14. august 2011

Jordbær/rabarber marmelade.

Igen i dag har det været vådt udenfor, altså kom dagen til at gå med indendørs sysler.

Den første skitse til vores nye have er blevet tegnet, og indeholder i grove træk de ønsker, vi har. Der kommer sikkert mange flere skitser til undervejs, så intet er bestemt endnu ;-)
Hele dagen er dog ikke gået med tegning. Jeg har kogt lidt jordbær/rabarber marmelade. Jordbærene var i fryseren og rabarberne friskplukkede fra haven.


½ kg jordbær

1 kg rabarber

675 g sukker

1 stang vanilie

3 små tsk rød melatin

Jordbær, de snittede rabarber, sukker og den flækkede vaniliestang står i en gryde og trækker til frugten safter (ca. et par timer). Derefter bringes det langsomt i kog, og koger ved svag varme 15 -20 min. Melatin (rørt op med lidt sukker) kommes i, og marmeladen koger derefter et par minutter.

HUSK!
Et glas hjemmelavet marmelade er altid fin som  værtindegave.

8 kommentarer:

  1. Lækkert med hjemmelavet marmelade.
    Dejligt med de første planer og skitser til haven, det kan I få lang tid til at gå med, indtil I skal i gang.

    SvarSlet
  2. Uhmm hvorfor tænkte jeg ikke på det. Har både jordbær og rabarber i fryseren.
    Spændende med haveskitsen, løfter du sløret for den?
    Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  3. Hvor er det spændende at tegne og planlægge på den nye have :)

    Lækkert med lidt marmelade, jeg har kun fået lavet solbærmarmelade indtil nu.

    SvarSlet
  4. Anne-Mette, jeg venter lidt endnu med at vise skitser, ellers kan jeg måske vise nye hver uge fra nu af, og til jeg ved ikke hvornår - det føler jeg ikke rigtigt for.

    Vi har i fællesskab lavet brainstorm, den liste der indtil videre er kommet ud af det, kan jeg godt vise i nær fremtid.

    Skitser får i først, når jeg tror, der er ved at være lidt styr på de store linier.

    Skitserne bliver tegnet ud fra den grundplan, jeg kan se på goggle maps, og vil være noget upræcise, da billedet ikke er taget direkte ovenfra og ned, men lidt på skrå.

    Først engang efter vi har overtaget, kan jeg få målt grunden nøjagtig op, og lavet de endelige tegninger over de store linier, der skal være i haven, så der er lang vej endnu :-)

    SvarSlet
  5. Jeg beundrer dit energiniveau og ihærdighed... :o)

    SvarSlet
  6. total HUSMOR... må man sige..., da kan min kone lære lidt ;)

    SvarSlet
  7. Tim, der er vist noget du har misforstået, det er ikke kun forbeholdt kvinder at gå i køkkenet og frembringe diverse lækkerier.
    Hvad med selv at gå i sving, tror din kone vil sætte pris på det ;-)

    SvarSlet
  8. Det må være en rigtig spændende proces at planlægge haven og med sådan en stor grund, er der jo uendeligt mange muligheder - det bliver rigtig spændende, når du engang er klar til at vise lidt af planerne :-)

    Rigtig god arbejdslyst :)

    SvarSlet