8. august 2011

Drivhuset i august.


Drivhuset er frodigt og grønt lige nu :-)
Tomaterne har det ikke helt så godt som de plejer at have det, men vi kan da plukke tomater dagligt.

Agurkerne har det fint og giver en masse. Har hørt at der er en del drivhusejere, der allerede har smidt deres agurker ud pga. spindemider, men dem har jeg ikke haft problemer med i de 3 sæsoner, vi har haft drivhuset.
Jeg har en ide om, at det er fordi vi hvert år vasker drivhuset godt ned med brun sæbe i foråret, skifter al jord ud hvert år, og at planterne er hjemmesåede, så der ikke kommer en masse dårligdomme med fra andre steder. 
Lad mig blive i troen til det modsatte er bevist ;-)

Melonen kommer vist ikke til at give noget i år, men jeg har heller ikke været for flittig med bestøvningen.

Det er første gang jeg har fået noget ud af en af mine peberplanter, dvs. den der står i en potte har givet frugt, men den der er plantet direkte i jorden har ikke givet noget. 

Aubergineplanterne blomster med deres fine lilla blomster, men frugter tror jeg ikke på, da de smider blomsterne uden at sætte frugt. Hvorfor de gør det har jeg ingen anelse om.

Jeg har de fleste af mine pelagonier i drivhuset, det synes de vældig godt om.



Her er nogle pelagonier der har været en tur udenfor. De er kommet ind igen for at komme sig over al den regn, de har fået i hovedet.
For første gang er der druer i vinen i drivhuset. De bliver spændende at smage på, når de modner.

Der er også druer på terrassen, de er heller ikke modne endnu. De bliver ikke så store, men får en dejlig sød smag :-)

10 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hej Vivik
    Hvor ser dit drivhus skønt ud, jeg har desværre endnu ikke fået et drivhus, men ihh hvor jeg glæder mig til at kunne plukke agurker og tomater. Det er da tydeligt at se at dine pelagonier trives indenfor.
    Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  3. Hvilken frodighed :) Det er skønt at kunne plukke af egen avl til salatskålen m.v.
    Jeg tror din teori om de udeblevne spindemider er rigtig... Den bør i hvert fald efterprøves.

    SvarSlet
  4. Piękne winogrona, będzie wino :)
    Pozdrawiam :)

    SvarSlet
  5. Ja sikke en frodighed! Og også et hyggeligt sted at tilbringe tid i. Jeg har heller ikke problemer med sopindemider eller lign. Og jeg kunne ellers godt snart se at få skiftet jorden ud. Det er mere end 5 år siden sidst. Til gengæld vander jeg med brændenældegødning og har tagetes stående i bunden til at "skræmme" utøj væk.

    Marianne
    Den Helbredende Have

    SvarSlet
  6. Skønt drivhusmiljø, sikke en lille regnskov.

    SvarSlet
  7. Det ser rigtig dejligt ud :o) Jeg har haft næsten den samme oplevelse med aubergine, har dog fået 2 fine frugter men de fleste blomster visner og intet sker, det må der vist forskes lidt i inden næste sæson ;o)
    Heller ikke vindruen har jeg held med, men jeg forsøger at være tålmodig og venter endnu et år.

    Mon vi hører mere til dit hussalg eller er der et indlæg jeg ikke har fået læst...?? Det er jo frygtelig spændende :o)

    SvarSlet
  8. Hvor ser der dejligt frodigt ud i dit drivhus :-)
    Jeg er også nysgerrig med nyt om dit hussalg. Når nu man ikke selv kan få en større have, så kan man jo nyde at følge med hos jer andre :-)

    SvarSlet
  9. Så fik jeg da svar på mit spørgsmål vedr. spindemider !! takker ;)
    Meget nydelig drivhus og flotte billeder ;)

    SvarSlet
  10. Ang. hussalg, så finder i det er er skrevet under diverse.

    Vores hus er desværre ikke solgt endnu :-(

    Det sidste vi har hørt ang. det vi gerne vil købe er, at der er et par (som bor i lejebolig), der vil ud og se huset sammen med nogle håndværkere. Det lyder ikke så godt for os, men lad os se hvad det udvikler sig......

    SvarSlet