre ikke navnet noteret, og nu er det forsvundet ud af hukommelsen. 

Japansk blodgræs sammen med purpur solhat. Den breder sig, men er forholdsvis let at hive op.

Her er endnu en græs, som er plantet i balje. Den blev købt for mange år siden, og jeg tog et skud med af den, da vi flyttede hertil fra vores forrige bolig. Den får store flotte frøstande hen på efteråret, og er en græs jeg holder meget af.
Kender ikke navnet, gik ikke så meget op i det, dengang den blev købt.

Hjertegræs, som får rigtig søde frøstande :-)
Jeg fik sidste efterår et par græsser af en veninde. De fik lov at stå beskyttet i drivhuset i vinter. De står dog stadig i potter. Jeg vil ikke plante dem, eller noget som helst andet ud i haven, før vi har afklaring på, om vi skal flytte eller blive boende. Godt at have lidt at tage med, hvis vi får solgt :-)

Den anden græs, som også står i venteposition. Navnet er udvisket af vind og vejr, men til at få fat på, da veninden har styr på hvad det er :-)

5 kommentarer:

  1. Dejlige billeder af græsser. Jeg har selv en del i haven og jeg elsker dem alle for deres lethed.

    Håber snart at I får en klaring på boligsituationen.

    Ha' en dejlig dag :-)

    SvarSlet
  2. Gress er flott det lager litt kontraster og høydeforsjeller i hagen og bed, Marit.

    SvarSlet
  3. Så blev jeg opdateret lidt på din blog efter feriesysler - jeg krydser fingre for jeres drømme Vivik.......huset og grunden ser fantastisk ud - nok at tage fat på og drømme løs på :0)

    Skønne græsser.....har kun en enkelt selv, men jeg tror det er en planteslægt jeg skal udforske lidt nærmere ved lejlighed.

    knus Dorthe

    SvarSlet
  4. Ja græsser skal man være forsigtig med. Jeg fik en forærende af min haveveninde, I guder hvor den bredte sig og den var ikke til at slippe af med igen. Sidste efterår fik jeg mine drenge til at grave den op, men stadig kommer der små skud overalt. Også imellem mine dagliljer :-(
    Den var i øvrigt plantet i en spand, det hjalp ikke.
    I mellem tiden har jeg købt et par elefantgræsser, de er ikke helt så aggressive.
    Ja og de er jo meget kønne om vinteren

    SvarSlet
  5. De er flotte, dine græsser. Især elefantgræsset fascinerer mig fordi det vokser så højt på én sæson. Jeg har kun et par start og en krukke med hjertegræsset i min have, for jeg syntes også at de spredte sig for meget.
    Men jeg kunne nu godt tænke mig at få plads til en elefantgræs på et tidspunkt.

    SvarSlet